Πολιτιστική Ατζέντα Πάτρας από 29/1/2010 έως 3/2/2010 (επιμέλεια: Ισίδωρος Σιδερόπουλος)

image

image

Παρασκευή 29/01

Συναυλία

Manifest by Mojo presents «Transistor» Live!

TRANSISTOR

Λιθογραφείον, 21.00

Αν την πρώτη  φορά που ακούσατε τους Transistor, βάλατε στοίχημα πως είναι το next pop / rock big thing κάποιας χώρας του Βορρά… χάσατε!

Οι Transistor είναι  παιδιά της νέας μουσικής κουλτούρας της χώρας μας, αυτής της κουλτούρας που κινείται ανεξάρτητα από τις  γνωστές νόρμες και φόρμουλες  της πολιτιστικής βιομηχανίας. Στηρίζεται στην ποιότητα του υλικού και διαδίδεται από στόμα σε στόμα, εμπνέοντας το κοινό σε τέτοιο σημείο που οι fans δημιουργούν  οι ίδιοι τα video clips (στη θέση των officials…) για τα αγαπημένα τους τραγούδια.

Μας τους σύστησε  ο Δημήτρης Παπασπυρόπουλος, στα πρώτα τους βήματα, όταν το Δεκέμβριο του 2004 συμπεριέλαβε στη συλλογή του, “Blessed and Cursed”, το κομμάτι τους «Living». Το «Living» κατέκτησε αμέσως τα ραδιόφωνα αλλά και τις καρδιές μας, αφήνοντας πολλές υποσχέσεις για το μέλλον των Transistor… Oι επόμενες επιτυχίες δεν άργησαν να έρθουν, η μία μετά την άλλη! Το «Divine”, αλλά και το “Epsilon” που η φωνή της Μαρίας μας ταξιδεύει μακριά…, το πάντρεμα με τον Craig Walker (πρώην φωνή των Archive) στο τραγούδι “Lover (Name it what you will)”… αυτά είναι μόνο μερικά από τα αριστουργήματα του πρώτου άλμπουμ των Transistor “Things You Miss When You Blink”, που κυκλοφόρησε το 2008 από την Shift Records (Archangel), σε παραγωγή του Δημήτρη Παπασπυρόπουλου. Ένα άλμπουμ φτιαγμένο με ψυχή: 12 κομμάτια από τα οποία ο καθένας μας ανακαλύπτει το δικό του αγαπημένο, μακριά από το one hit wonder!

Την ίδια εποχή (αρχές του 2008), δύο από τα μέλη των Transistor, «οι φωνές», Μαρία και  Νίκη, συνέθεσαν τη μουσική για  τη θεατρική παράσταση “Στο Βυθό”, σε σκηνοθεσία της Ρoύλα ς Πατεράκη και παραγωγή του Εθνικού Θεάτρου. Η μουσική της παράστασης εκτελείται και ηχογραφείται από τους Transistor.

Και για την  ιστορία… Λίγα χρόνια πριν, είχαμε γνωρίσει δύο μέλη των Transistor, τον Δημήτρη  Καλαντζή & τον Duru σε ένα ακόμη ανεξάρτητο project, τους γνωστούς Τσοπάνα Rave!

Αυτή την περίοδο  οι Transistor παρουσιάζουν τη δουλειά τους σε διάφορες πόλεις της Ελλάδας, αποκαλύπτοντας για ακόμα μία φορά την δυναμική τους και πάνω στο stage. Η γοητευτική φωνή της Μαρίας αφήνει το ιδιαίτερο και μελωδικό αποτύπωμα της σε κάθε τραγούδι των Transistor. Μαζί με την Νίκη, τον Στέλιο, τον Δημήτρη & τον Duru, όπως ορίζει το όνομα τους*, είτε δημιουργούν ένα ξεχωριστό προσωπικό μουσικό σύνολο, είτε γίνονται ο διακόπτης για να ενεργοποιηθεί το ολοκληρωμένο κύκλωμα κοινού και μουσικής…

(*Τα τρανζίστορ  κατασκευάζονται είτε ως ξεχωριστά  ηλεκτρονικά εξαρτήματα είτε  ως τμήματα κάποιου ολοκληρωμένου  κυκλώματος)

Εμείς θα τους απολαύσουμε  το Σάββατο 20 Φεβρουαρίου στο Gagarin205, στην Αθήνα, και λίγο αργότερα, την Παρασκευή 5 Μαρτίου, στο Μύλος Club στη Θεσσαλονίκη ενώ το Σάββατο 6 Μαρτίου θα εμφανιστούν στην Καβάλα (ο χώρος θα ανακοινωθεί σύντομα).

Μαζί τους θα εμφανιστούν και οι Plus Dots – παιδιά και αυτοί της άνθισης της ελληνικής σκηνής σε πιο reggae / ska ρυθμούς – και οι πιθανότητες για τζαμάρισμα είναι πολύ μεγάλες!

Ενώ την βραδιά ανοίγουν οι Jolly Roger (www.myspace.com/jollyrogerofinsomnia), ένα φρέσκο όνομα της ελληνικής Hip – Hop σκηνής!

Μέχρι τότε…

Join the circuit – Χρήστης Transistor!

Οι Transistor είναι  οι:

Μαρία Κουρμούλη: lead vocals

Στέλιος Σαβρανάκης: guitars

Νίκη Καραγεώργου: keyboards, samples, backing vocals

Δημήτρης Καλαντζής: drums

Duru: Bass

www.myspace.com/transistorgreece | www.transistor.gr

Παμμικρασιατική Λέσχη Κινηματογράφου

«Ταχάαν, το παιδί  με την χειροβομβίδα»

Παμμικρασιατικός, 21.00

Η ταινία «Ταχάαν, το παιδί με την  χειροβομβίδα» του Shantosh Sivan ανήκει στο  σπάνιο στις μέρες μας είδος του  κινηματογράφου, που στο κέντρο της τοποθετεί τον άνθρωπο.
Ταινίες με μικρό (έως ανύπαρκτο προυπολογισμό), αλλά πολύ μεγάλες στην καρδιά. Είναι εκείνο το είδος κινηματογράφου, που τα τελευταία είκοσι χρόνια καθιέρωσε στα βλέμματα και στις καρδιές των κινηματογραφοφίλων ανά τον κόσμο τον Ιρανικό κινηματογράφο κι έκανε κορυφαίους κριτικούς στον κόσμο να μιλήσουν γιά Ιρανικό Νεορεαλισμό.
Το «Ταχάαν» μας έρχεται από την Ινδία, αλλά, κάλλιστα, θα μπορούσα να εκληφθεί σαν μιά ταινία του Ιρανικού Νεορεαλισμού.
Στις γραμμές, που ακολουθούν μπορείτε να βρείτε, σχεδόν, τα πάντα γιά την ταινία.
Η ταινία προβάλλεται στην Πάτρα, σχεδόν, σε ταυτόχρονη προβολή με την Αθήνα, όπου στον κινηματογράφο «Φιλίπ» ξεκίνησε τις προβολές της την περασμένη Πέμπτη.
Για πρώτη φορά η ταινία προβλήθηκε στην χώρα μας τον Δεκέμβριο του 2008, στο 11ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους. Ιδιαίτερη βαρύτητα πρέπει να δοθεί στο σκεπτικό της βράβευσης: «η ταινία βραβεύεται για την σπουδαιότητα του θέματός της και τον ρεαλιστικό και ποιητικό τρόπο αφήγησης».

«Ταχάαν, το  παιδί  με την χειροβομβίδα» (Ινδία,2008, 105’, έγχρ.)

του Shantosh Sivan

Ο Ταχάαν, ένα θαρραλέο 8χρονο αγόρι, ζει στο Κασμίρ με τον παππού, την μητέρα και την μικρότερη αδελφή του έχοντας τον κρυφό πόθο της επιστροφής του αγνοουμένου πατέρα του. Τα πράγματα θα γίνουν πολύ άσχημα γι’ αυτόν, όταν ο παππούς του πεθάνει κι ένας άσπλαχνος  τοκογλύφος του πάρει τον αγαπημένο του γάιδαρο Μπιρμπάλ, σε αντάλλαγμα ενός ανεξόφλητου χρέους.
Για τον Ταχάαν, το να φέρει πίσω τον αγαπημένο του γάιδαρο γίνεται ο σκοπός της ζωής του μέσα σ’ένα σκηνικό εμφύλιου σπαραγμού, που κάνει την προσπάθειά του ακόμα πιο δύσκολη…

3 ΚΡΙΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΖΟΥΜΟΥΛΑΚΗΣ- ΤΟ BHMA

Τρυφερή και έντιμη ταινία, που εστιάζει στην άκρως συγκινητική σχέση ενός οκτάχρονου αγοριού, του Ταχάαν (Πουράφ Μπανταρέ), μ’έναν γάιδαρο. Οταν ο παπούς του αναγκάζεται να τον δώσει στον τοκογλύφο για να ξεχρεώσει, ο μικρός θα κάνει τα αδύνατα δυνατά για να τον πάρει πίσω. Το φιλμ, που έχει κερδίσει αρκετές διακρίσεις, προβλήθηκε πρώτη φορά στο Φεστιβάλ Ολυμπίας για παιδιά και νέους.
ΑΥΓΗ
Μια πανέμορφη παιδική ταινία από τον ινδικό κινηματογράφο, από τις καλύτερες που έχουν προβληθεί στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια με ήρωες παιδιά. Ο Ταχάαν (ο «καλόκαρδος») ζει με τον παππού του, τη μητέρα του και την αδερφή του στο ταραγμένο Κασμίρ. Ελπίζουν ότι μία μέρα ο πατέρας του Ταχάαν, που αγνοείται επί τρία χρόνια, θα επιστρέψει. Ο θάνατος του παππού του τους αφήνει χρεωμένους, και ο τοπικός τοκογλύφος παίρνει ό,τι βρει από την οικογένεια, ακόμη και τον αγαπημένο γάιδαρο του μικρού, τον Μπιρμπάλ. Ο Ταχάαν ξεκινά ένα «ταξίδι ζωής» για να φέρει πίσω το αγαπημένο του τετράποδο…
ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ
Στο
http://www.naftemporiki.gr/t+z/story.asp?id=1768219 θα βρείτε ένα εύστοχο κριτικό σημείωμα καθώς και μιά από τις πιό όμορφες φωτογραφίες από την ταινία.

ΝΙΝΟΣ ΦΕΝΕΚ ΜΙΚΕΛΙΔΗΣ – ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ

Ενα οκτάχρονο  αγόρι μπλέκει με τρομοκράτες  στην προσπάθειά του ν’ ανακτήσει  το γαϊδουράκι του, σε μια τρυφερή, δοσμένη  με αγάπη, ειλικρίνεια και ποίηση ταινία.

Μια απλή, τρυφερή, δοσμένη με αγάπη και ειλικρίνεια ταινία από την Ινδία είναι η ταινία «Ταχάαν, το παιδί με τη χειροβομβίδα», του σκηνοθέτη και γνωστού διευθυντή φωτογραφίας Σάντος Σίβαν. Είναι δοσμένη με ένα ρυθμό και μια ματιά πάνω στα πρόσωπα και τους χώρους που φέρνουν στο νου τις ιρανικές ταινίες του Μαχμαλμπάφ και του Κιαροστάμι.

Πρωταγωνιστής είναι ο Ταχάαν, ένα οκτάχρονο  αγόρι (μια εκπληκτική ερμηνεία από  τον Πούραβ Μπαντάρε), που ο καλύτερός  του φίλος είναι ένα γαϊδουράκι, ο Μπίρμπαλ. Οταν ο πατέρας του  πεθαίνει και η μητέρα του, για  να ξοφλήσει μέρος του χρέους σ’ ένα τοκογλύφο, αναγκάζεται να πουλήσει όλη τη μικρή περιουσία τους, ανάμεσά τους και τον Μπίρμπαλ, ο Ταχάαν είναι έτοιμος να κάνει οτιδήποτε για να ανακτήσει το γαϊδουράκι του. Τα πράγματα όμως αλλάζουν όταν μπλέκει με τρομοκράτες…

Ο Σάντος Σίβαν  έπιασε τον παλμό της ζωής των  ανθρώπων που ζουν στην περιοχή του  Κασμίρ, όπου εκτυλίσσεται η ιστορία. Η έξοχη φωτογραφία του καταγράφει με όμορφες πινελιές την καθημερινή ζωή του μικρού, αθώου ήρωά του, αλλά και το μπλέξιμό του με τρομοκράτες που τον παρασύρουν με διάφορες ιστορίες και του υπόσχονται να του δώσουν πίσω το γαϊδουράκι του. Ευτυχώς, ο σκηνοθέτης δεν καταφεύγει σε εύκολες, αναμενόμενες λύσεις, αλλά επιλέγει την έκπληξη, που δένει τόσο με την αφέλεια και την αθωότητα του Ταχάαν, για να δώσει μια παγκοσμιότητα στην ιστορία του. Μια πολύ όμορφη, ποιητική ταινία.

ΒΡΑΒΕΙΑ ΚΑΙ ΣΥΜΜΕΤΟΧΕΣ ΣΕ  ΔΙΕΘΝΗ ΦΕΣΤΙΒΑΛ

Stuttgart Film Festival 2009, Βραβείο “The German Star Of India”

Olympia International Film Festival 2008, Βραβείο Καλύτερης Ταινίας

Olympia International Film Festival 2008, Βραβείο CIFEJ

Asia Pacific Screen Awards 2009, Υποψήφιο για Βραβείο Καλύτερης  Παιδικής Ταινίας

Συμετοχή στα  Φεστιβάλ Cannes Film Festival 2008, Rome Film Festival 2008, Cinekid Film Festival 2008 Άμστερνταμ, Pusan International Film Festival 2008 Νότια Κορέα, The Times BFI London Film Festival 2008, Amazonas Film Festival 2008 Βραζιλία, Dubai International film festival 2008, Cairo International Film Festival 2009, Freibourg International Film Festival 2009, New York International Children’s Film Festival 2009, Titanic International Film Festival 2009 Ουγγαρία, Stockholm International Film festival 2009, Seattle International Film Festival 2009, Movies that Matter 2009 Άμστερνταμ, Palm Springs International Film Festival 2009, Hong Kong International Film Festival 2009, Childrens Section of the Munich International Film Festival 2009

Olympia International Film Festival 2008, Βραβείο UNICEF

O ΜΑΝΟΣ ΚΟΝΤΟΛΕΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΑΙΝΙΑ

Ο Μάνος Κοντολέων  για τη βράβευση της ταινίας στο 11ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους 2008 (Πηγή: http://www.unicef.gr/)

Η ταινία που  εφέτος κέρδισε το Βραβείο της UNICEF ήταν μια ταινία από την Ινδία  –»Ταχάαν – Το παιδί με την  χειροβομβίδ του Ινδού σκηνοθέτη Santosh Sivan.

Πρόκειται για  την ιστορία ενός μικρού αγοριού , του Ταχάαν, που ζει μαζί με τον  παππού του, την μητέρα του και την αδελφή του στο Κασμίρ. Ελπίζουν πως μια μέρα, ο πατέρας του Ταχάν, που αγνοείται για κάποια χρόνια, θα επιστρέψει γερός.

Στο ενδιάμεσο, ο μικρός Ταχάαν μαθαίνει τη ζωή  μέσα στους κτυπημένους από τον  πόλεμο δρόμους της πατρίδας του  και καταφέρνει να μη χάνει την παιδικότητά του. Θα είναι αυτός που θα δείξει προς τα πού θα πρέπει να πέφτει μια χειροβομβίδα.

Ταινία άρτια  από τεχνικής πλευράς, μας γνωρίζει μια μακρινή περιοχή του κόσμου και μας θυμίζει πως πάντα  πίσω από κάθε πολεμική σύρραξη υπάρχει ένα παιδί που δικαιούται να ονειρεύεται.

Ο μικρός πρωταγωνιστής  της ταινίας διασχίζει το ορεινό Κασμίρ με τόσο πάθος ζωής που εγγράφεται για πάντα στη μνήμη όσων παρακολουθούν  τις περιπέτειές του.

Την επιλογή  της ταινίας και απονομή του  βραβείου την έκανε ο Μάνος Κοντολέων, συγγραφέας και αντιπρόεδρος της Ελληνικής Εθνικής Επιτροπής της UNICEF, ο οποίος και ζήτησε από τον σκηνοθέτη να γράψει λίγα λόγια για το περιοδικό:

Ο ΣΚΗΝΟΘΕΤΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΑΙΝΙΑ ΤΟΥ

«Τα είκοσι  πέντε περίπου χρόνια που έχω  ξοδέψει ως κινηματογραφιστής  τα θεωρώ ως ένα πολύ ενδιαφέρον  ταξίδι. Τα τοπία και οι άνθρωποι  που γνώρισα έχουν διαμορφώσει  και τις ιδέες μου και στη  συνέχεια όλες αυτές τις εμπειρίες  μου θέλησα να τις αποτυπώσω με τη βοήθεια μιας κινηματογραφικής μηχανής.

Η ιδέα να γυρίσω την ταινία «Ταχάν – Το αγόρι  με τη χειροβομβίδα» προήλθε από  την ανάγνωση εφημερίδων. Αλλά δεν  ήθελα να κάνω ένα ντοκιμαντέρ  κι έτσι τη βασική ιστορία με το αγόρι, τους δικούς του και τον γάιδαρό του στην ουσία την επινόησα. Αλλά τα φανταστικά γεγονότα που περιγράφω ακουμπούν πάρα πολύ κοντά σε πραγματικές συνθήκες. Αυτή η προσέγγιση, η συχνά συγκινητική, νομίζω πως φωτίζει με μεγαλύτερη ευαισθησία τα όσα συμβαίνουν στο Κασμίρ.

Προσπάθησα να υφάνω μια ιστορία που θα μπορούσε να συμβεί και στο όποιο άλλο σημείο του πλανήτη μας υπάρχουν πολεμικές συγκρούσεις.

Έχει να κάνει  με την αθωότητα των παιδιών, με τον  πλούτο των συναισθημάτων τους και  την ανάγκη τους για αγάπη και  κατανόηση. Παράλληλα όμως η ταινία θέλει να κάνει γνωστή και τη φύση του Κασμίρ, όπως και τους απλούς ανθρώπους που το κατοικούνε. Θα την χαρακτήριζα και ως ένα οδοιπορικό, καθώς ο μικρός Ταχάν συνέχεια διασχίζει τα μέρη της πατρίδας του.

Το παιδί ταξιδεύει  με εφόδια τις ιστορίες που του έλεγε ο παππούς του και που όλες τους τον έχουν εμποτίσει με τις βασικές αρχές της αγάπης και της μη βίας.

Και καθώς ταξιδεύει  θα συναντήσει μια πληθώρα ανθρώπων που όλοι τους έχουν ως βάση τους πρόσωπα υπαρκτά και που είχα τη χαρά ως σκηνοθέτης να τα δω να ερμηνεύονται από πολύ καλούς ηθοποιούς.

Θέλω να ευχαριστήσω  όλους τους συνεργάτες μου. Χωρίς  την πολύτιμη δική τους συμπαράσταση η ταινία – σε εκείνες τις δύσβατες περιοχές και μέσα άλλοτε σε μεγάλη ζέστη κι άλλοτε σε πολύ κρύο – δεν θα είχε ποτέ γυριστεί.

Αισθάνομαι πως  το βραβείο το μοιράζομαι μαζί τους».-Santosh Sivan

Η ταινία θα προβληθεί  την Παρασκευή 29 και το Σάββατο 30 Ιανουαρίου στίς 9 το βράδυ πάντα  στην ανακαινισμένη αίθουσα εκδηλώσεων του Παμμικρασιατικού Συνδέσμου Πατρών και Περιχώρων στην Φωκαίας 26, Πλατεία Ελευθερίας, στα Προσφυγικά.

Νικόλαος Ε. Καββαδίας – καλλιτεχνικός υπεύθυνος

Νίκος Γεωργόπουλος – υπεύθυνος Λέσχης

Επιστημονική  διημερίδα

ΕΝΔΟΡΑΜΑ ’09

Ενδοκρινολογία, Διαβητολογία, Μεταβολισμός:

Οι πιο ενδιαφέρουσες  δημοσιεύσεις του 2009»

Συνεδριακό ΑΕΙ

Παράλληλες Πολιτιστικές εκδηλώσεις:

•Η Ορχήστρα Πατρών ερμηνεύει «Τα κατά Μάρκον Πάθη του Έρωτα»

του ιατρού και συνθέτη Γιώργου Κοντογιώργου

•Έκθεση ζωγραφικής και φωτογραφίας με θέμα

τη λιμνοθάλασσα  του Μεσολογγίου

Στις 29 και 30 Ιανουαρίου 2010, στο Συνεδριακό & Πολιτιστικό Κέντρο του Πανεπιστημίου,  θα διεξαχθεί η διημερίδα ΕΝΔΟΡΑΜΑ  ’09, που επαναλαμβάνεται για δεύτερη χρονιά στην πόλη μας. Κατά τη διάρκειά της θα παρουσιαστούν τα πιο ενδιαφέροντα άρθρα της διεθνούς βιβλιογραφίας της χρονιάς που πέρασε (2009) σε όλα τα γνωστικά πεδία της Ενδοκρινολογίας. Η ιδέα αυτή ανήκει στους πανεπιστημιακούς γιατρούς Α. Βαγενάκη, Ν. Γεωργόπουλο και Κ. Μάρκου και υλοποιήθηκε για πρώτη φορά πέρυσι, με μεγάλη επιτυχία και καθολική αποδοχή στην επιστημονική κοινότητα.

Οι  εργασίες της φετινής διημερίδας, όμως, δεν περιορίζονται μόνο  στον επιστημονικό τομέα, αλλά  πλαισιώνονται και από πολιτιστικά γεγονότα. Στην τελετή έναρξης, που θα διεξαχθεί την Παρασκευή, 29 Ιανουαρίου 2010 και ώρα 20.30, θα παρουσιαστεί από την Ορχήστρα Πατρών, το έργο «Τα κατά Μάρκον Πάθη του Έρωτα» του ιατρού (με ειδικότητα στην παθολογοανατομία) και συνθέτη Γιώργου Κοντογιώργου. Την ορχήστρα θα διευθύνει ο ίδιος ο Γ. Κοντογιώργος. Το έργο αποτελεί πρωτότυπη μουσική σύνθεση εμπνευσμένη από τις μελωδίες του έρωτα και του πάθους, όπως πηγάζουν μέσα από τα τραγούδια του Μάρκου Βαμβακάρη: «Εγκώμιο στο Μάρκο Βαμβακάρη εις μνήμην Μάνου Χατζιδάκι».

Η  σύνθεση του έργου άρχισε τον  Οκτώβριο του 2002 και ολοκληρώθηκε  το Μάιο του 2003. Ο γενικός  τίτλος, καθώς και μερικοί από  τους τίτλους των δέκα μερών  του έργου (Τροπάριο και Παραλλαγές, Εσπερινός, Παράκληση, Κήποι της Εδέμ, Εξομολόγηση, Όρθρου βαθέως, Γλαυκός Άγγελος, Ρόδο Αμάραντο, Θρήνος, Δοξαστικό και Κανόνας), αποτελούν μεταφορά από τα τυπικά θρησκευτικά κείμενα και τους ψαλμούς της Θείας Λειτουργίας.

Ο  ίδιος ο συνθέτης αναφέρει πολύ χαρακτηριστικά: «Οδηγήθηκα στην επιλογή αυτή επειδή θεωρώ ότι ο Μάρκος Βαμβακάρης μέσα από τα τραγούδια που μας δώρισε, γέμισε με γοητεία τα νεανικά χρόνια της γενιάς μου και των νεοτέρων, έτσι ώστε να «αγιάσει» στο βάθος της ψυχής. Με τα τραγούδια του, γνωρίσαμε καλύτερα το εαυτό μας, επικοινωνήσαμε καλύτερα και αγαπήσαμε περισσότερο τους ανθρώπους, αισθανθήκαμε βαθύτερα τη μαγεία του έρωτα και βρήκαμε ασφαλές καταφύγιο στις δύσκολες στιγμές και απογοητεύσεις. Μερικοί επίσης από τους επί μέρους τίτλους του έργου είναι εμπνευσμένοι από τραγούδια του Βαμβακάρη ή από κείμενα της αυτοβιογραφίας του, η οποία όπως ο ίδιος αναφέρει, αποτελεί “δημόσια  εξομολόγηση”. Προσπάθησα να δώσω δραματικότητα στο μουσικό ύφος, επειδή η ζωή του Μάρκου ήταν γεμάτη από πίκρα, δυστυχία, κατατρεγμούς και απογοητεύσεις».

Παράλληλα,  στο πλαίσιο της διημερίδας  και σε συνεργασία με την  Πινακοθήκη του Κέντρου Λόγου  και Τέχνης «ΔΙΕΞΟΔΟΣ» στο  Μεσολόγγι, θα πραγματοποιηθεί  έκθεση ζωγραφικής και φωτογραφίας  με θέμα τη λιμνοθάλασσα του Μεσολογγίου. Η έκθεση, που θα περιλαμβάνει 40 ελαιογραφίες και φωτογραφίες μεγάλων διαστάσεων, Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών, θα εγκαινιαστεί επίσης την Παρασκευή, 29/1/2010 και θα παραμείνει στο Συνεδριακό & Πολιτιστικό Κέντρο του Πανεπιστημίου έως και την Παρασκευή, 5/2/09.

ΤΑ ΚΑΤΑ MΑΡΚΟΝ  ΠΑΘΗ ΤΟΥ ΕΡΩΤΑ

για Ορχήστρα Εγχόρδων

Εγκώμιο στο  Μάρκο Βαμβακάρη

εις μνήμην Μάνου  Χατζιδάκι

Τροπάριο και  Παραλλαγές

Εσπερινός

Παράκληση

Κήποι της Εδέμ

Εξομολόγηση

Όρθρου βαθέως

Γλαυκός Άγγελος

Ρόδο Αμάραντο

Θρήνος

Δοξαστικό και  Κανόνας

ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΓΙΑ  ΤΟ ΕΡΓΟ

Ο Μάρκος Βαμβακάρης θεωρείται ένας από τους μεγαλύτερους δημιουργούς και Δάσκαλος του  ρεμπέτικου, ενώ τα τραγούδια του  συγκαταλέγονται μεταξύ των πλέον  αντιπροσωπευτικών αυτού του  μουσικού ιδιώματος.

Το ρεμπέτικο διαμορφώθηκε από τους Έλληνες Μικρασιάτες που ήρθαν μετά την καταστροφή της Σμύρνης και σύντομα αποτέλεσε μαζική έκφραση των απλών, λαϊκών και εργατικών ανθρώπων. Παράλληλα λειτούργησε ως περιθωριακή μουσική, που υιοθετήθηκε άμεσα από τους αποκαλούμενους «ρεμπέτες» και έτσι έγινε τρόπος ζωής και κοινωνικής διαμαρτυρίας, που αποτέλεσε πρόκληση για το κοινωνικό κατεστημένο. Επειδή συνδέθηκε με τα ναρκωτικά και την κοινωνική καταπίεση, το ρεμπέτικο αποτέλεσε αντικείμενο απαγορεύσεων, διώξεων, συλλήψεων και φυλακίσεων. Αν και οι στίχοι των ρεμπέτικων τραγουδιών αντανακλούν τη φτώχεια και δυστυχία, πολλές από τις μελωδίες διακατέχονται από έντονο ρομαντικό δυναμισμό και εκφράζουν τον πόνο και τη θλίψη για την ερωτική απογοήτευση. Μερικοί ερευνητές βρίσκουν κοινά στοιχεία του ρεμπέτικου με τα φλογερά ερωτικά tango της Αργεντινής, τη jazz, καθώς και τα θλιμμένα τραγούδια (blues) των μαύρων της Αμερικής. Τα περισσότερα ρεμπέτικα τραγούδια γράφτηκαν μεταξύ 1930 και 1940, αλλά παρέμειναν άγνωστα για τα ευρύτερα κοινωνικά στρώματα.

Ο Μάρκος Βαμβακάρης παρέμεινε για χρόνια δέσμιος  της γοητείας των ήχων του μπουζουκιού, από τότε που μικρό παιδί όντας  στη Σύρο το άκουσε για πρώτη φορά από τον Αϊβαλιώτη. Αργότερα, όταν εγκαταστάθηκε στον Πειραιά, έμαθε  να παίζει μπουζούκι και σε σύντομο χρονικό διάστημα έγινε δεινός εκτελεστής. Εξασκήθηκε αρχικά σε μυστικούς και απαγορευμένους χώρους και αργότερα έγινε γνωστός παίζοντας μπουζούκι και τραγουδώντας τα τραγούδια του σε κέντρα διασκεδάσεως του Πειραιά και της Αθήνας. Ο Μάνος  το 1948 παρουσίασε για πρώτη φορά, επίσημα στην Αθηναϊκή κοινωνία το ρεμπέτικο και το Μάρκο Βαμβακάρη. Λίγο αργότερα, το 1951 παίζοντας ο ίδιος το πιάνο, παρουσίασε τη σύνθεσή του «Έξι λαϊκές ζωγραφιές», που αποτελεί παραλλαγές βασισμένες σε μελωδίες ρεμπέτικων τραγουδιών. Οι τολμηρές και προκλητικές αυτές συναυλίες προκάλεσαν θύελλα αντιδράσεων και αποτέλεσαν αντικείμενο αντιπαραθέσεων και μακροσκελών συζητήσεων. Αργότερα, το ρεμπέτικο έτυχε ευρείας αποδοχής αρχικά από τους νέους, αργότερα αγκαλιάστηκε από το φοιτητικό κίνημα και σταδιακά κατέκτησε το πανελλήνιο. Σήμερα θεωρείται ως κυρίαρχο είδος και ύφος της Ελληνικής μουσικής, που αποτελεί αστείρευτη πηγή έμπνευσης για τους νεώτερους δημιουργούς. Το 1969, ο Μάρκος έλαβε πρόσκληση από το πανεπιστήμιο του Buffalo της Νέας Υόρκης, αλλά για σοβαρούς λόγους υγείας δεν κατάφερε να πραγματοποιήσει το ταξίδι που ονειρεύονταν.

Η πρώτη  μου επαφή με το ρεμπέτικο  έγινε κατά την παιδική μου  ηλικία, όταν πρωτάκουσα σε μια  γειτονιά της Λαμίας ένα παλιό  γραμμόφωνο να παίζει κάτι περίεργα και αλλόκοτα τραγούδια. Έκτοτε, χωρίς να το συνειδητοποιήσω, η μνήμη μου κατέγραψε ανεξίτηλα ένα πρωτόγνωρο και ενδιαφέρον είδος μουσικής, τελείως διαφορετικό από ό,τι είχα ακούσει μέχρι τότε. Όμως, την πραγματική γνωριμία μου με το ρεμπέτικο την οφείλω στο Μάνο Χατζιδάκι. Το αγάπησα, αρχικά με τις «Έξι λαϊκές ζωγραφιές», μέσα από τη μοναδική ιδιωματική γοητεία του πιανιστικού του ύφους. Αργότερα, η μαγεία των μεταλλικών ήχων των νυκτών εγχόρδων οργάνων στο έργο του «Πασχαλιές μέσα από τη νεκρή γη», με έκανε να χαθώ κυριολεκτικά σε μια ατέρμονη έκτοτε περιπλάνηση στη γοητεία των μελωδιών του ρεμπέτικου.

Η σύνθεση  του έργου «Τα κατά Μάρκον  Πάθη του Έρωτα» άρχισε τον  Οκτώβριο του 2002 και ολοκληρώθηκε  το Μάιο του 2003. Αποτελεί πρωτότυπη μουσική σύνθεση εμπνευσμένη από τις μελωδίες του έρωτα και του πάθους όπως πηγάζουν μέσα από τα τραγούδια του Μάρκου Βαμβακάρη. Ο γενικός τίτλος, καθώς και μερικοί τίτλοι των δέκα μερών του έργου, αποτελούν μεταφορά από τα τυπικά θρησκευτικά κείμενα και του ψαλμούς της Θείας Λειτουργίας. Οδηγήθηκα στην επιλογή αυτή επειδή θεωρώ ότι ο Μάρκος Βαμβακάρης μέσα από τα τραγούδια που μας δώρησε, γέμισε με γοητεία τα νεανικά χρόνια της γενιάς μου αλλά και των νεωτέρων, έτσι ώστε να «αγιάσει» στο βάθος της ψυχής. Με τα τραγούδια του γνωρίσαμε καλύτερα τον εαυτό μας, επικοινωνήσαμε και αγαπήσαμε περισσότερο τους ανθρώπους, αισθανθήκαμε βαθύτερα τη μαγεία του έρωτα και βρήκαμε ασφαλές καταφύγιο τις δύσκολες στιγμές και απογοητεύσεις. Μερικοί επίσης από τους επί μέρους τίτλους του έργου είναι εμπνευσμένοι από τραγούδια του Βαμβακάρη ή από κείμενα της αυτοβιογραφίας του, η οποία όπως ο ίδιος αναφέρει, αποτελεί ταυτόχρονα και «δημόσια εξομολόγηση». Για παράδειγμα ο τίτλος: «Τροπάριο και παραλλαγές» θα μπορούσε εναλλακτικά να είναι: «Τροπάρια για τη Ροζίνα». Στο κείμενο αναφέρει: «Στη Σύρα θυμάμαι μία κοπέλα … πήγε στη Σαντορίνη κι έγινε καλογριά. …Έκτοτε εχάθηκε. Ήταν μια ωραία κοπέλα αλλά εγώ ήμουν μικρός ακόμα …Δεν την ξανάειδα …Είναι μες στο νου μου αυτή η καλογριά η Ροζίνα». Προσπάθησα να δώσω δραματικότητα στο μουσικό ύφος, επειδή η ζωή του Μάρκου ήταν γεμάτη από πίκρα, δυστυχία, κατατρεγμούς και απογοητεύσεις. Η μουσική αναφέρεται συχνά σε μελωδικές χροές και αρμονικές διαδοχές βασισμένες στους «μακάμ» χρωματικούς δρόμους της μουσικής της Ανατολικής Μεσογείου, που είναι ανάλογοι με τους Βυζαντινούς ήχους. Ενίοτε διατρέχεται από ιδιότυπες ρυθμικές αγωγές περιττών μετρικών σχημάτων, που χρησιμοποιούνται συχνά στα ρεμπέτικα τραγούδια.

Κατά την εξέλιξη  του έργου, εμφανίζονται άλλοτε διαβατικά και άλλοτε επίμονα θραύσματα μελωδικών φράσεων από τα τραγούδια του Βαμβακάρη «Φραγκοσυριανή», «Αλεξανδριανή μου γλάστρα», «Θα ’ρθω να σε ξυπνήσω», «Τα δυο σου χέρια πήρανε», «Τα ματόκλαδά σου λάμπουν», «Να μ΄ αξιώσει ο Θεός», «Ρίξε τσιγγάνα τα χαρτιά», «Αντιλαλούνε οι φυλακές». Παρ΄ όλα αυτά, επειδή οι μελωδικές αναφορές δεν αποτέλεσαν αυτοσκοπό για ενορχηστρωτική επεξεργασία ή ανάπτυξη παραλλαγών, αλλά πηγή έμπνευσης και αφορμή για πρωτότυπη μουσική σύνθεση, είναι τόσο μετουσιωμένες, έτσι ώστε ακόμα και βαθείς γνώστες των τραγουδιών του Μάρκου με δυσκολία θα μπορούσαν να αναγνωρίσουν ψήγματα μελωδιών του.

Το έργο που  αποτελεί εγκώμιο στο Μάρκο Βαμβακάρη  αφιερώνεται στη μνήμη του  Μάνου Χατζιδάκι.

Γιώργος Κοντογιώργος, Οκτώβριος 2003

Εγκαίνια

Giovanni Valla

ΙΝΤΕΑΛ, 20.30

Η αίθουσα τέχνης ΠΑΛΙΣΣΑΝΔΡΟΣ και ο Πολυχώρος  Πολιτισμού και Ψυχαγωγίας ΙΝΤΕΑΛ στο  πλαίσιο της συνεργασίας τους παρουσιάζουν την αναδρομική έκθεση του Ιταλού ζωγράφου Giovanni Valla, από  την ιδιωτική συλλογή της αίθουσας τέχνης ΠΑΛΙΣΣΑΝΔΡΟΣ, και πραγματοποιούν τα εγκαίνια της έκθεσης την Παρασκευή 29 Ιανουαρίου 2010  και ώρα 20.30 στον Πολυχώρο Πολιτισμού και Ψυχαγωγίας ΙΝΤΕΑΛ.

Διάρκεια έκθεσης  έως Κυριακή 28 Φεβρουαρίου 2010.

Είσοδος ελεύθερη.

Η αίθουσα τέχνης «Παλίσσανδρος» και ο πολυχώρος «Ιντεάλ» παρουσιάζουν την αναδρομική έκθεση του Giovanni Valla. Ο ζωγράφος από την Καλαβρία έζησε στην Πάτρα για μια εικοσαετία. Την θεωρούσε πόλη έμπνευσης – ερωτική, είχε να του δώσει πολλά η γεωγραφική της θέση (βουνό και θάλασσα) και αγαπούσε τους ανθρώπους της. Με έδρα του την Πάτρα ταξίδευε πολύ, Ισπανία, Μαρόκο, Τυνησία, Γαλλία, Κωνσταντινούπολη, Ιταλία και πουλούσε έργα του, όπου και βρέθηκαν αρκετές συλλογές. Βέβαια και η πόλη μας έχει πολλούς συλλέκτες με αρκετές δεκάδες έργα του ανά συλλέκτη. Υπάρχουν έργα του με επιρροές από τη μυθολογία, την ιστορία και το Βυζάντιο. Πηγή έμπνευσής του ήταν και το καρναβάλι της Πάτρας. Του άρεσε να ζωγραφίζει σε χαρτί και σπάνια σε μουσαμά, με χρώματα ακουαρέλας, σμάλτο και χρυσομπογιά. Η έκθεση αυτή είναι ένας ελάχιστος φόρος τιμής για την προσφορά του στην τέχνη και στην πόλη της Πάτρας.

Σάββατο 30/01

«Όναρ-μέσω τέχνης»

«Παίζω και  Μαθαίνω Παραμύθια»

10.30-12.30

Το «Όναρ-μέσω τέχνης» οργανώνει

εργαστήριο παραμυθιών για παιδιά

«Παίζω και  Μαθαίνω Παραμύθια»

Κάθε Σάββατο 10.30-12.30 στην Πάτρα

Τα παραμύθια  έχουν αποδειχθεί πως συμβάλλουν στην εκτόνωση και ανακούφιση του  αφηγητή και του ακροατή θεατή. Η συμμετοχή στην ροή του μύθου  και η ταύτιση με τους ήρωες  επιτρέπουν στο παιδί να αντλήσει κουράγιο, δύναμη και γνώση.

Το παιδί περισσότερο βιώνει παρά αναλύει. Πως θα προσεγγίσουμε καλύτερα τα παιδιά; Με το να τους μιλήσουμε στη δική τους γλώσσα, τη γλώσσα των παραμυθιών. Στα παραμύθια δεν υπάρχει λάθος ή σωστό. Το παιδί μπορεί να είναι ο εαυτός του. Όταν είναι ελεύθερο, χωρίς κριτική ή απαιτήσεις, χαλαρώνει και ανοίγεται. Επικοινωνεί στη γλώσσα του, μέσα από το παραμύθι και το παιχνίδι.

Τα παραμύθια  δεν χρειάζονται ταλέντο, το ταλέντο  δημιουργείται. Τρέφουν τα συναισθήματα και τις σκέψεις. Μπορούν να βοηθήσουν  τα παιδιά που χρησιμοποιούν πολλά λόγια, βάζοντας όρια. Τα παιδιά που δυσκολεύονται στο λόγο ή δεν έχουν, μπορούν να αποκτήσουν μέσα από τους ήρωες των παραμυθιών. Το παιδί μαθαίνει να σκέφτεται, να εκφράζεται, να επικοινωνεί και να αναλαμβάνει πρωτοβουλίες. Αποκτά αυτοσυγκέντρωση, αυτοεκτίμηση. Γίνεται επίκεντρο της «παραμυθιακής» συντροφιάς.

ΟΝΑΡ-ΠΡΟΤΥΠΟ  ΚΕΝΤΡΟ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ ΜΕΣΩ ΤΕΧΝΗΣ

Διεύθυνση :Αθηνών 58 και Πέντε Πηγαδίων, Πάτρα

Τηλ & Fax: 2610-43 80 90

ΟΝΑΡ- ΜΕΣΩ ΤΕΧΝΗΣ ΓΙΑ ΤΟ ΑΡΡΩΣΤΟ ΠΑΙΔΙ

Αστική μη  κερδοσκοπική εταιρεία, ΜΚΟ

Διεύθυνση :Αιγίου 13,Γουδή, τκ 115 27, Αθήνα ,

Τηλ & Fax: 210-7750653, 6976 330 933

Website: www.onar-paidi.gr

E-mail: info@onar-paidi.gr, onarpaidi@yahoo.gr

Παρουσίαση

Γνωριμία με το λογοτεχνικό περιοδικό Οροπέδιο

Μέγαρο Λόγου  και Τέχνης, 12.00

O Σύνδεσμος Φιλολόγων  Πατρών

και το ηλεκτρονικό  λογοτεχνικό περιοδικό Διαπολιτισμός

σας προσκαλούν στην εκδήλωση

που θα γίνει  το Σάββατο 30 Ιανουαρίου 2010

και ώρα 12 το μεσημέρι

στο Μέγαρο Λόγου  και Τέχνης (Πλατεία Γεωργίου), στην Πάτρα

με θέμα: Γνωριμία με το λογοτεχνικό περιοδικό Οροπέδιο

Στην παρουσίαση του λογοτεχνικού περιοδικού Οροπέδιο, του οποίου το 8ο τεύχος είναι  αφιερωμένο στη λογοτεχνική Πάτρα  και στην αλληλογραφία Τ. Σινόπουλου – Γ. Σεφέρη, θα μιλήσουν:

Ο ποιητής και  εκδότης του λογοτεχνικού περιοδικού Πλανόδιον, Γιάννης Πατίλης: Μικρός Τύπος: Από το τοπικό προς το υπερτοπικό

Ο συγγραφέας Διονύσης Κράγκαρης: Η παράδοση των λογοτεχνικών περιοδικών της Ηλείας. Το Οροπέδιο

Ο φιλόλογος  Γιάννης Ρηγόπουλος: Τάκης Σινόπουλος – Γιώργος Σεφέρης: Αλληλογραφία 1939-1940

Ο φιλόλογος  Άρης Δρουκόπουλος: Η λογοτεχνία στην Πάτρα

Όψεις της ελληνικής  πεζογραφίας τον 19ο αιώνα

Δημήτριος Βικέλας (1835-1908)

Το πρόγραμμά σας περιήγησης μπορεί να μην υποστηρίζει την προβολή αυτής της εικόνας.

«Λουκής Λάρας / Τα διηγήματα του Βικέλα»

Πολύεδρο, 13.00

Ο κύκλος  εκδηλώσεων :  Όψεις της ελληνικής πεζογραφίας τον 19ο αιώνα

συνεχίζεται με αφιέρωμα στο έργο του Δημήτριου  Βικέλα

το Σάββατο 30.01.2010, ώρα 1μ.μ. στο χώρο του Πολύεδρου.

Μιλούν οι : Ερατοσθένης  Καψωμένος, Ομ.καθηγ. Πανεπιστημ.Ιωαννίνων

Βασίλειος Σωτηρχόπουλος, Φιλόλογος-εκπαιδευτικός

Τα τελευταία  χρόνια η εικόνα που είχαμε για  την πεζογραφία των πρώτων πενήντα  χρόνων (1830-1880 ρομαντική περίοδος) του  ελληνικού κράτους έχει αλλάξει.

Η ανακάλυψη  λησμονημένων ή άγνωστων έργων και  η προσεκτικότερη μελέτη τών γνωστών πεζογραφημάτων έδειξαν ότι η περιγραφή και ο χαρακτηρισμός της πεζογραφικής παραγωγής της περιόδου, λίγο ανταποκρινόταν στην πραγματικότητα. Ο αριθμός των έργων δεν ήταν ισχνός, όπως πιστευόταν, αλλά πολύ μεγαλύτερος.

Και σε αυτό το μεγαλύτερο σύνολο έργων περιλαμβάνονται και έργα αξιόλογα, τα οποία, προφανώς επειδή ήταν γραμμένα στην καθαρεύουσα, περιέπεσαν κατά τη διάρκεια του δημοτικιστικού αγώνα σε λήθη και παρέμειναν ξεχασμένα.

Αλλά και ορισμένα  από τα έργα αυτής της περιόδου που δεν είχαν ξεχαστεί, είναι σημαντικότερα απ’ ότι τα παρουσίαζε η δημοτικιστικών προκαταλήψεων κριτική.

Τα πλέον αξιόλογα έργα της περιόδου είχαν διαμορφώσει  για τους αναγνώστες της εποχής μια  πεζογραφική παράδοση, την οποία  θα πρέπει να μελετήσουμε, αν θέλουμε  να καταλάβουμε καλύτερα τη λογοτεχνία εκείνης της εποχής.

Ο κύκλος των  ομιλιών αυτών θα μας βοηθήσει να κατανοήσουμε καλύτερα την πεζογραφία των δύο τελευταίων δεκαετιών  του 19ου αιώνα (Γ. Βιζυηνός , Μιχ. Μητσάκης, Αλεξ. Παπαδιαμάντης, Εμμ. Ροΐδης κλπ)·  διότι αν και μετά το 1880, με την εμφάνιση νέων συγγραφέων, η πεζογραφία μας πορεύεται σε νέες κατευθύνσεις, θα ήταν λάθος να πιστεύουμε ότι δε συνδέεται με την προηγούμενη πεζογραφική παραγωγή. Οι ομιλητές –αυτού του κύκλου εκδηλώσεων- είναι όλοι μελετητές της πεζογραφίας του 19ου αιώνα και οι ομιλίες τους στηρίζονται σε ερευνητικά δεδομένα.

Ο Δημήτριος  Βικέλας γεννήθηκε στην Ερμούπολη της Σύρου. Το 1852  έφυγε για το Λονδίνο, όπου πέρασε 24 χρόνια της ζωής του, ασχολούμενος με το εμπόριο. Παράλληλα φοίτησε στο University College. Από το 1897 εγκαταστάθηκε στην Αθήνα και ως το τέλος της ζωής του προσανατολίστηκε κυρίως προς κοινωφελή έργα, με προεξέχον την ίδρυση του Συλλόγου προς Διάδοσιν Ωφελίμων Βιβλίων, σε συνεργασία με τον Γεώργιο Δροσίνη. Η κριτική τοποθέτησε το έργο του στο μεταίχμιο ανάμεσα στην ώριμη φάση της ρομαντικής πεζογραφίας της Α’ Αθηναϊκής Σχολής και στις απαρχές της ηθογραφικής και ρεαλιστικής πεζογραφικής παραγωγής της γενιάς του 1880, ενώ παράλληλα επισήμανε τις επιρροές του συγγραφέα από τη σύγχρονή του ευρωπαϊκή παραγωγή. Πέθανε το 1908 στην Αθήνα.

TO AVANTI ΓΙΟΡΤΑΖΕΙ  3 ΧΡΌΝΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ…

Με πολύ μεράκι να προσφέρουμε ένα ανοιχτό πολιτιστικό (και όχι μόνο) κοινωνικό χώρο στους νέους της πόλης μας, διανύουμε πια το τρίτο χρόνο  λειτουργίας του AVANTI. Βιβλιοπαρουσιάσεις,συναυλίες,προβολές,ταινιών,πολιτικέςσυζητήσεις, λογοτεχνικά μαζέματα, οικολογικοί διάλογοι, μαθητικές συνελεύσεις, γλέντια…τόσος κόσμος που ζέστανε και έκανε δικό του το χώρο, τόσος κόσμος που μένει να τον κάνει δικό του ακόμα…

ΣΑΣ ΠΕΡΙΜΕΝΟΥΜΕ  ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΤΗΣΙΑ ΚΟΠΉ ΤΗΣ ΠΙΤΑΣ…(ΜΕΤΑ ΜΟΥΣΙΚΗΣ Κ ΜΕΖΕΔΩΝ)

το Σάββατο 30 Γενάρη στις 20:00 στο πολιτικό/πολιτιστικό  στέκι AVANTI (Ερισσού 10 και Ηφαίστου)

avanti-patra.blogspot.com

Βραδιά σύγχρονου  χορού

KiKKer & La VeritA

DansArte, 21.30

Τις ομάδες σύγχρονου  χορού KiKKer και La VeritA φιλοξενεί το κέντρο χορού «DansArte» το Σάββατο 30 και  την Κυριακή 31 Ιανουαριου και ώρα 9.30 το

βράδυ, σε δύο  ξεχωριστές βραδιές σύγχρονου χορού.

Η ομάδα KiKKer θα παρουσιάσει  το έργο «Zip Zap». Η παράσταση «Zip Zap» πραγματεύεται την έννοια του γρήγορα και δυνατά, με πορεία που μεταβάλλεται στο

χρόνο και το χώρο. Με βασικό άξονα αυτή την έννοια, οι ερμηνεύτριες (Παυλίνα Ανδριοπούλου και Παναγιώτα Αλεξίου) οδηγούνται κάθε φορά, στο επόμενο τους

βήμα. Η πρωτότυπη  μουσική από τους Γιάννη Σταθόπουλο και Θανάση Οικονομόπουλο παρασύρει  τις δύο ερμηνεύτριες σε στιγμές  του γρήγορα και του δυνατά. Το σώμα μέσα σε αυτή τη διαδικασία βρίσκει  αυτόματα τον τρόπο να προσαρμόζεται  σε κάθε απρόβλεπτη αλλαγή, κάνοντας κάθε δράση μία καινουρια αφετηρία. Η χορογραφια και η ερμηνεία είναι των Παναγιωτας Αλεξίου και Παυλίνας Ανδριοπούλου, τα κοστούμια της ομάδας KiKKer και η καλλιτεχνική διεύθυνση της Μαρίας Ραπτοτασίου.

Θα ακολουθήσει  το έργο «Scratching Memories» από την ομάδα La VeritA. Το «Scratching Memories» καθρεφτίζει τις ανθρώπινες σχέσεις και τις μνήμες που δημιουργούνται μέσα σε αυτές . Η Νατάσα Φραντζή και ο Αλέξης Κυριακούλης παρουσιάζουν το παιχνίδι εξουσίας που υπάρχει ανάμεσα σε δυο ανθρώπους. Πώς η μνήμη γίνεται πληγή, πώς η πληγή έχει συνέπεια πάνω στο σώμα, πώς το σώμα συμπεριφέρεται ως συνέπεια της μνήμης. Δυο άνθρωποι, μια σχέση, ένα κοινό στοιχείο. Η χορογραφία είναι του Αλέξη Κυριακούλη, ο οποίος θα χορέψει μαζί με τη Νατάσα Φραντζή, ενώ η επιμέλεια της μουσικής όπως και τα κοστούμια είναι της Dance Company.

Δευτέρα 01/02

Εκδήλωση

«ΑγκαλιάΖΩ»

Patra Palace, 18.30

Η Ομάδα Εκδηλώσεων του Παραρτήματος Ν. Αχαΐας του Ομίλου Εθελοντών κατά του Καρκίνου «ΑγκαλιάΖΩ», προσκαλεί μέλη και φίλους, στην εκδήλωση που διοργανώνει την Δευτέρα 1 Φεβρουαρίου 2010 και ώρα 18.30 στο ξενοδοχείο Patra Palace (Όθωνος Αμαλίας 15).

Η εκδήλωση  θα περιλαμβάνει :

Βιωματική εμπειρία εθελοντριών του Ομίλου,

Απονομή διπλωμάτων στις νέες εθελόντριες του Παραρτήματος,

Κοπή πρωτοχρονιάτικης πίτας,

Μουσικό πρόγραμμα.

Προσκλήσεις διατίθενται  στα γραφεία του Ομίλου (Πατρέως 8-10, τηλ. 2610226122), καθώς και στο ξενοδοχείο την ημέρα της εκδήλωσης.

////////////////////////////////////////

Υποστήριξη θεάτρου

για παιδιά

Ο κάνθαρος, μέσα στο πλαίσιο των στόχων συνεχούς εκπαίδευσης,  φιλοξενεί στο θέατρο act (σκάλες Γεροκωστοπούλου 65β) το πρόγραμμα  «Υποστήριξη Θεάτρου για Παιδιά – Θεατρική Έρευνα-Επιλεκτική Βιβλιοθήκη» που δημιουργήθηκε και οργανώθηκε από τη θεατρολόγο Ρούσα Μπαλασοπούλου.

Η Ρούσα  Μπαλασοπούλου έχει εργαστεί  ως εκπαιδευτικός  σε δημόσια  δημοτικά σχολεία (ολοήμερα), ως  εμψυχώτρια στο Θεατρικό τμήμα  για παιδιά στη Δ.Ε.Π.Α.Ρ. , αρθρογράφος σε πολιτιστικές στήλες, και έχει συνεργαστεί με θέατρα σε Αθήνα και Πάτρα ως υπεύθυνη δημοσίων σχέσεων, καθηγήτρια Ιστορίας Θεάτρου και βοηθός σκηνοθέτη. Επίσης  ασχολήθηκε επαγγελματικά με επιστημονικές και θεατρικές μεταφράσεις, από το 1998, από τις οποίες  πιο πρόσφατη είναι  αυτή για  το Απλό Θέατρο.  Έχει παρακολουθήσει πληθώρα σεμιναρίων και προγραμμάτων, τα οποία έχουν να κάνουν με  Θέατρο για Παιδιά (Λ. Κουρετζής), Αρχαίο Θέατρο(Στ. Ντουφεξής) καθώς και μαθήματα υποκριτικής από το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Πάτρας(2002-03). Στον τομέα του υποτιτλισμού και της μετάφρασης σχετικά  με το θέατρο,  ήταν το πρόγραμμα «Υποτιτλισμός-Μεταγλώττιση Κινηματογράφου και Τηλεόρασης», με ειδικότητα «Πολιτιστικές διαφορές στη μετάφραση από την ελληνική στην αγγλική γλώσσα»,  υπό την επίβλεψη του ακαδημαϊκού Racher Parfit στο Βρετανικό Συμβούλιο.

Η υπεύθυνη υποδέχεται στο θέατρο act, εκπαιδευτικούς, καθηγητές  θεατρολογίας, μέλη θεατρικών ομάδων, φοιτητές σχολών Ανθρωπιστικών και  Κοινωνικών Επιστημών(Παιδαγωγικό, Φιλοσοφική, Θεατρικών σπουδών) και Αρχιτεκτονικής και μπορεί να τους διευκολύνει στα εξής αντικείμενα: Εύρεση θεατρικών έργων για παραστάσεις, Υποστήριξη παρουσίασης σκηνικού δρώμενου- παράστασης,  Υποστήριξη έρευνας.

Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επικοινωνήσουν με την  υπεύθυνη του προγράμματος στο τηλέφωνο 6972 532226 και στο email mrousa@hotmail.com. ή να περάσουν από το θέατρο act (2610 272037) κάθε Τετάρτη και Πέμπτη μεταξύ των ωρών 5 μ.μ. και 8 μ.μ.

Το Γαλλικό  Ινστιτούτο Πατρών σε συνεργασία με τις  εκδόσεις ΠΟΛΙΣ  διοργανώνει στο χώρο του,

Φιλοποίμενος 54,

την Δευτέρα  8  Φεβρουαρίου και ώρα 8 το βράδυ

την παρουσίαση βιβλίου του Τεύκρου Μιχαηλίδη «Αχμές, ο γιος του φεγγαριού».

Ο Τεύκρος Μιχαηλίδης είναι διδάκτωρ των μαθηματικών  του Πανεπιστημίου Pierre et Marie Curie (Paris VI), καθηγητής στο Κολέγιο Αθηνών και έχει τιμηθεί από την Γαλλική Κυβέρνηση με τον τίτλο του Chevalier dans l’ordre des Palmes Acad?miques.

Στην παρουσίαση  του βιβλίου, εκτός από τον  συγγραφέα θα συμμετάσχουν και  καθηγητές του Πανεπιστημίου Πατρών.

Το εκρηκτικό  συγκρότημα Heavy Metal Band με τους Ντέιβιντ Λιντς(σαξόφωνο), Θοδωρή Ρέλλο(σαξόφωνο), Ανδρέα Πολυζωγόπουλο(τρομπέτα), Μάριο  Βαληνάκη(σαξόφωνα), Βασίλη Παναγιωτόπουλο (τρομπόνι), Γιώργο Παλαμιώτη(μπάσο), Σωτήρη Ντούβα(ντραμς)  θα εμφανιστεί ζωντανά το Σάββατο 5 Φεβρουαρίου στο Λιθογραφείον.

Ο ΧΟΡΟΣ ΤΗΣ  ΛΕΣΧΗΣ

ΣΗΚΩΣΕ ΤΑ ΚΟΚΚΙΝΑ  ΦΑΝΑΡΙΑ…

Τριάντα δύο  χρόνια προσφοράς και ανελλιπούς παρουσίας στα πολιτιστικά πράγματα της πόλης, έχουν καταξιώσει την  Κινηματογραφική Λέσχη Πάτρας ως ένα από τα πιο γνωστά, δραστήρια και δημιουργικά σωματεία της πόλης.

Από τον πρώτο  χρόνο ζωής της, η Κινηματογραφική  Λέσχη Πάτρας αγκάλιασε το Πατρινό  Καρναβάλι, στο πλαίσιο των παράλληλων δραστηριοτήτων της και διοργάνωσε για τα λίγα τότε μέλη της, το πρώτο αποκριάτικο πάρτι, που πραγματοποιήθηκε στο γνωστό «Βοσινάκη» της οδού Γούναρη.  Μετά το παρθενικό εκείνο πάρτι ο Καρναβαλικός χορός της Κινηματογραφικής Λέσχης άνοιξε τα φτερά του προσφέροντας ξέφρενο κέφι και δυνατές συγκινήσεις σε πολλούς και φανατικούς θαυμαστές του, έτσι σήμερα έχει καθιερωθεί σαν ένας από τους πιο επιτυχημένους αποκριάτικους χορούς.  Ενας χορός που έχει αφήσει εποχή και μένει αξέχαστος σε όσους συμμετέχουν με εφόδια την ανοιχτή καρδιά και τη διάθεση για καρναβαλικό ξεφάντωμα.  Τα κοστούμια που έχουν κατά καιρούς κάνει την εμφάνισή τους στο χορό αυτό, εντυπωσιακά ή σατυρικά, πάντα με στυλ, έχουν μείνει αξέχαστα, καθώς και γνωστά πρόσωπα από την πρωτεύουσα που βάζουν στην ατζέντα τους το χορό της Λέσχης για την τελευταία Παρασκευή του Καρναβαλιού.

Για 32η συνεχή χρονιά, την τελευταία Παρασκευή  της Αποκριάς (12.2.2010), στην Αίθουσα  “fabric” στην Hρώων Πολυτεχνείου 67, (πρώην  Αποθέωση, απέναντι από τη Μαρίνα Λάγιος) σας καλούμε και φέτος στον κινηματογραφικό μασκέ χορό «Σήκωσε  τα Κόκκινα Φανάρια», όπου η μεταμφίεση είναι εντελώς απαραίτητη, εμπνευσμένη από το θέμα ή όχι.  Φέτος σε ένα καινούριο, μοντέρνο, εμπνευσμένο χώρο το “fabric” θα ζήσουμε μια μοναδική βραδιά γλεντιού, από όπου δεν θα λείπει τίποτα, αφού θα υπάρχει καλό φαγητό, σνακς, open bar, οπτικοακουστικά μέσα, ζωντανά happenings και εκλεκτή μουσική από εκλεκτούς DJ.

Ο χορός διατηρεί την ιδιαιτερότητά του και  συνεχίζει μια σπουδαία παράδοση, δεδομένου ότι ίσως είναι ο  μοναδικός χορός του Καρναβαλιού  που γίνεται για 32 συνεχόμενα χρόνια, χωρίς καμία διακοπή.

Το Τοπικό Τμήμα  Πάτρας του Σώματος Ελληνικού  Οδηγισμού με την ευκαιρία της  Αποκριάς προσκαλεί όλα τα εν ενεργεία και παλιά μέλη του καθώς και  τους φίλους του Οδηγισμού σε μια  βραδιά Καρναβαλιού που διοργανώνει  την Τετάρτη 3 Φεβρουαρίου 2010 στις 21.00 στο φιλόξενο χώρο του Παναχαϊκού, Veso Mare.

Πληροφορίες για  προσκλήσεις στην κ. Γούδα Βάσω, τηλ. 2610337739 & 6973522864.

ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΩΝ  ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΩΝ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ

ΝΕΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗ

Σας κάνουμε  γνωστό ότι η νέα διοίκηση του Οργανισμού Καλλιτεχνικών Πολιτιστικών Εκδηλώσεων η οποία προήλθε από τις εκλογές της 14ης Ιανουαρίου 2010, έχει ως κάτωθι:

    Πρόεδρος
    Ανδριόπουλος  Ανδρέας
    Χημικός
    Αντιπρόεδρος
    Αρβανίτης Δημήτρης
    Δικηγόρος

    Γενική  Γραμματέας
    Κάνιστρα Καλλιόπη
    Υπάλληλος ΝΠΔΔ

    Ταμίας
    Παπαδημητρίου Δημήτρης
    Βιολόγος

    Έφορος  Φεστιβάλ
    Κόκκαλης Βασίλης
    Δικηγόρος

    Έφορος  Σεμιναρίων-Διαλέξεων
    Καρέλα Μαρία
    Συγγραφέας-Λογοτέχνης

    Έφορος  Δημοσίων Σχέσεων
    Νικολάου Δημήτρης
    Πολιτικός Μηχανικός

    Έφορος  Επικοινωνίας-ΜΜΕ
    Ροδίτης Αχιλλέας
    Δημοσιογράφος

    Έφορος  Μουσικής-Χορού
    Βατίδη Μαρία
    Τραπεζική Υπάλληλος

    Έφορος  Εκδηλώσεων
    Μαζαράκη Αντιγόνη
    Έμπορος

    Έφορος  Φεστιβάλ Ν.Δ. Ελλάδος
    Χριστόπουλος  Αντώνιος
    Ιατρός-Πνευμονολόγος

    Νομικός Σύμβουλος
    Δημήτρης Αρβανίτης
    Δικηγόρος

    Πολιτιστικός Σύμβουλος
    Ανδρέας Α. Ανδριόπουλος
    Προγραμματιστής-Αναλυτής

    Ειδική  Γραμματέας
    Ελένη Λέρη
    Χημικός

    ΕΞΕΛΕΓΚΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ

    Πρόεδρος
    Μυλωνάς Αθανάσιος
    Ιδιωτικός Υπάλληλος

    Μέλος
    Κατσαΐτης Ιωάννης
    Συνταξιούχος  Δημοσίου

    Μέλος
    Φωτόπουλος  Ιωάννης
    Συνταξιούχος Τραπεζικός

Ο Αποκριάτικος Χορός του Συλλόγου Κρητών Πάτρας «Το Αρκάδι» θα γίνει την Παρασκευή 12 Φεβρουαρίου στις 10μμ στο Συμπόσιο. Το κρητικό μέρος θα αναλάβουν  οι Γιώργος Στριλιγκάς(λύρα, τραγούδι), Δημήτρης Αλεξάκης(λαούτο) και Χάρης  Φυτράκης(κιθάρα), θα εμφανιστούν τα χορευτικά του συλλόγου, ενώ dj ο Παναγιώτης Κοτσώνης

Στην «Πολιτεία»

Από την  Κυριακή 31 Ιανουαρίου 2010 και μέχρι τα τέλη Μαρτίου η παιδική παράσταση «Η Πεντάμορφη και το Τέρας» της Ξένιας Καλογεροπούλου σε σκηνοθεσία Διονύση Βούλτσου, θα πραγματοποιείται μόνο απόγευμα στις 17.30 λόγω της έναρξης των παραστάσεων «Τίτα-Λου» κάθε Παρασκευή και Σάββατο στις 21.15.

Advertisements

One thought on “Πολιτιστική Ατζέντα Πάτρας από 29/1/2010 έως 3/2/2010 (επιμέλεια: Ισίδωρος Σιδερόπουλος)

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s