ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΑΤΖΕΝΤΑ ΠΑΤΡΑΣ ΑΠΟ 24/7 ΕΩΣ 30/7/2009 (Επιμέλεια: Ισίδωρος Σιδερόπoυλος)

image

image


Παρασκευή 24/7

Εγκαίνια

Νέο Αρχαιολογικό Μουσείο Πατρών, 19.30

ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΝΕΟ

ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΠΑΤΡΩΝ

Το Αρχαιολογικό Μουσείο της Πάτρας με εμβαδόν 8.000 τ.μ. έχει χτιστεί στη βόρεια είσοδο της πόλης, σε ένα οικόπεδο έκτασης 28.000 τ.μ. επί της νέας εθνικής οδού Αθηνών – Πατρών και αποτελεί το δεύτερο μεγαλύτερο Μουσείο της χώρας μετά το νεότευκτο Μουσείο της Ακρόπολης κι ένα από τα πλέον σύγχρονα του ευρωπαϊκού χώρου.

Το οικόπεδο παραχωρήθηκε στο ΥΠΠΟ από την ΚΕΔ και η αρχιτεκτονική μελέτη ανατέθηκε μετά από διεθνή αρχιτεκτονικό διαγωνισμό.

Το κτήριο συντίθεται από δύο κυρίως όγκους. Από έναν ελλειψοειδές «θόλο» που φιλοξενεί το αμφιθέατρο, την αίθουσα εκπαιδευτικών προγραμμάτων και την αίθουσα πολυμέσων, καθώς και από ένα παραλληλεπίπεδο όγκο σε τεθλασμένη ανάπτυξη που περιέχει τους κοινόχρηστους και εκθεσιακούς χώρους, καθώς και τους χώρους γραφείων, (στον α’ όροφο).

Ο ελλειψοειδής χώρος, καλυμμένος από φύλλα τιτανίου σηματοδοτεί έντονα το κτήριο, ενώ οι παραλληλεπίπεδοι όγκοι αποτελούν σε ένα βαθμό τα επίπεδο προβολής του ελλειψοειδούς.

Η σύμβαση του έργου υπογράφηκε στις 29-11-2004 με προϋπολογισμό 20 εκ. ευρώ περίπου, ενώ ο τελικός προϋπολογισμός ανήλθε στα 21,5 εκ. ευρώ.

Η μουσειογραφική μελέτη διαμορφώνει μια σχέση μεταξύ του επισκέπτη και των εκθεμάτων ώστε να ανασυνθέσει το ιστορικό παρελθόν της πόλης της Πάτρας, από την προϊστορική εποχή έως τους ύστερους ρωμαϊκούς χρόνους.

Στο «ταξίδι» αυτό ο επισκέπτης διασχίζει την πόλη, περνά από τα δημόσια κτίρια που τη συνθέτουν, εξετάζει το εμπόριο, τον πόλεμο, την θρησκεία, τη ψυχαγωγία, την κοινωνική και διοικητική οργάνωση της αρχαίας Πάτρας, εισχωρεί στην προσωπική ζωή των κατοίκων της, αποτυπώνοντας στιγμές από την διαβίωσή τους, τις καθημερινές τους ασχολίες, τα σπίτια που κατοικούν, τα έπιπλα, τα χρηστικά σκεύη, τα είδη καλλωπισμού, τα αρχιτεκτονικά και τα διακοσμητικά στοιχεία που συνθέτουν την ζωή τους.

Τέλος, τα ταφικά έθιμα, οι διαφορετικοί τύποι τάφων και όλα όσα συνθέτουν την εθιμοτυπία των διαφόρων εποχών σε σχέση με τον θάνατο, κάνουν κατανοητή τη σχέση θανάτου και ζωής στην αρχαιότητα.

Ο περιβάλλων χώρος του μουσείου, 20 περίπου στρεμμάτων, στο μεγαλύτερο μέρος του έχει διαμορφωθεί ως χώρος πρασίνου, η δεξαμενή 500 τ.μ. που περιβάλλει τον «θόλο» δείχνει την σχέση της πόλης με το υγρό στοιχείο, ενώ ο υπόλοιπος περιβάλλων χώρος έχει διαμορφωθεί για την εξυπηρέτηση ευρύτερων δράσεων πολιτισμού.

Τέλος, το παραχωρηθέν προσφάτως από την ΚΕΔ οικόπεδο δίπλα στο νέο Μουσείο, σε συνεργασία με την ΚΕΔ και τον Δήμο Πατρέων θα διαμορφωθεί σε πάρκο πολιτισμού και ψυχαγωγίας.

Η αντίληψη της Επιστημονικής Επιτροπής για ένα «ανοικτό» Μουσείο, που θα διαμορφώνει ερεθίσματα αυξημένης και διαρκούς επισκεψιμότητας την ωθεί στο συμπέρασμα πως το νέο Αρχαιολογικό Μουσείο της Πάτρας, προϋποθέτει ευελιξία, τόσο σε επίπεδο διοικητικής οργάνωσης όσο και σε επίπεδο πολιτιστικών δράσεων.

Η ΜΟΥΣΕΙΟΓΡΑΦΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ ΜΕ

ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΚΑΙ ΑΡΙΘΜΟΥΣ

Η έκθεση διαρθρώνεται σε τρεις μεγάλες θεματικές ενότητες, οι οποίες καταλαμβάνουν αντίστοιχα τις τρεις αίθουσες του Μουσείου.

Πρόκειται, για την αίθουσα του Ιδιωτικού Βίου, την αίθουσα της Νεκρόπολης και την αίθουσα του Δημόσιου Βίου. Οι δύο πρώτες ανοίγουν για το κοινό στις 24 Ιουλίου και η τρίτη έως το προσεχές φθινόπωρο.

Στη διάθεση του κοινού θα είναι και η αίθουσα περιοδικών εκθέσεων, η οποία φιλοξενεί την έκθεση «Φυτά και πολιτισμός στην ιστορία της Ευρώπης». Η εν λόγω έκθεση θα παραμείνει στο Μουσείο έως τα τέλη Νοεμβρίου και παρουσιάζει τη χρησιμότητα των φυτών και των δέντρων στην καθημερινή ζωή από την αρχαιότητα.

Επίσης, σε λειτουργία θα είναι και η αίθουσα πολυμέσων, όπου ο επισκέπτης θα έχει πρόσβαση μέσω ηλεκτρονικών υπολογιστών σε πληροφορίες που αφορούν στα εκθέματα του Μουσείου, στους χώρους αρχαιολογικού ενδιαφέροντος της περιοχής της δυτικής Αχαΐας από όπου προέρχονται τα εκθέματα, σε εκπαιδευτικό υλικό που θα απευθύνεται στους μικρούς επισκέπτες του Μουσείου κ.ά.

Σε λειτουργία θα βρίσκεται και η αίθουσα εκπαιδευτικών προγραμμάτων, στην οποία υπάρχει προσωρινά έκθεση και εκπαιδευτικό πρόγραμμα για τα αρχαία μουσικά όργανα και τη μουσική στην αρχαιότητα.

Αίθουσα Ιδιωτικού Βίου

Παρουσιάζονται σε διάφορες θεματικές ενότητες όσα έχουν σχέση με τον ιδιωτικό βίο, την καθημερινή ζωή και τις ασχολίες των κατοίκων από τα προϊστορικά χρόνια έως το τέλος των αρχαίων χρόνων.

Στην αίθουσα ξεχωρίζουν:

1. Η αναπαράσταση δύο δωματίων ρωμαϊκής αγροικίας από προάστιο της Πάτρας.

2. Η αναπαράσταση δύο δωματίων με ψηφιδωτά δάπεδα από πλούσια ρωμαϊκή οικία της αρχαίας Πάτρας.

3. Τα δεκατέσσερα ψηφιδωτά δάπεδα, που συνολικά ξεπερνούν τα 300τ.μ. Προέρχονται από ιδιωτικές αστικές κατοικίες της ρωμαϊκής Πάτρας και αποτελούν τμήμα μιας μεγάλης σε αριθμό και ποικιλία συλλογής ψηφιδωτών δαπέδων, από τις μεγαλύτερες στην Ελλάδα. Μέρος αυτών των ψηφιδωτών έχει τοποθετηθεί σε όρθια θέση και επάνω σε πρωτότυπες κατασκευές.

4. Τα γυάλινα αγγεία.

5. Τα γλυπτά έργα που κοσμούσαν ρωμαϊκές βίλες της Πάτρας, από τα οποία ξεχωρίζει άγαλμα Σατύρου με δορά πάνθηρα, ρωμαϊκό αντίγραφο έργου του Πραξιτέλη.

6. Η χρηστική μυκηναϊκή κεραμική, η οποία περιλαμβάνει αγγεία τοπικών εργαστηρίων με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που τα κάνουν μοναδικά.

Η Αίθουσα σε αριθμούς:

  • 1.100 τ.μ. εκθεσιακός χώρος
  • 45 προθήκες εκθεμάτων
  • εκθέματα (πήλινα, λίθινα, μεταλλικά, γυάλινα)
  • 14 γλυπτά έργα της ρωμαϊκής περιόδου
  • 14 ψηφιδωτά δάπεδα, το συνολικό εμβαδό των οποίων ξεπερνά τα 300τ.μ.
  • 160 τ.μ. καλύπτουν οι δύο αναπαραστάσεις αρχαίων κτιρίων, μιας αγροικίας και μιας αστικής ρωμαϊκής κατοικίας.
  • 1,88 μ. το υψηλότερο άγαλμα, 9μ. το μεγαλύτερο μήκος ψηφιδωτού δαπέδου, 1 χιλιοστό το μικρότερο έκθεμα (χρυσή χάντρα).
  • 350 προβολείς συμβάλουν στον ειδικό φωτισμό των εκθεμάτων.
  • 100 διαφάνειες προβάλλονται στις δύο ειδικές θεματικές προβολές της αίθουσας, που διαρκούν 10 λεπτά.
  • 100 τ.μ. καταλαμβάνει συνολικά το έντυπο εποπτικό υλικό.

Αίθουσα Νεκρόπολης

Ο επισκέπτης παρακολουθεί την εξέλιξη της ταφικής αρχιτεκτονικής και των ταφικών εθίμων από την Προϊστορική Περίοδο έως τη Ρωμαϊκή, μέσω εκθεμάτων αλλά κυρίως μέσω της ανακατασκευής διαφόρων τύπων τάφων. Συγκεκριμένα έχει ανακατασκευαστεί ένας μυκηναϊκός λαξευτός τάφος στις πραγματικές του διαστάσεις, ο οποίος φιλοξενεί το ταφικό στρώμα με τους σκελετούς και τα κτερίσματα. Από τη Μυκηναϊκή περίοδο έχει επίσης κατασκευαστεί ένας κτιστός θαλαμοειδής τάφος ενώ δίνονται πληροφορίες για όλα τα είδη τάφων της περιόδου και τα ταφικά έθιμα στην Αχαΐα. Ο επισκέπτης προσεγγίζει επίσης άμεσα τους τάφους και τα ταφικά έθιμα της ιστορικής περιόδου καθώς στην έκθεση έχουν μεταφερθεί ένας ταφικός πίθος, που έχει τοποθετηθεί όπως ακριβώς βρέθηκε, ένας κεραμοσκεπής τάφος με δύο σκελετούς και τέσσερις σαρκοφάγοι, μερικές από τις οποίες με ανάγλυφες παραστάσεις. Έχει επίσης ανακατασκευαστεί ένας ρωμαϊκός κιβωτιόσχημος τάφος. Προσεγγίζεται με παραστατικό τρόπο το θέμα της καύσης των νεκρών στην αρχαιότητα και στην Πάτρα ειδικότερα και έχει μεταφερθεί και ανακατασκευαστεί στον χώρο της έκθεσης ένα μεγάλο μνημείο της ρωμαϊκής περιόδου. Εκτός από το πλούσιο εποπτικό υλικό, στην αίθουσα της Νεκρόπολης υπάρχει ειδικά διαμορφωμένος χώρος στον οποίο ο επισκέπτης μπορεί να ενημερωθεί μέσω ειδικής προβολής για τα αρχαία νεκροταφεία της δυτικής Αχαΐας, τους τάφους, τα ταφικά έθιμα και για την εξέλιξη των δοξασιών γύρω από το θάνατο και τα συναφή.

Η Αίθουσα σε αριθμούς:

  • 500 τ.μ. εκθεσιακός χώρος
  • 12 προθήκες εκθεμάτων
  • 250 εκθέματα (πήλινα, λίθινα, μεταλλικά, γυάλινα)
  • 40 χάλκινα αντικείμενα της Μυκηναϊκής Περιόδου
  • 9 ανθρώπινοι σκελετοί στους χώρους των τάφων και των προθηκών
  • 23 τ.μ. καλύπτει η αποκατάσταση ενός ρωμαϊκού μνημείου της αρχαίας Πάτρας
  • 10 τάφοι έχουν ανακατασκευαστεί ή μεταφερθεί στον εκθεσιακό χώρο
  • 150 προβολείς συμβάλουν στον ειδικό φωτισμό των εκθεμάτων
  • 130 διαφάνειες προβάλλονται στην ειδική θεματική προβολή διάρκειας 12 λεπτών, σε διαμορφωμένο χώρο της αίθουσας
  • 70τ.μ. καταλαμβάνει συνολικά το έντυπο εποπτικό υλικό

Διεθνές Φεστιβάλ Πάτρας

Θέατρο

«Κατά φαντασίαν ασθενής»

Αρχαίο Ωδείο, 21.30

Πρόκειται για το τελευταίο δημιούργημα του Μολιέρου, τον «Κατά φαντασίαν ασθενή» που παρουσιάζει ο Γιάννης Μπέζος το φετινό καλοκαίρι. Ο καλλιτέχνης σκηνοθετεί το κύκνειο άσμα του κορυφαίου γάλλου δραματουργού και υποδύεται επί σκηνής τον Αργκάν, τον κατά φαντασίαν ασθενή, κωμικό στην εμμονή του, αλλά και τραγικό συνάμα, που τα βάζει με την αρρώστια που δεν έχει, το θάνατο που δεν τον απειλεί και, πάνω απ’ όλα, με τους γιατρούς που τον εκμεταλλεύονται. Ο υποχόνδριος και σπαγκοραμμένος ήρωας πιστεύει ακράδαντα πως πάσχει από όλες τις πιθανές ασθένειες του πλανήτη και παρασταίνει το νεκρό για να μάθει ποιος από την οικογένειά του νοιάζεται για τον ίδιο και όχι για την περιουσία του.

Αυτή τη φορά στο στόχαστρο του μεγάλου κλασικού της γαλλικής κωμωδίας μπαίνουν οι προλήψεις, ο κομπογιαννιτισμός και η απληστία, ενώ ταυτόχρονα διακρίνεται και μια σκιά αγωνίας θανάτου. Θέλοντας να ξορκίσει με το γέλιο τους βαθύτερους ανθρώπινους φόβους, ο Μολιέρος χτίζει έναν κόσμο κωμικής υπερβολής, όπου η υγεία μπερδεύεται με το χρήμα, η αγάπη με τα φάρμακα, ο γάμος με την ιατρική.

Την υπηρέτρια του Αργκάν υποδύεται η Ναταλία Τσαλίκη και την κόρη του Ανζελίκ η Έμιλυ Κολιανδρή. Μαζί τους οι: Θεοδώρα Σιάρκου, Μιχάλης Οικονόμου, Αλμπέρτο Φάις, Θανάσης Δήμου, Άγγελος Μπούρας, Γιάννα Παπαγεωργίου, Τάσος Γιαννόπουλος, Κωνσταντίνος Γαβαλάς, Δημήτρης Κανέλλος. Σε μετάφραση Ερρίκου Μπελιέ, μουσική Γιώργου Ανδρέου, σκηνικά Μαργαρίτας Χατζηιωάννου, κοστούμια Κατερίνας Παπανικολάου, χορογραφίες Χάρη Μανταφούνη, φωτισμούς Ανδρέα Μπέλλη. Βοηθός σκηνοθέτη είναι η Γιάννα Παπαγεωργίου και οι φωτογραφίες της Μαριλένας Σταφυλίδου.

Συναυλία

2ο Φεστιβάλ ΕΛΑΙΩΝΑ

APURIMAC

Θέατρο Ζέλιου, 21.30

Η τέταρτη εβδομάδα του ‘ 2ου Φεστιβάλ ΕΛΑΙΩΝΑ’ κλείνει με μια latin συναυλία και φιλοξενεί ένα από τα μακροβιότερα live group της Ελλάδας, το συγκρότημα APURIMAC. Oι APURIMAC ξεκίνησαν το 1983, όταν ακόμα η λατινοαμερικάνικη μουσική στην Ελλάδα ήταν εξωτικό είδος, και μέχρι σήμερα έχουν παίξει ζωντανά σε περισσότερες από 1000 συναυλίες.

Οι APURIMAC είναι:

Daniel Armando ( Αργεντινή) κρουστά, ινδιάνικα πνευστά, κιθάρα, φωνή

Τάκης Βαρέλας μπάσο

Luis Carrera ( Περού) κρουστά, ινδιάνικα πνευστά και έγχορδα, φωνή

Μάκης Παπαγαβριήλ κιθάρα, κρουστά, φωνή

Σταύρος Λινός πλήκτρα

Γιάννης Κασσέτας άλτο, σοπράνο, σαξόφωνο

Βαγγέλης Κατσαρέλης τρομπέτα

Η δισκογραφική τους πορεία ξεκινά το 1986 με το ‘ ΧΤΕΣ ΚΑΙ ΣΗΜΕΡΑ’, ένας δίσκος που περιλαμβάνει παραδοσιακά ινδιάνικα τραγούδια από τις Άνδεις. Ακολουθεί το ‘ ΕΚΕΙ ΣΤΙΣ ΜΠΡΑΧΑΜΕΣ’ (1989) με τη συμμετοχή του Λουκιανού Κηλαϊδόνη, η ‘ ΟΝΕΙΡΟΠΕΙΡΑΤΙΑ’ (1992), η συμμετοχή τους στο δίσκο του β. Καζούλη ‘ ΚΑΤΙ ΝΑ ΓΥΑΛΙΖΕΙ ( 1993), ‘ΜΑΝΑ ΓΗ’ (1997), ‘ ΣΤΟΝ ΒΑΓΓΕΛΗ ΜΕ ΑΓΑΠΗ’ (1998) με διασκευές τραγουδιών του Β. Γερμανού, ‘ ΣΕ ΡΥΘΜΟ LATIN’ ( 2000), ‘ XΩΡΙΣ ΣΥΝΟΡΑ’ (2000), ‘ ΣΤΙΣ ΓΕΙΤΟΝΙΕΣ ΤΟΥ ΝΟΤΟΥ’ (2001), ‘ NOCHES LATINAS’ (2002), ‘ ΠΑΜΕ ΠΑΛΙ’ (2004), ‘ Η ΣΚΟΥΝΑ’ (2008).

Το πρόγραμμά τους περιέχει ένα συνδυασμό από μουσική και τραγούδια της δισκογραφίας τους, διασκευές σημαντικών Ελλήνων και ξένων συνθετών και γνωστά παραδοσιακά κομμάτια από τη μουσική γκάμα της Λατινοαμερικάνικης ηπείρου και διαρκεί περίπου δυόμισι ώρες. Χρησιμοποιούν παραδοσιακά όργανα με ποικιλία ηχοχρωμάτων, ενώ συνδυάζουν τις λεπτές παραδοσιακές αποχρώσεις της Ινδιάνικης μουσικής των Άνδεων με το δυναμισμό του Αφροκουβάνικου ρυθμού της Καραϊβικής.

Οι APURIMAC θα εμφανιστούν την Παρασκευή 24 Ιουλίου και ώρα 21:30, στο ανοιχτό ‘ θέατρο Ζέλιου’ που βρίσκεται στον εσωτερικό χώρο του ξενοδοχειακού συγκροτήματος ‘ ΕΛΑΙΩΝΑΣ’ ( 11Ο χλμ. Ε.Ο. Αντιρρίου- Μεσολογγίου).


Συναυλία

Μουσικά… γενέθλια

Κάστρο Αντιρρίου, 21.30

Το Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αντιρρίου παρουσιάζει απόψε στις 9 στο Κάστρο Αντιρρίου μερικούς από τους πιο σημαντικούς δημιουργούς και ερμηνευτές του διαχρονικού ελληνικού τραγουδιού, σε μία βραδιά αφιερωμένη στα πέντε χρόνια λειτουργίας της Γέφυρας «Χαρίλαος Τρικούπης». Οι Θάνος Μικρούτσικος, Μαρία Φαραντούρη, Μανώλης Μητσιάς, Χρήστος Θηβαίος, Μίλτος Πασχαλίδης και Ρίτα Αντωνοπούλου, θα αποδώσουν και θα ερμηνεύσουν τραγούδια μεγάλων ελλήνων συνθετών (Μίκη Θεοδωράκη, Μάνου Χατζιδάκι, Θάνου Μικρούτσικου, Σταύρου Ξαρχάκου κ.ά.) βασισμένα στην ποίηση σπουδαίων ποιητών (Γιάννη Ρίτσου, Οδυσσέα Ελύτη, Νίκου Γκάτσου, Νίκου Καββαδία κ.ά.) καθώς και τραγούδια που έχει αγαπήσει η νέα γενιά, του Χρήστου Θηβαίου, του Μίλτου Πασχαλίδη και της Ρίτας Αντωνοπούλου. Η επιμέλεια ορχήστρας θα είναι του Θύμιου Παπαδόπουλου.

Δευτέρα 27/07

Διεθνές Φεστιβάλ Πάτρας

Κινηματογράφος

«Το Κορίτσι της Λίμνης», Αντρέα Μολαγιόλι

Αελλώ, 21.30

Τη Δευτέρα 27 Ιουλίου και ώρα 21.30 στον κινηματογράφο «Αελλώ» θα πραγματοποιηθεί η προβολή της ιταλικής πολυβραβευμένης ταινίας «Το Κορίτσι της Λίμνης» του Αντρέα Μολαγιόλι, που είχε αναβληθεί λόγω βροχής στις 24 Ιουνίου. Η ταινία ανήκει στην ενότητα «Πάμε Σινεμά» του Διεθνούς Φεστιβάλ Πάτρας 2009 με τίτλο «Ο Κινηματογράφος της Γειτονιάς μας».

H ταινία έχει στη συγκομιδή της 8 βραβεία Ντονατέλο(ιταλικά όσκαρ) με πρωταγωνιστές τους Τόνι Σερβίλο, Βαλέρια Γκολίνο, ‘Αννα Μποναγιούτο, Ομέρο Αντονούτι.

Το σενάριο στο ψυχολογικό θρίλερ «Το κορίτσι της λίμνης» βασίζεται σε βιβλίο της Νορβηγίδας συγγραφέως Καρίμ Φόσουμ. Περιγράφει το σοκ των κατοίκων μιας μικρής ορεινής και ειδυλλιακής ιταλικής πόλης όταν μια νέα και όμορφη κοπέλα βρίσκεται δολοφονημένη στην όχθη της λίμνης. Δεν υπάρχει κανένα ίχνος σεξουαλικής κακοποίησης, ούτε αντίστασης από το θύμα, κι ένας επιθεωρητής από μεγάλη πόλη καλείται να λύσει τον γρίφο της σκοτεινής δολοφονίας της.

Ο Τζοβάνι Σάντζιο, επαρχιακός αστυνομικός επιθεωρητής, καλείται να βρει την άκρη του νήματος, όμως το μυστήριο αποδεικνύεται περίπλοκο. Ποιος μπορεί να είναι ο δράστης; Ο αργόστροφος Μάριο, που γούσταρε κρυφά το θύμα και το είχε ομολογήσει μονάχα στον ανάπηρο πατέρα του; Ο πρώην φίλος της νεκρής; Ο ίδιος ο πατέρας της μήπως, όπως δείχνουν τα οικογενειακά φιλμάκια που τη φέρουν αποκλειστική πρωταγωνίστρια; Η άραγε οι γονείς του εκλιπόντος βρέφους που κάποτε φρόντιζε το κορίτσι ως μπέιμπι σίτερ;…

Η απάντηση στο αίνιγμα θα ξετυλιχθεί αργά, αλλά γερά «καρφωμένη» πάνω σε ατσάλινα δραματουργικά υποστυλώματα. Δεν είναι λίγοι οι χαρακτήρες που εμπλέκονται στην ιστορία, όλοι, όμως, θα προλάβουν να αξιοποιηθούν με επάρκεια στο στιβαρό σενάριο του Σάντρο Πετράλια (από αστυνομικό μυθιστόρημα της Νορβηγής Κάριν Πόσουμ) και ενώπιον του απογυμνωτικού φακού του νεοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη Αντρέα Μολαϊόλι, οι οποίοι, εκτός από μια ανάγλυφη μικρογραφία της σύγχρονης ιταλικής επαρχίας, επιτυγχάνουν και την κατάδειξη της υπό βρασμό ανθρώπινης βίας πίσω από το πιο ειδυλλιακό φυσικό τοπίο. H γραφή δίνει άφθονο χώρο στις αντιθέσεις (βοηθά και η «ψυχρή» φωτογραφία του ζεστού φυσικού τοπίου), ενώ τα μέγιστα συνεισφέρουν και οι ερμηνείες όλων ανεξαιρέτως των πρωταγωνιστών και ιδιαίτερα του σπουδαίου Τόνι Σερβίλο, τον οποίο μάλλον δύσκολα αναγνωρίζεις φυσιογνωμικά μετά την αντρεοτική περιβολή του στο «Ιl Divo».

Από το σύγχρονο ιταλικό κινηματογράφο, που τελευταία όλο και πληθαίνουν τα εισαγόμενα στην Ελλάδα δείγματά του, έρχεται το θαυμάσιο αυτό φιλμ.

Είναι αστυνομικό κι αυτό επίσης αποτελεί ένα νέο δείγμα κι απόκτημα της Ιταλίας. Η άνθηση της αστυνομικής λογοτεχνίας έφερε μια νέα γενιά συγγραφέων που βάζουν το δικό τους λιθαράκι στο είδος κι επηρεάζουν αυτή τη στιγμή και τον κινηματογράφο και την τηλεόραση. Προς μεγάλη χαρά των οπαδών.

Το «Κορίτσι της λίμνης» είναι εξαίρετο δείγμα, όπου παράλληλα με την ίντριγκα και τον ερεθισμό της περιέργειας του θεατή για τη λύση του αινίγματος, καλλιεργείται και το ανθρώπινο στοιχείο όπου μένεις με την εντύπωση πως παρακολούθησες περισσότερο ένα δράμα και λιγότερο μια αστυνομική ταινία παλιών κανόνων.

Ο Τόνι Σερβίλο στο ρόλο του αστυνομικού επιθεωρητή ήταν από τους νικητές των «David di Donatello» και στη συνέχεια τιμήθηκε κι από την Ευρωπαϊκή Ακαδημία για την ερμηνεία του ως Τζούλιο Αντρεότι στο «Il divo».

Η όψη της ταινίας είναι ψυχρή, καταγράφει απόλυτα ως αίσθηση τον ιταλικό βορρά.

Όπως σημειώνει ο Ρόμπυ Εκσιέλ:

«Με απαλή κίνηση της κάμερας, έτσι που να δένει με το πανέμορφο τοπίο, παρακολουθούμε μια μικρή κοινότητα που διχάζεται από ένα ασυνήθιστο έγκλημα. Κοινοί χαρακτήρες, συνηθισμένες οικογένειες με παγκόσμιες ενδοοικογενειακές συγκρούσεις- γονείς που από την υπερβολική αγάπη δεν μπορούν να καταλάβουν τις ψυχές των παιδιών τους, έφηβοι που αισθάνονται ότι έχουν γεννηθεί σε λάθος οικογένεια, παιδιά που δεν τα καταλαβαίνουν οι γονείς τους, ενήλικοι που παραμένουν παιδιά, μυστικά και ψέματα μιας κλειστής κοινωνίας τα οποία ο καθένας ξέρει αλλά κρατάει το στόμα του κλειστό για να μη μαθευτούν και τα δικά του. Να όμως που ένα έγκλημα θα καταφέρει να σηκώσει το πέπλο της απόλυτης μετριότητας που κρατάει τους πάντες συνένοχους».

Τρίτη 28/07

Διεθνές Φεστιβάλ Πάτρας

Συναυλία

Δέκα χρόνια Σπείρα Σπείρα!

Αρχαίο Ωδείο, 21.30

«FESTIVALIUM 09-ΣΑΣ ΛΕΙΠΕΙ ΤΙΠΟΤΑ?»

ΑΠΟ ΤΟΝ ΣΤΑΜΑΤΗ ΚΡΑΟΥΝΑΚΗ

ΚΑΙ ΤΗΝ ΣΠΕΙΡΑ-ΣΠΕΙΡΑ

Το καλοκαίρι αυτό ο Σταμάτης Κραουνάκης και η Σπείρα Σπείρα έχουν ετοιμάσει μία γενέθλια μουσική παράσταση, με τα καλύτερα νούμερα και τραγούδια από την περιπετειώδη της θητεία στα δρώμενα του μουσικοχορευτικού θεάματος, κλείνοντας τα δέκα της χρόνια.

Για να μαθαίνουν οι καινούργιοι και να θυμούνται οι παλιότεροι.

Την Τρίτη 28 Ιουλίου και ώρα 21.30 στο Αρχαίο Ωδείο λοιπόν η Σπείρα Σπείρα παρουσιάζει την καινούργια της υπερπαραγωγή με τίτλο «F e s t i v a l i u m 09 – σας λείπει τίποτα?», στο πλαίσιο του Διεθνούς Φεστιβάλ Πάτρας, που διοργανώνουν η Αντιδημαρχία Πολιτισμού του Δήμου Πατρέων και η ΔΕΠΑΠ.

Το μουσικό θέαμα αντλεί τις πρώτες ύλες από την επιθεώρηση, το ροκ, το λαϊκό και τις μπαλάντες και δημιουργεί την ατμόσφαιρα, στην οποία ο μοναχικός μουσικός λόγος έρχεται να φωτίσει το συναίσθημα και την τρυφερότητα, τον αυθορμητισμό και τη νοσταλγία, το χιούμορ και το κέφι και απογειώνει το αίσθημα καταλήγοντας σε μια υπαίθρια διονυσιακή γιορτή.

Δύο ώρες γεμάτες με γνωστά και αγαπημένα τραγούδια του Σταμάτη Κραουνάκη από το μεγαλύτερο μέρος του μουσικού του έργου, τραγούδια που γράφτηκαν για το θέατρο και το σανίδι, που στη διάρκεια του χρόνου έγιναν μεγάλες επιτυχίες μαζί με ολοκαίνουρια τραγούδια και πρώτες εκτελέσεις και επιτυχημένα νούμερα πρόζας από σχεδόν όλες τις παραστάσεις, που σημείωσαν ιδιαίτερη επιτυχία.

Δέκα χρόνια Σπείρα Σπείρα!

Πολλά για ομάδα λένε άλλοι. Λίγα για θεσμός λένε άλλοι.

Η απόφαση της δημιουργίας ενός αυτόνομου μικτού θιάσου μουσικού θεάτρου δεν ήταν μόδα, ήταν ανάγκη.

Όσοι το πήραν για μόδα μιμήθηκαν το σχήμα.

Όσοι κατάλαβαν την αιτία ξεθάρρεψαν και οργάνωσαν την επικοινωνία τους με το κοινό.

Το σίγουρο είναι ότι η Σπείρα Σπείρα ξαναθυμήθηκε τους τρόπους αυτοδιαχείρισης των καλλιτεχνών, όπως τα παλιά μπουλούκια!!!

Και ξανάφερε το περιφρονημένο «μουσικό» στη «μόδα».

Αυτά τα χρόνια με κόπο και συνεχή δουλειά έφτασε να έχει μια μερίδα μεγάλη των Αθηναίων και όχι μόνο, που την παρακολουθεί φανατικά.

Σπείρα Σπείρα

Ιδέα & Διδασκαλία: Σταμάτης Κραουνάκης

Κοστούμια:Δέσποινα Χειμώνα

Φωτισμοί:Γιάννης Σιδηρόπουλος

Μουσική προετοιμασία & ενορχηστρώσεις:Σταμάτης Κραουνάκης και Αρης Βλάχος

Ηχητική επιμέλεια:Δημήτρης Μουρλάς

Διανομή

Πιάνο,φωνή

Σταμάτης Κραουνάκης

Παίζουν και τραγουδούν

αλφαβητικά :

Jerome Kaluta

Αργυρώ Καπαρού

Ελεάννα Καραντίνου

Μαρία Κοσκινά

Σταμάτης Κραουνάκης

Δάφνη Λέμπερου

Βασίλης Μοσχονάς

Χρήστος Μουστάκας

Κώστας Μπουγιώτης

Γιώργος Στιβανάκης

Παρθένα Χοροζίδου

Οι μουσικοί είναι:

Άρης Βλάχος:πιάνο

Άννα Λάκη: ακορντεόν

Νίκος Χατζόπουλος: κοντραμπάσο

Σοφία Κακουλίδου: ντραμς και κρουστά

Πέμπτη 30/07

14ο Φεστιβάλ Λαϊκού Χορού

Tο Φεστιβάλ Λαϊκού Χορού πραγματοποιεί φέτος το 14ο βήμα του, από την Πέμπτη 30 Ιουλίου έως και την Κυριακή 2 Αυγούστου, με θέμα «Απ’ το Χωριό Έρχομαι… και το Όνειρο σάς Φέρνω».

Ομάδες ανθρώπων από κάθε γωνιά της Ελλάδας ξεκινούσαν για τη «γιορτή του χωριού»… κοινό σημείο, ο χορός, το τραγούδι, η μουσική και τα έθιμα που «μετέφερε» με τη δική του ξεχωριστή σημασία ο κάθε τόπος. Το 14ο Φεστιβάλ Λαϊκού Χορού δίνει και φέτος το «παρών» με μια τετραήμερη πανδαισία ηχοχρωμάτων και χορευτικών παραστάσεων από όλη την Ελλάδα προβάλλοντας και διατηρώντας τον «Ελληνικό Λαϊκό Πολιτισμό».

Έχοντας ήδη καταξιωθεί ως σημαντικός θεσμός στα χορευτικά δρώμενα της ευρύτερης περιφέρειας, το Φεστιβάλ Λαϊκού Χορού προσλαμβάνει πλέον πανελλήνιο χαρακτήρα, αφού καταφέρνει να παρουσιάζει πάνω από 25 χορευτικές παραστάσεις, που συνολικά πλαισιώνονται από τουλάχιστον 500 χορευτές και λαϊκές ορχήστρες από κάθε γωνία του Ελλαδικού χώρου, ενώ πάνω από 6.000 άτομα παρακολουθούν την εκδήλωση. Στο πλαίσιο αυτό, θα παρουσιαστεί επίσης δρώμενο σε σενάριο των Βασίλη και Ιωάννη Καραγιάννη. «Εδώ… θα ακουμπήσω σκέψεις, ιδέες, συναισθήματα, απόψεις, εντυπώσεις… κομματάκια ψυχής. Δώστε μας το χέρι σας… θα σας ταξιδέψουμε στον κόσμο μας…έναν κόσμο γεμάτο χορό, φως, εικόνες, ήχους, ΜΙΑ ΒΟΛΤΑ ΣΤ’ ΟΝΕΙΡΟ…. Γιατί το όνειρο βρίσκεται μέσα μας»!

Στόχος παραμένει, όπως άλλωστε εξαρχής καθιερώθηκε, η όσο το δυνατόν καλύτερη και ποιοτικότερη παρουσία των χορευτικών συγκροτημάτων που φιλοξενούνται, αλλά και η διεύρυνση του θεσμού. Σκοπός του θεσμού είναι η διαφύλαξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς, με στόχο τη μεταλαμπάδευση στους νέους. Έτσι με το φεστιβάλ δίνεται η ευκαιρία του ανοίγματος των σχέσεων μεταξύ χορευτικών συγκροτημάτων από διάφορες περιοχές του Ελλαδικού χώρου.

Το Χωριό μας

Στη μικρή κοιλάδα που σχηματίζει ο ποταμός Γλαύκος, στις πλαγιές του βοδιά,20 χιλιόμετρα από την Πάτρα, θα συναντήσει κανείς το Σούλι.

Χτίστηκε το 1650 η και παλαιότερα στη θέση Προφήτη Ηλία του υψώματος κράλι στα 936 μέτρα από Σουλιώτες της Ηπείρου.

Στα μέσα του 19ου αιώνα, αναζητώντας έδαφος γονιμότερο οι Σουλιώτες, αφήνουν τα βράχια του Αϊ Λια και κατεβαίνουν χαμηλότερα στην κοιλάδα του Γλαύκου. Εκεί σκορπίζονται και φτιάχνουν 4 συνοικισμούς. Τον Αϊ Γιάννη με την ομώνυμη εκκλησία και το δημοτικό σχολείο του χωριού που ιδρύθηκε το 1900. Το Κεφαλόβρυσο που παλαιότερα λεγόταν Γκούρα, τα Μιντζέϊκα που βρίσκονται στο ύψωμα κάστρο και πιο δίπλα τη Παναγιά με το κοιμητήρι του χωριού.

Ήταν 1963 όταν το Σούλι βυθιζόταν σιγά σιγά για μία εβδομάδα. Τα καιρικά φαινόμενα και η ανάγκη για καλύτερη συμβίωση ανάγκασε τους περισσότερους Σουλιώτες το 1969 να κατέβουν στο σημερινό Νέο Σούλι, ο οποίος το 1998 με το νόμο Καποδίστρια ενσωματώνεται στο Δήμο Πατρέων. Οι Σουλιώτες με σεβασμό και μεράκι διατήρησαν από εκείνα τα χρόνια την πολιτισμική κληρονομιά τους. Έτσι δημιούργησαν και το Φεστιβάλ Λαϊκού Χορού στο Ν. Σούλι Πατρών. Ξεκίνησε το 1993 σαν μία προσπάθεια ανάδειξης της πληθώρας των τοπικών χορευτικών συγκροτημάτων της Αχαΐας, αλλά και γνωριμίας των νέων με τους παραδοσιακούς λαϊκούς χορούς. Η συνέχεια για τον θεσμό του Φεστιβάλ ήταν ιδιαίτερα επιτυχημένη, αφού τα επόμενα χρόνια αγκαλιάστηκε από την πλειοψηφία των τοπικών πολιτιστικών φορέων και έτσι σύντομα εξελίχθηκε σε έναν θεσμό που πλέον δεν αφορά μόνον τα χορευτικά συγκροτήματα της Αχαΐας, αλλά ολόκληρης της Ελληνικής επικράτειας. Στόχος παραμένει, όπως άλλωστε εξαρχής καθιερώθηκε, η όσο το δυνατόν καλύτερη και ποιοτικότερη παρουσία των χορευτικών συγκροτημάτων που φιλοξενούνται, αλλά και η διεύρυνση του θεσμού. Σκοπός του θεσμού είναι η διαφύλαξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς, με στόχο την μεταλαμπάδευση στους νέους. Έτσι με τον θεσμό του Φεστιβάλ, δίνεται η ευκαιρία του ανοίγματος των σχέσεων μεταξύ χορευτικών συγκροτημάτων από διάφορες περιοχές του Ελλαδικού χώρου.

Στο φετινό πρόγραμμα συμμετέχουν τα ακόλουθα χορευτικά συγκροτήματα: Χορευτικό Τμήμα Πολιτιστικού Συλλόγου Σουλίου Πατρών, Πνευματικό Πολιτιστικό Κέντρο δήμου Κορινθίων, Χορευτικό Τμήμα «Φίλοι της Παράδοσης», Πολιτιστικές Ομάδες Φοιτητών Πανεπιστημίου Πατρών – Χορευτικό Τμήμα, Σύλλογος Γυναικών Κέας «Η Μελίτη», Πνευματικό Κέντρο Δήμου Ιεράς Πόλεως Μεσολογγίου, Πολιτιστικός Σύλλογος Μικροκάστρου Κοζάνης, Πολιτιστικός Σύλλογος Σκεπαστού «Ανατ. Ρωμυλία», Πολιτιστικός Σύλλογος Γέργερης Κρήτης (δήμος Ρούβα), Εκπολιτιστικός Μορφωτικός Σύλλογος Νησελίου (δήμος Αλεξάνδρειας), Εύξεινος Λέσχη Βέροιας, Πολιτιστικός Σύλλογος Βώλακα Δράμας, Μορφωτικός Πολιτιστικός Σύλλογος Νέων Λέρου «Η Άρτεμις», Μ. Ε. Σ. Κυπαρισσίας και Μουσικοχορευτικός Όμιλος Λευκάδας «Ορφεύς» τα οποία θα παρουσιάσουν χορούς, χορευτικά δρώμενα, τραγούδια και έθιμα από τις περιοχές:, Αν. Ρωμυλία, Κύθνο, Μικρόκαστρο Κοζάνης, Πόντο, Ήπειρο, Δυτ. Θράκη, Μαύρη Θάλασσα, Λέρο, Κοζάνη, Μεσολόγγι, Κρήτη, Μυτιλήνη, Κέα, Αριδαία, Πελοπόννησο, Βλάχικα Σερρών, Ρουμλούκι, Χαλκιδική, Λευκάδα και Δράμα.

Το φεστιβάλ διοργανώνεται από τον Πολιτιστικό Σύλλογο και Χορευτικό Τμήμα Σουλίου Πατρών, στο ειδικά διαμορφωμένο θεατράκι του Δημοτικού Σχολείου. Η είσοδος είναι ελεύθερη.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s