Η Λυδία Κονιόρδου για την απόφαση του Δ.Σ. του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Πάτρας. Προτάσεις για την περαιτέρω πορεία του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Πάτρας.

image

Εφόσον μου ζητήθηκε να σχολιάσω την απόφαση του Δ.Σ. του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ., θα είχα να πω τα εξής:

Η θητεία μου έχει ήδη λήξει, ως γνωστόν, από την Κυριακή των Βαΐων, οπότε και ολοκληρώθηκε ο χειμερινός προγραμματισμός, ήδη εγκεκριμένος από το Δ.Σ. του θεάτρου.

Έχοντας πλέον μια πλήρη εικόνα των εκκρεμοτήτων που ταλαιπωρούν το θέατρο και το εμποδίζουν να εξελιχθεί, εκτός από τη γενικότερη φιλοσοφία του προγραμματισμού, υπέβαλα και μία σειρά προτάσεων που αφορούν στην εξυγίανση του θεάτρου μέσα από ένα πνεύμα συνεργασίας. Μόνο έτσι θα μπορούσα να συνεχίσω να στηρίζω το θεσμό των ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. στην Πάτρα, εφόσον και η Δημοτική Αρχή επιθυμούσε να πάρει τις ανάλογες, απαραίτητες αποφάσεις.

Όπως είναι ήδη γνωστό, είχα ήδη δεσμευτεί με το Θεσσαλικό Θέατρο και τον αγαπημένο φίλο και συνεργάτη Κώστα Τσιάνο, ο οποίος αναλαμβάνει ξανά τη διεύθυνση του θεάτρου. Φυσικά οποιαδήποτε συνεργασία με την Πάτρα θα ήταν άμισθη μέχρι τη λήξη του συμβολαίου με το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Λάρισας.

Αλλιώς δεν θα μπορούσα να προσφέρω επί της ουσίας στην πόλη, σε ένα θέατρο:

α) χωρίς κτήριο  (ως γνωστόν το θέατρο Απόλλων πήρε προσωρινή άδεια χρήσης ελλείψει άλλου θεάτρου, όμως  χρήζει άμεσης επισκευής πριν πληγεί ανεπανόρθωτα ένα τέτοιο σπουδαίο μνημείο).

β) με ένα χρέος από προηγούμενη χρήση που δεν έχει αντιμετωπιστεί. (Εδώ μπορώ να πω ευθαρσώς ότι στη διάρκεια της θητείας μου το χρέος δεν αυξήθηκε, αντιθέτως μειώθηκε).

γ) με την ανάγκη για μία ορθολογική απασχόληση των εργαζομένων σύμφωνα με τα προσόντα τους.

Δεν δόθηκε καμία απάντηση σε μένα για τις παραπάνω προτάσεις, έτσι εδώ και καιρό θεωρώ τη συνεργασία μας λήξασα. Για την ενημέρωσή σας συμπεριλαμβάνω την πλήρη επιστολή με τις προτάσεις μου προς τη Δημοτική Αρχή.

Όσον αφορά την κριτική για τις παραγωγές, θεωρώ ότι ήμουν πολύ τυχερή που κατάφερα, παρά την πολύ καθυστερημένη έναρξη της θητείας μου, να πραγματοποιηθεί ένα πολύ αξιόλογο και αντιπροσωπευτικό ρεπερτόριο με πολύ σημαντικούς έλληνες και ξένους δημιουργούς όπως: Κ. Τσιάνος, Σ. Χατζάκης, Α. Βασίλιεφ, Δ. Αβδελιώδης, Α. Μέντης, Γ. Μετζικώφ, Π. Παπαδόπουλος, Ε. Δρίνη, Τ. Φαραζής, Ε. Βούλγαρης, καθώς και την ανάδειξη πατρινών καλλιτεχνών που θα διαμόρφωναν το μελλοντικό προφίλ της πόλης.

Είναι γνωστό ότι η θητεία ενός καλλιτεχνικού διευθυντή κρίνεται στην τριετία και όχι στους πρώτους μήνες, όπως έγινε με την περίπτωσή μου. Με τις αλλεπάλληλες λήξεις της θητείας μου (3 στον αριθμό), λόγω μεταβατικής περιόδου της σχέσης με το ΥΠ.ΠΟ, δεν ήταν δυνατό να γίνει ένας έγκαιρος και σωστός προγραμματισμός, που χρειάζεται τουλάχιστον το περιθώριο ενός έτους για να γίνει. Δυστυχώς, υπάρχει στην Ελλάδα μία λανθασμένη νοοτροπία ότι όλα μπορούν να οργανωθούν την τελευταία στιγμή, γεγονός που δεν με βρίσκει σύμφωνη.

Παρ’ όλα αυτά θα ήθελα να ευχαριστήσω από καρδιάς όλους όσους στήριξαν την προσπάθειά μου σε αυτήν την μετ’ εμποδίων θητεία και ιδιαίτερα τον Πρόεδρο του ΔΗΠΕΘΕ  Βαγγέλη Πολίτη, τη Σοφία Μαυρίδη, την Τίνα Γιοβάνη και όλους όσους με βοήθησαν από το διοικητικό και τεχνικό προσωπικό.

Κυρίως, όμως θέλω να ευχαριστήσω το κοινό της Πάτρας και τους λίγους φίλους που με στήριξαν και με εμψύχωσαν και ιδιαίτερα τους ανώνυμους πολίτες στους δρόμους της Πάτρας, στη γειτονιά μου την Άνω Πόλη, που ζέσταναν με τον καλό τους λόγο τις πολλές μοναχικές και δύσκολες μέρες που πέρασα στην πόλη της Πάτρας.

Λυδία Κονιόρδου

Υπόψιν Δημάρχου Πατρέων κ. Α. Φούρα

Κοινοποίηση: Αντιδήμαρχο Πολιτισμού, κ. Α. Σκαρμέα

Πρόεδρο ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. κ. Β. Πολίτη

Τρίτη, 14 Απριλίου 2009

Προτάσεις για την περαιτέρω πορεία του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Πάτρας

Από τη μέχρι τούδε εμπειρία μου στην καλλιτεχνική διεύθυνση του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Πάτρας έχω διαπιστώσει ορισμένα ζητήματα τα οποία καθιστούν τη λειτουργία του προβληματική. Θεωρώ υποχρέωσή μου ως εκ τούτου να τα θέσω υπόψη σας προκειμένου να παρθούν οι απαραίτητες αποφάσεις για την αντιμετώπισή τους. Η διατήρηση αυτών των προβλημάτων πιστεύω ότι θα οδηγήσει στην ακύρωση της οποιαδήποτε προσπάθειας για τη δημιουργική ανάδειξη του ρόλου ενός κορυφαίου δημοτικού θεσμού στην Πάτρα.

1. Κυρίαρχο πρόβλημα που αντιμετώπισα από την αρχή της παραμονής μου είναι η μη κυρίαρχη χρήση του θεάτρου Απόλλωνα και η απουσία δεύτερης θεατρικής σκηνής. Η προσωρινή λύση που δόθηκε με το εργοστάσιο, το οποίο σημειωτέον είχε σοβαρότατα προβλήματα λειτουργίας και ασφάλειας και επιπλέον δεν είναι σχεδιασμένο για θεατρικές παραστάσεις, μετά το σεισμό ακυρώθηκε.

Χρειάζεται να αποδεσμευτεί  ο Απόλλωνας από την πληθώρα των παραχωρήσεων. Υπάρχει επιτακτική ανάγκη να εξευρεθεί ξεχωριστός χώρος για να φιλοξενήσει όχι μόνο τις δραστηριότητες των φορέων της πόλης, αλλά κυρίως την πρωτοφανή και πολύ δημιουργική δραστηριότητα πολλών ερασιτεχνικών σχημάτων, καθώς επίσης και των φοιτητικών και σχολικών παραστάσεων. Είναι τόσες πολλές και αξιόλογες οι δραστηριότητες που η συνύπαρξή τους στον Απόλλωνα δημιουργούν πολύ σοβαρά οργανωτικά και τεχνικά προβλήματα, μειώνουν τον αριθμό προβών και παραστάσεων και σε περίπτωση επιτυχίας, καθιστούν τη συνέχιση της παράστασης απαγορευτική. Ως εκ τούτου το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. δεν μπορεί να ανταποκριθεί στη λειτουργία του σαν καλλιτεχνικός φορέας με συγκεκριμένη αποστολή να παράγει απρόσκοπτα επαγγελματική θεατρική δημιουργία.

Προτεινόμενοι Χώροι:

α. Κύρια σκηνή 250-300 θέσεων: Θέατρο Απόλλων

β. Πειραματική/Νεανική Σκηνή 150 θέσεων, όπως επίσης χώρος προβών και σεμιναρίων: Αίθουσα Ντα Βίντσι

2. Παρά τις προσπάθειες που κατεβλήθησαν για μία σφιχτή οικονομική διαχείριση, το χρέος που παραλάβαμε από το παρελθόν συνεχίζει να βαραίνει τη λειτουργία του θεάτρου. Αυτό προξενεί μια διαρκή δυσπιστία εκ μέρους των καλλιτεχνικών συντελεστών, όπως επίσης των συνεργατών και προμηθευτών της Πάτρας.

Το χρέος αυτό έχει πρόσφατα ενισχυθεί από την εκ των υστέρων μείωση 110000 ευρώ από το ΥΠΠΟ για την παρελθούσα χρήση, τη μη εκταμίευση 80000 ευρώ από την εγκεκριμένη επιχορήγηση για το 2008 από τον Δήμο Πατρέων, καθώς επίσης και το υπόλοιπο 40000 ευρώ από τις 300000 ευρώ που είχαν αρχικά εγκριθεί για την παραγωγή της Μήδειας και λόγω των ορίων χρηματοδότησης που έθετε το ελεγκτικό συνέδριο τελικά δεν συμπεριελήφθησαν και δεν κατεβλήθησαν στο ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ (σύνολο 230000 ευρώ).

Ως εκ τούτου πρέπει άμεσα να αντιμετωπιστεί η σταδιακή εξόφληση των παλαιών οφειλών που δυσχεραίνουν τη συνεργασία με όλους τους αξιόλογους συνεργάτες και οργανισμούς (ΟΤΕ – Εταιρία Προστασίας Συγγραφικού Δικαιώματος –ΣΟΠΕ κτλ.)   Επίσης είναι απαραίτητη η σε τακτά χρονικά διαστήματα εκταμίευση της επιχορήγησης του Δήμου βάσει του εγκεκριμένου προϋπολογισμού, προκειμένου να καταβάλλονται έγκαιρα οι μισθοδοσίες προσωπικού, καλλιτεχνών και τα έξοδα της εκάστοτε παραγωγής.

Λόγω των προηγουμένων καθυστερήσεων που συνδέονται και με τις ανανεώσεις των προγραμματικών συμβάσεων, δημιουργήθηκαν σοβαρά προβλήματα που απείλησαν την υλοποίηση των παραστάσεων.

3. Απαιτείται εξορθολογισμός της εσωτερικής λειτουργίας του θεάτρου τόσο στο διοικητικό τμήμα όσο και στο τεχνικό, ώστε να διασφαλιστεί η ομαλότερη λειτουργία των υπηρεσιών του και η καλύτερη συνεργασία μεταξύ των εργαζομένων. Ως εκ τούτου είναι απαραίτητα:

α. Εξασφάλιση του σπαστού ωραρίου.

β. Μεταφορά πλεοναζόντων εργαζομένων και αυτών που δεν μπορούν να προσφέρουν στην οργανική θέση που καταλαμβάνουν σε άλλες υπηρεσίες του Δήμου και κάλυψη των θέσεων αυτών από άλλους εργαζομένους του Δήμου ή με πρόσληψη. Συγκεκριμένα το θέατρο έχει επιπλέον ανάγκη μίας γραμματέως, ενός αδειούχου ηλεκτρολόγου και ενός σιδεροκατασκευαστή.

γ. Προσαρμογή της θέσης απασχόλησης κάποιων εργαζομένων σύμφωνα με τα τυπικά τους προσόντα και τις ανάγκες του θεάτρου.

Οι αλλαγές αυτές κρίνονται απαραίτητες διότι έχει παρατηρηθεί ένας διαρκής εκνευρισμός που φτάνει μέχρι ακραίες συμπεριφορές, λόγω της μη ομαλής και ξεκάθαρης εργασιακής σχέσης.

4. Όσον αφορά τη λειτουργία της δραματικής σχολής δεν έχουμε διαμορφώσει σαφή εικόνα του λειτουργικού της κόστους, των προοπτικών μελλοντικής επιτυχούς λειτουργίας της πέραν της αρχικής περιόδου και του αριθμού των εισακτέων μαθητών, από τα δίδακτρα των οποίων θα αυτοχρηματοδοτείται η σχολή.

Εδώ θα ήθελα να επισημάνω ότι η σχολή της Πάτρας δεν μπορεί να στηριχτεί στο παράδειγμα της σχολής της Αγίας Βαρβάρας., ούτε όσον αφορά το κόστος λειτουργίας, ούτε όσον αφορά τις δυνατότητες επαγγελματικής αποκατάστασης των μαθητών της, από το γεγονός και μόνον ότι λειτουργεί στα περίχωρα της Αθήνας. Αντιθέτως θα έπρεπε να αξιοποιηθεί ιδιαίτερα η εμπειρία της δραματικής σχολής του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Βόλου που λειτουργεί σχεδόν επί μία δεκαετία.

Όσον αφορά τα δίδακτρα πιστεύουμε ότι ο Δήμος Πατρέων πρέπει σε μόνιμη βάση να διατηρήσει την επιδότηση της σχολής, ούτως ώστε αυτή να μην αναγκάζεται να αποδέχεται αριθμό μαθητών που δεν είναι κατάλληλοι για το θέατρο, με μόνο κριτήριο την καταβολής των απαραίτητων διδάκτρων για τη διατήρηση της λειτουργίας της σχολής. Δυστυχώς, το φαινόμενο όσων απορρίπτονται από τις εισαγωγικές εξετάσεις του Υπ. Παιδείας και γίνονται αποδεκτοί από τις δραματικές σχολές με την ιδιότητα του ακροατή έχει πάρει ανησυχητικές διαστάσεις σε μεγάλο αριθμό ιδιωτικών δραματικών σχολών στην Αθήνα, με πολύ δυσάρεστες συνέπειες στη λειτουργία των σχολών και στην επαγγελματική αποκατάσταση των ακροατών που δεν δικαιούνται πτυχίου.

Ως εκ τούτου πιστεύουμε ότι εκτός από τη σοβαρότατη ηθική διάσταση που κινδυνεύει να οδηγήσει στην εκμετάλλευση των ονείρων των νέων ανθρώπων και τον πλήρη επαγγελματικό τους αποπροσανατολισμό, με αποτέλεσμα τη δημιουργία άνεργων, δυστυχών ανθρώπων, η πρακτική αυτή θα έχει σαν άμεσο αποτέλεσμα την υποβάθμιση του επιπέδου των σπουδών και την τελική απαξίωσή της, γεγονός που έχει ήδη συμβεί σε πολλές ιδιωτικές σχολές της Αθήνας. Τότε υπάρχει κίνδυνος οι πραγματικά ταλαντούχοι νέοι της Πάτρας να προτιμήσουν τις έγκυρες σχολές των Αθηνών με καλύτερη εξασφάλιση του επιπέδου σπουδών τους και με την άμεση επαγγελματική τους αποκατάσταση.

Η δραματική σχολή θα μπορούσε να καλύψει ένα κενό που αφορά την εκπαίδευση των πολυάριθμων ερασιτεχνών της πόλης, προσφέροντας θεατρικές σπουδές σε σταθερή βάση με τη μορφή εργαστηρίων, εξασφαλίζοντας έτσι μέρος των εξόδων της.

5. Θα πρέπει να διατηρηθεί η ανεξαρτησία του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Πάτρας και η αυτοδύναμη λειτουργία του. Με δεδομένη τη δρομολογούμενη μετατροπή του σε κοινωφελή οργανισμό που θα προκαλέσει  ούτως ή άλλως σοβαρά προβλήματα λειτουργίας, για τη λύση των οποίων θα απαιτηθεί χρόνος, η υπαγωγή του θεάτρου σε άλλο πολιτιστικό φορέα της πόλης θα δημιουργήσει αναπόφευκτα ασφυκτικές συνθήκες λειτουργίας με αποτέλεσμα το βραχυκύκλωμα του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.

Κατόπιν όλων των παραπάνω είναι σαφές ότι υπάρχει συσσώρευση πολλών χρονιζόντων προβλημάτων, για την εξυγίανση των οποίων δεν είναι αρκετή η δική μου προσπάθεια, παρ’ όλες τις αποδεδειγμένες καλές μου προθέσεις. Χρειάζονται πολιτικές αποφάσεις από τις οποίες θα εξαρτηθεί η αναβάθμιση του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ, αλλά και η δυνατότητά μου να συνεχίσω να προσφέρω από τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή.

Ο προτεινόμενος προγραμματισμός θα στηριχτεί στις δεσμεύσεις της προγραμματικής συμφωνίας με έναρξη τον Οκτώβριο. Η εξειδίκευση των προτάσεων και η δέσμευση απέναντι σε καλλιτεχνικούς συντελεστές προϋποθέτει την αντιμετώπιση των προαναφερθέντων προβλημάτων, ιδιαίτερα όσον αφορά τους χώρους, το οικονομικό θέμα και την εσωτερική λειτουργία.

Σαν γενική κατεύθυνση προτείνω:

1. Κεντρική Σκηνή Απόλλων.

Θέατρο για παιδιά που θα βασίζεται σε πατρινούς ηθοποιούς και συντελεστές με έναρξη τον Οκτώβρη.

1β. Ένα κλασσικό έργο σε συμπαραγωγή με ένα άλλο ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ., π.χ του Αγρινίου, με έναρξη τον Δεκέμβριο.

1γ. Συμπαραγωγή με γνωστό θέατρο των Αθηνών για μία παράσταση τραγωδίας σε κλειστό χώρο, ανοιχτές παραστάσεις και παραστάσεις για γυμνάσιο και λύκεια.

1δ. Συνέχιση των επιτυχημένων μουσικοθεατρικών παραστάσεων.

2. Πειραματική/Νεανική Σκηνή

2α Κωμωδία με δύο άτομα από νεανικό σχήμα που θα αποτελέσει και την κινητή μονάδα του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.

2β Φιλοξενία δύο (2) επαγγελματικών – πειραματικών σχημάτων της Πάτρας

2γ Μετακλήσεις θεατρικών και χορευτικών σχημάτων από την Αθήνα

2δ. Συνέχιση των σεμιναρίων που απευθύνονται σε επαγγελματίες και ερασιτέχνες ηθοποιούς. Επίσης, συνεργασία με το Τμήμα Θεατρολογίας του Παν/μίου Πατρών για την πραγματοποίηση δραστηριοτήτων που έχουν συζητηθεί την προηγούμενη χρονιά και λόγω των γεγονότων δεν μπορέσανε να πραγματοποιηθούνε.

Με τιμή,

Λυδία Κονιόρδου

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s