Εφήμερη πόλη (2000) του Γιώργου Ζαφείρη. Aφιέρωμα σε 4 πατρινούς κινηματογραφιστές, 3 & 4 Απριλίου 2009, DANCartE (Καρόλου 1 & Όθωνος Αμαλίας). Σάββατο 4/4/2009, 19.00.

Η πόλη που υπαινίσσεται ο τίτλος της ταινίας υπάρχει στο μυαλό του ήρωα, ενώ στην εικόνα σκιαγραφείται σαν κάποιο νησί του Αιγαίου, είναι ου-τόπος, φορτωμένος με στοιχεία μνήμης και πραγματικότητας, με δυσδιάκριτη ιστορική συνέχεια και η καινούργια πόλη που θα στηθεί, από τα σπαράγματα της χαμένης, είναι εφήμερη.

image image Ο Αντρέας (Γιώργος Διαλεγμένος) έρχεται στο νησί της μητέρας του, αναζητώντας το σπίτι της και το τοπίο που κάποτε βίωσε. Τίποτε δεν υπάρχει, ούτε μητέρα ούτε σπίτι. Το τοπίο έχει υποστεί τέτοια αλλοίωση που είναι ξένο και παντελώς άγνωστό στον ήρωα. Κατοικείται από ξένες φυλές, πρόσφυγες και μετανάστες, σχεδόν έχει καταληφθεί από αυτούς, που του έχουν προσδώσει νέα φυσιογνωμία.

image

Ανερμάτιστος πια, αναζητά τη νέα αρχή, την κάλυψη του κενού που απλώνεται μπροστά του. Με τη βοήθεια των εποίκων στήνει ξανά τη νέα πόλη, τη νέα κατοικία του βλέμματος του, την εφήμερη πόλη και -πρόσωπα γύρω του, κατά τον σκηνοθέτη: «ανοιχτά» ως σχήματα, οι χαρακτήρες είναι ανολοκλήρωτοι, κινούνται όμως προς μια ολοκλήρωση. Η επαγωγική σχέ ση που δημιουργείται μεταξύ τους, στις συναντήσεις τους, είναι που φωτίζει το «μέσα» του καθένα.

image Γι’ αυτό επέλεξα να κάνω μια ταινία μη δράσης, όσο κι αν το ρίσκο που φέρνει η έλλειψη δραματικών στοιχείων είναι μεγάλο…

image Φιλόδοξο το εγχείρημα του Ζαφείρη, δύσκολες οι ισορροπίες σ’ έναν τόσο πνευμα-τοκεντρικό  κινηματογράφο  στον  κόσμο των αγοραίων εικόνων. Οι αναφορές και οι επιρροές από τον Ταρκόφσκι (το νερό, το μεταφυσικό στοιχείο), τον Αγγελόπουλο (το στήσιμο και η διάρκεια του πλάνου), τον Κιαροστάμι (η δυναμική του τοπίου και η μεταλλαγή του), είναι φανερές. Η φωτογραφία του Σταμάτη Γιαννούλη, έξοχη, εικονοποιεί τα ποιητικά οράματα του σκηνοθέτη.

(Γιάννης Σολδάτος, Ιστορία του Ελληνικού Κινηματογράφου)

ΕΦΗΜΕΡΗ ΠΟΛΗ (2000)

  • Σκηνοθεσία: Γιώργος Zαφείρης.
  • Σενάριο: Γιώργος Zαφείρης, Xρίστος Kουλινός, Γιάννης Λεοντάρης.
  • Φωτογραφία: Σταμάτης Γιαννούλης.
  • Mοντάζ: Γιώργος Tριανταφύλλου.
  • Ήχος: Aντώνης Σαμαράς.
  • Σκηνικά: Θάλεια Iστικοπούλου, Δημήτρης Zιάκα.
  • Kοστούμια: Θάλεια Iστικοπούλου.
  • Hθοποιοί: Mαρία Σκουλά, Γιώργος Διαλεγμένος, Mαρία Kεχαγιόγλου, Διώνη Kουρτάκηtaki.
  • Παραγωγή: Notos Film Productions, EKK, EPT A.E., Telefilm, Γ.M. Λαζαρίδης.
  • 35mm Έγχρωμο 89′

Γιώργος Zαφείρης


Βιογραφικό

Γεννήθηκε στην Πάτρα, το 1963. Στη διάρκεια της φοίτησής του στη Σχολή Σταυράκου έκανε δυο σκηνοθετικές απόπειρες σε S8mm και μία σε 16mm, με το γενικό τίτλο «Στιγμές». Η μικρού μήκους ταινία του Ισμαήλ βραβεύτηκε στην Ελλάδα και διεθνώς. Η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του Εφήμερη πόλη τιμήθηκε με τέσσερα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και συμμετείχε στο επίσημο πρόγραμμα Semaine internationale de la critique του Φεστιβάλ Καννών 2001. Από το 1998 είναι μέλος της εταιρείας παραγωγής NoTos.

ΦIΛMOΓPAΦIA

1990 Πίσω από τη μάσκα (μικρού μήκους ντοκιμαντέρ)
1994 Iσμαήλ (μικρού μήκους)
1999 Ηδονίστρια της Eγνατίας Oδού(μικρού μήκους ντοκιμαντέρ)
2000 Eφήμερη πόλη

Ο συγγραφέας Γιώργος Ξενάριος προλόγισε, σε συνέντευξη Tύπου στο 41ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, την ταινία Eφήμερη πόλη του πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη Γιώργου Zαφείρη, χαρακτηρίζοντάς την ως μια ποιητική ματιά που με τα συνθετικά του εφήμερου τόπου και του ακίνητου χρόνου δίνει το στίγμα μιας διαφορετικής ταινίας από αυτές που έχουμε συνηθίσει ως τώρα.
Η ταινία αυτή είναι η πρώτη μεγάλου μήκους σκηνοθετική απόπειρα του κ. Zαφείρη καθώς οι προηγούμενες δουλειές του ήταν δύο ντοκιμαντέρ και μια ταινία μικρού μήκους.
Σύμφωνα με τον Γιώργο Ξενάριο το ταξίδι του κεντρικού ήρωα στην ουσία είναι ένα εσωτερικό ταξίδι που οδηγεί στη μήτρα. Δεν υπάρχει μητέρα ούτε πατρικό σπίτι παρά μόνο η καταβύθιση στα νερά της λίμνης και η συνάντηση με τον ‘άλλον’, τον Aλβανό μετανάστη. Παρακολουθούμε την περιπλάνηση του ήρωα σε αχανείς εκτάσεις, αντιλαμβανόμαστε την επιθυμία του για συνεύρεση και ζούμε μέσα σε μια ακίνητη εξωτερική πραγματικότητα. Η ταινία δικαιώνεται μέσα από την εικαστική φαντασμαγορία και τη πριγκηπική γλώσσα των συμβόλων.
Ο σκηνοθέτης Γιώργος Zαφείρης παίρνοντας τον λόγο μίλησε για την ανάγκη του να ξεφύγει από την απολυτότητα της τηλεοπτικής εικόνας και να κάνει κινηματογράφο με μια διαφορετική προσωπική γλώσσα, με εικόνες που ταξιδεύουν σε πιο προσωπικούς κόσμους. Χρησιμοποίησε το χρόνο σαν πλαίσιο διαλόγου με απώτερο σκοπό ο αργός χρόνος να επιφέρει την ενεργή συμμετοχή του θεατή. Ο σκηνοθέτης δήλωσε πως επιζητά να ξεπεράσει την ψευδοφυσικότητα της εικόνας και να προκαλέσει εσωτερικά συναισθήματα αναζήτησης του ανθρώπου ώστε να μην μένει ο θεατής στην επιφάνεια.
Επισήμανε ακόμα ότι δεν είναι στυλίστας και ότι στην ταινία του αν απουσιάζει ο ποιητικός λόγος είναι γιατί υποστηρίζει την ερωτική σχέση με την εικόνα και όχι μόνο την εγκεφαλική. Η πρόταση θέασης του Γιώργου Zαφείρη είναι να ταξιδέψει η συνειδησή μας με το σώμα του ήρωα μέσα από ομιλούσες εικόνες που δεν χρειάζονται το λόγο για να τις ερμηνεύσουμε. Ο σκηνοθέτης τόνισε επίσης ότι αυτή την ταινία την βλέπει σαν μια αρχή που θα του επιτρέψει να ορίσει το πεδίο ερευνάς του και να μπορέσει να προχωρήσει στην παραπέρα καλλιεργειά του.
Ο κινηματογραφιστής Nίκος Kαβουκίδης που ήταν παρών στο πάνελ δήλωσε πως είναι ικανοποιημένος από τη ταινία και την χαρακτήρισε ως εικαστικά ωραία και ποιητική. Χαρακτηριστική ήταν η φράση του πως η εικόνα μιλά μόνη της καμιά φορά και πως στη χώρα μας τα μέσα ενημέρωσης πρέπει να έχουν ήθος και ύφος.
Τέλος ο Γιώργος Zαφείρης επισήμανε πως πρέπει να υπάρχει ισορροπία ανάμεσα στον εμπορικό και τον ποιητικό κινηματογράφο και πως ο κινηματογράφος διαθέτει στοιχεία που μπορεί να ενσωματώσει για ποιητική δημιουργία.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s