ΜΟΥΣΙΚΗ ΜΕ ΕΙΚΟΝΕΣ – Ο ΤΣΑΛΑΠΕΤΕΙΝΟΣ ΤΟΥ WYOMING (1995) Κριτική του Βασίλη Ραφαηλίδη εφημ. ΄Εθνος, 27 Μαΐου 1996.Aφιέρωμα σε 4 πατρινούς κινηματογραφιστές, 3 & 4 Απριλίου 2009, DANCartE (Καρόλου 1 & Όθωνος Αμαλίας). Σάββατο 4/4/2009, 17.30.

ΜΟΥΣΙΚΗ ΜΕ ΕΙΚΟΝΕΣ –

Ο ΤΣΑΛΑΠΕΤΕΙΝΟΣ ΤΟΥ WYOMING

image clip_image002

Κριτική του Βασίλη Ραφαηλίδη

εφημ. ΄Εθνος, 27 Μαΐου 1996.

image Ο τίτλος της ταινίας την περιέχει ολόκληρη θεματικά. Σπάνια τίτλος παραπέμπει με τόση ακρίβεια στο περιεχόμενο, λειτουργώντας περίπου όπως ο αναγκαίος στην «προγραμματική μουσική» τίτλος. Έτσι, προγραμματική, λέγεται η μουσική που επιμένει να δηλώνει το περιεχόμενό της στον τίτλο του κομματιού, προκειμένου ο ακροατής να «δει» ακούγοντας αυτά που περιγράφει ένας ήχος που προσπαθεί να ζωγραφίσει ή να φωτογραφίσει.

….

image

Η ταινία του Ινδαρέ δεν είναι λαϊκό φιλμ, δεν απευθύνεται στο λεγόμενο πλατύ κοινό, αν και το σενάριο είναι πάρα πολύ απλό και η ιστορία που αυτό αφηγείται δε βάζει κανένα πρόβλημα κατανόησης στον απλό άνθρωπο που λέγαμε.

Ναι, αλλά η απλότητα του περιεχομένου αναιρείται από την πολυπλοκότητα της φόρμας. Ο Ινδαρές είναι εστέτ, άνθρωπος δηλαδή που νιώθει ιδιαίτερη ικανοποίηση παίζοντας με τις φόρμες ή μάλλον ασκούμενος στο φορμαλισμό, πράγμα που πιστεύω πως θα του φανεί ιδιαίτερα χρήσιμο στο μέλλον, που το φαντάζομαι λαμπρό γι’ αυτόν το γνήσιο καλλιτέχνη, η καλλιτεχνική γνησιότητα του οποίου εύκολα επισημαίνεται απ’ τον εστετισμό του, απαραίτητη προϋπόθεση για σοβαρή δουλειά με τον τρόπο και τα μέσα της τέχνης. Που αν δεν είναι καταρχήν δουλειά πάνω στη φόρμα, δεν είναι τέχνη.

Ο Ινδαρές κατάλαβε αυτό που δύσκολα καταλαβαίνουν οι περισσότεροι αγράμματοι ή μισοαγράμματοι αφηγητές, από τους οποίους είναι γεμάτος ο τόπος και του κινηματογράφου και της πεζογραφίας. Πως δηλαδή στις αφηγηματικές τέχνες (μυθιστόρημα, κινηματογράφος) αυτό που έχει σημασία δεν είναι ο μύθος αλλά η δόμησή του, η επεξεργασία του, ο τρόπος που θα επιλεγεί από το δημιουργό προσεχτικά πάντα σε σχέση με το θέμα, ώστε να δομηθούν με αισθητική πληρότητα οι καταστάσεις και να βγουν αβίαστα απ’ αυτές οι ταιριαστοί στις συγκεκριμένες καταστάσεις χαρακτήρες. Που θα δημιουργήσουν νέες καταστάσεις-θα προκαλέσουν δηλαδή δράση, όπως λέμε τη διαπλεκόμενη σχέση των χαρακτήρων και των καταστάσεων, μέσα σε μια διαλεκτική ενότητα όπου δε γίνεται αντιληπτό από τον αποδέκτη αν οι καταστάσεις προηγούνται των χαρακτήρων ή αν οι χαρακτήρες προηγούνται των καταστάσεων μέσα στη δομή που λέγεται αφηγηματικό έργο τέχνης.

image Το δυσπερίγραπτο κινηματογραφικό ταλέντο είναι μουσικής τάξεως. Κι αυτό το ταλέντο, το εικαστικά-μουσικό, ο Ινδαρές το έχει. Όσο για το περιεχόμενο της πρώτης ταινίας του, αυτό λίγο ενδιαφέρει.

Πάντως, αν είστε περίεργοι μπορείτε να το βρείτε στο λήμμα τσαλαπετεινός μιας εγκυκλοπαίδειας. Ο τσαλαπετεινός, λοιπόν, ή έπωψ (έτσι λέγεται αυτός που εποπτεύει) είναι ένας τσαπατσούλης πετεινός. Το πρώτο συνθετικό «τσάλα» είναι συγκοπή του άτσαλα κι αυτό με τη σειρά του είναι παραφθορά του αρχαίου ατάσθαλος-εξ ου και οι πληθυντικές ατασθαλίες σαν αυτές που κάνουν οι ήρωες της ταινίας. Ο τσαλαπετεινός είναι ένα άτσαλα και με συνεχή και ασταθή ζικ-ζακ ιπτάμενο κοκοράκι, με μεγάλο και φανταχτερό λοφίο στο κεφάλι και με ένα τεράστιο ράμφος, ώστε να τσιμπολογάει εύκολα, σαν τον εικοσάχρονο ήρωα της ταινίας. (έξοχος ο Αλέξανδρος Λογοθέτης) ο οποίος κακαρίζει αδιάκοπα, άλλοτε στο κοτέτσι της μαμάς-κότας (θαυμάσια η Μπέτυ Λιβανού ως κότα) και άλλοτε στο γκαράζ του μουντζούρη μεγάλου φίλου του (Χρήστος Καλαβρούζος) που κι αυτός αρχίζει να τσαλαπετεινίζει τώρα που ερωτεύτηκε μια χωριάτα τσαλαπετεινού.

Advertisements

3 thoughts on “ΜΟΥΣΙΚΗ ΜΕ ΕΙΚΟΝΕΣ – Ο ΤΣΑΛΑΠΕΤΕΙΝΟΣ ΤΟΥ WYOMING (1995) Κριτική του Βασίλη Ραφαηλίδη εφημ. ΄Εθνος, 27 Μαΐου 1996.Aφιέρωμα σε 4 πατρινούς κινηματογραφιστές, 3 & 4 Απριλίου 2009, DANCartE (Καρόλου 1 & Όθωνος Αμαλίας). Σάββατο 4/4/2009, 17.30.

  1. Έχω το CD με τη μουσική της ταινίας και δεν έχω δει την ταινία. Που μπορώ να τη βρω;

  2. Η ΤΑΙΝΙΑ ΑΠΟ ΟΣΟ ΞΕΡΩ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΚΥΚΛΟΦΟΡΗΣΕΙ ΣΕ DVD. ΚΑΤΑΡΧΗΝ ΣΕ ΠΕΡΙΜΕΝΩ ΑΝ ΕΙΣΑΙ ΑΠΟ ΠΑΤΡΑ ΝΑ ΕΡΘΕΙΣ ΝΑ ΤΗΝ ΔΕΙΣ. ΤΩΡΑ ΓΙΑ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΖΗΤΑΣ ΘΑ ΔΟΥΜΕ ΑΝ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΚΑΝΟΥΜΕ ΚΑΤΙ ΜΕ ΤΟΝ ΙΔΙΟ ΤΟΝ ΔΗΜΗΤΡΗ ΤΟΝ ΙΝΔΑΡΕ, ΑΝ ΚΑΙ ΤΟ ΒΛΕΠΩ ΔΥΣΚΟΛΟ.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s