ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΑΤΖΕΝΤΑ ΠΑΤΡΑΣ ΑΠΟ 23/1/ ΕΩΣ 29/1/2009 (Επιμέλεια: Ισίδωρος Σιδερόπουλος)

carnival-roots

 

Παρασκευή 23/01

 

Κινηματογραφικό αφιέρωμα

ΤΕΕ & Νίκος Καββαδίας

«Το προβλέψιμο και το απρόβλεπτο»

Ιντεάλ, 20.30

 

 

FINAL POSTER_KIKI

 

Σήμερα & αύριο

Παράσταση

Αγγελική Τουμπανάκη & Βασίλης Κετεντζόγλου

Λιθογραφείον, 22.00

 

Η Αγγελική Τουμπανάκη (φωνή) και ο Βασίλης Κετεντζόγλου (κιθάρα), στήνουν με απλά μέσα μια πολυσυλλεκτική παράσταση.
Μαζί με τον Γιάννη Παπαγιαννούλη στα κρουστά, αυτοσχεδιάζουν, αντλώντας ήχους από την παράδοση της Μεσογείου και των Βαλκανίων, από το κινηματογράφο και την κλασική τζάζ σκηνή.
Οι τρεις μουσικοί παρουσιάζουν ένα πρόγραμμα ηχητικών εκπλήξεων προσκαλώντας σε αυτό μια χορεύτρια flamenco, έναν ηθοποιό και μια video artist. Η μουσική ενώνεται με την εικόνα, την κίνηση και το λόγο με μοναδική μαεστρία και μετατρέπεται σε ένα έντονα εκφραστικό μέσο επικοινωνίας με τον θεατή.

 Εγκαίνια

Έκθεση φωτογραφίας

Χρήστος Κοσμάς

«Portraits in ruins»

Ποικίλη Στοά, 21.00

Ως 31/01

 

Ο φωτογραφικός φακός του Χρήστου Κοσμά ξαναδίνει ζωή σε μια παλιά βιομηχανία, τον Λαδόπουλο, με προσεγγίσεις προσώπων ανάμεσα σε συντρίμμια που αλλάζουν το νόημα του χώρου, στην έκθεση με τίτλο «PORTRAITS in ruins» που εγκαινιάζεται απόψε στις 9, στην «Ποικίλη Στοά» (Ρ. Φεραίου  129 και Παντανάσσης).

Πρόκειται για μια ενδιαφέρουσα φωτογραφική αποτύπωση τεσσάρων προσώπων, πορτρέτα νέων ανθρώπων ανάμεσα σε χαλάσματα, ερείπια, σκουριασμένες μηχανές ενός άλλοτε ακμάζοντος εργοστασίου σε μια απροσδόκητη συνύπαρξη. Ίχνη και τα αποτυπώματα της ανθρώπινης μορφής μέσα σε ένα αρχιτεκτονικό «πτώμα»…

«Η φωτογραφία είναι αποτύπωση της πραγματικότητας, η επιλογή των προσώπων για τη φωτογράφηση που ήθελα, δεν θα μπορούσε να είναι διαφορετική, δεν επέλεξα μοντέλα ή επαγγελματίες, φωτογράφισα απλώς τους φίλους μου και θεώρησα την ιδέα εξαιρετικά ενδιαφέρουσα και γόνιμη», σημειώνει ο Πατρινός φωτογράφος. Επέλεξε περίπου είκοσι φωτογραφίες –ως επί το πλείστον έγχρωμες τυπώσεις– μέσα από το υλικό που άρχισε να συγκεντρώνει από τις αρχές Νοέμβριου, στη συνέχεια ένιωσε την ανάγκη να παρουσιάσει στο κοινό και όχι μόνο στην παρέα του. 

Αυτό που τον ενδιέφερε πρώτα απ’ όλα ήταν η εμπειρία της διαδικασίας της φωτογράφησης: «Στόχος μου πάνω απ’ όλα είναι η επικοινωνία με το θεατή, σχέση απόλυτα υποκειμενική και από τις δύο πλευρές. Οι φίλοι μου ζουν και εργάζονται στην Πάτρα και βοήθησαν σε αυτήν την πρώτη μου έκθεση. Θέλω να πω ένα μεγάλο ευχαριστώ στην Έλενα Αυγερινού, στον Πάνο Θεοφιλάτο, στην Τζουλιάνα Φουτρή και στον Θοδωρή Κανελλόπουλο».

Η φωτογράφηση έγινε στο χώρο του Λαδόπουλου, αφού όπως λέει ο ίδιος «οι αναμνήσεις μου από παιδί γυρίζουν εκεί όπου εργαζόταν για πολλά χρόνια ο πατέρας μου. Τον είχα γνωρίσει στις μεγάλες του εποχές, όταν ήταν η μεγαλύτερη χαρτοβιομηχανία των Βαλκανίων. Ύστερα με την απόλυσή του και των άλλων εργαζομένων έζησα τον επίλογό της».

Ο Χρήστος Κοσμάς γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Πάτρα, είναι πτυχιούχος ΤΕΙ. Έχει παρακολουθήσει μαθήματα φωτογραφίας με τη φωτογραφική ομάδα του Πανεπιστημίου Πατρών, ενώ είναι απόφοιτος graphic design στο IEK AKMΙ TRAINING. Συμμετείχε σε ομαδικές εκθέσεις σε Ελλάδα και εξωτερικό. Φωτογραφία του βραβεύτηκε από το περιοδικό «Φωτογράφος» της «Καθημερινής». Είναι ένα από τα ιδρυτικά μέλη της «Φωτογραφικής Λέσχης Πάτρας Ηδύφως». Συνεργάζεται με μεγάλο φωτογραφείο της Πάτρας και κάνει φωτορεπορτάζ στην εφημερίδα «Η Σφήνα» του Σπύρου Καρατζαφέρη.

Η έκθεση θα διαρκέσει ως τις 31 Ιανουαρίου (ώρες λειτουργίας 11.00 – 22.00). 

 

1ο Πανελλήνιο Φεστιβάλ Σατιρικού Θεάτρου

«Μώμος ο Πατρεύς»

Village «Πάνθεον» Cinemas

 mp

 

            Δυο μέρες γεμάτες αστείρευτο κέφι, δημιουργική διάθεση, σάτιρα και πολλές ανατροπές, μας υπόσχεται το 1ο Πανελλήνιο Φεστιβάλ Σατιρικού Θεάτρου με τίτλο «Μώμος ο Πατρεύς» που διοργανώνουν η Δ.Ε.Π.Α. Π , το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Πάτρας και το Ερασιτεχνικό Σχήμα Πάτρας «ΡΕΦΕΝΕ», στο Κινηματοθέατρο Village «Πάνθεον» Cinemas, από την Παρασκευή 23 Ιανουαρίου έως και το Σάββατο 24 Ιανουαρίου.

            Το 1ο Πανελλήνιο Φεστιβάλ Σατιρικού Θεάτρου «Μώμος ο Πατρεύς» που εντάσσεται στο πρόγραμμα εκδηλώσεων του Πατρινού Καρναβαλιού 2009, πραγματοποιείται στο πλαίσιο δράσης της Αντιδημαρχίας Πολιτισμού του Δήμου Πατρέων, τελεί υπό την αιγίδα της «Εταιρείας Ελλήνων Θεατρικών Συγγραφέων, Μουσικοσυνθετών & Μεταφραστών» και έχει την υποστήριξη της Νομαρχίας Αχαΐας. Απαρτίζεται από δύο μεγάλες ενότητες. Η πρώτη είναι ένα «Τιμητικό αφιέρωμα στη σάτιρα και τους ανθρώπους που την έχουν υπηρετήσει», και η δεύτερη είναι το καθαρά διαγωνιστικό μέρος με την σπονδυλωτή θεατρική παράσταση «Μώμος ο Πατρεύς 2009».

            Η φιλοσοφία της ιδέας έχει να κάνει με την αναζωογόνηση της αυθεντικής σάτιρας μέσα από την επιθεώρηση, το θέατρο και το Πατρινό Καρναβάλι. Για το σκοπό αυτό κλήθηκαν να λάβουν μέρος ερασιτεχνικοί θίασοι από όλη την Ελλάδα με ένα δεκάλεπτο θεατρικής σάτιρας, συνθέτοντας από κοινού μία σπονδυλωτή παράσταση. Επιδίωξη των διοργανωτών είναι οι εκδηλώσεις αυτές να αποκτήσουν μόνιμο χαρακτήρα και να αποτελέσουν θεσμό στο πλαίσιο δράσεων του Πατρινού Καρναβαλιού.

            Το 1ο Πανελλήνιο Φεστιβάλ Σάτιρας  Ερασιτεχνικών Θιάσων είναι μια ιδέα του Ερασιτεχνικού Σχήματος Πάτρας «ΡΕΦΕΝΕ», ενώ για  τον τίτλο του Φεστιβάλ επιλέχτηκε  το ψευδώνυμο του Ηλία Α. Συνοδινού – Πατρινού σατιρικού συγγραφέα – όπως περιγράφεται στο ομώνυμο βιβλίο του εκλεκτού λογοτέχνη & δημοσιογράφου Ν.Ε. Πολίτη.

 

                       

                     ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΟΥ ΦΕΣΤΙΒΑΛ

 

Παρασκευή 23 Ιανουαρίου, 21:30

«Τιμητικό αφιέρωμα στη σάτιρα και τους ανθρώπους που την έχουν υπηρετήσει»

 

Α. 15λεπτο αφιέρωμα στο αποκριάτικο έθιμο των «Ομιλιών» της   

     Ζακύνθου (λαϊκά σατιρικά  δρώμενα) που θα παρουσιάσει ο

     Κώστας Καποδίστριας, σύμβουλος πολιτισμού του δήμου 

     Αρκαδίων Ζακύνθου. Θ’ ακολουθήσει η 18λεπτη παράσταση

    «ομιλία δίχως όνομα, για φρούτα εποχής»  του Κώστα Μουζάκη

   από τον «Ζακυνθινό Λαϊκό Όμιλο»

Β. 15λεπτο αφιέρωμα στο τιμώμενο πρόσωπο (θεατρικό συγγραφέα  

     Μάριο Ποντίκα), που θα παρουσιάσει η θεατρολόγος & μέλος της

    Ένωσης Ελλήνων Κριτικών Θεάτρου Χριστίνα Κόκκοτα. Θ’ 

     ακολουθήσει θεατρική  παράσταση 50λεπτών από το έργο του Μ.

    Ποντίκα «Κοίτα τους», δραματοποιημένο από την «Θεατρική  

     Oμάδα Σάμου».

 

Σάββατο 24 Ιανουαρίου, 20:00

Παράσταση «Μώμος ο Πατρεύς 2009» – Απονομή Βραβείων

Σπονδυλωτή παράσταση με δεκάλεπτα σατιρικά δρώμενα από τους θιάσους  Τρίπολης, Πάτρας, Αμαρύνθου Εύβοιας, Κέρκυρας, Παραμυθιάς Θεσπρωτίας, Ακράτας, Σύρου, Ιερισσού Χαλκιδικής, Σπάτων & Αίγινας,  με εμβόλιμους παραδοσιακούς αποκριάτικους χορούς  από το «Χορευτικό Εργαστήρι» του Δήμου Πατρέων. Θα ακολουθήσει η απονομή των βραβείων.

            Αξίζει να σημειωθεί ότι ερασιτεχνικοί θίασοι από όλη την Ελλάδα  

    κλήθηκαν να λάβουν μέρος στην προκριματική διαδικασία,

    καταθέτοντας ένα δραματοποιημένο θεατρικό δεκάλεπτο

   (μαγνητοσκοπημένο) βασιζόμενο σε  γνωστό, ή πρωτότυπο κείμενο,

   ελεύθερης θεματολογίας. Συνολικά κατατέθηκαν 27 σατιρικά δρώμενα.

   Τα 10 επικρατέστερα, που προέκυψαν με ευθύνη της Επιτροπής 

   Επιλογής, θα αποτελέσουν τον «Μώμο» του 2009, με σκηνοθετική 

   επιμέλεια του Πατρινού ηθοποιού Περικλή Βασιλόπουλο.

 

 

     ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΠΡΟΚΡΙΜΑΤΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ

                    (Η τελική δεκάδα των προκριθέντων)

 

                     

                        ΑΝΑΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΑ 10ΛΕΠΤΑ

 

11. Ο μονόλογος «Je t’aime», πρωτότυπο κείμενο του Η. Φλωράκη, δραματοποιημένο από την Θεατρική Ομάδα «ΟΝΕΙΡΟΚΥΚΛΟΙ» των Αθηνών

12. Το επεισόδιο «ΕΙΣΟΔΟΣ ΤΩΝ ΣΠΑΡΤΙΑΤΙΣΣΩΝ» από την «Λυσιστράτη» του Αριστοφάνη, δραματοποιημένο από το ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ του Πνευμ. Κέντρου του Δήμου Βύρωνα

13. Ο μονόλογος «ΓΥΡΙΖΩ ΣΠΙΤΙ» του Ζαν Κοκτώ θεατροποιημένος από την  Μακεδονική Καλλιτεχνική Εταιρεία Κιλκίς «ΤΕΧΝΗ»

 

*Η Επιτροπή Επιλογής του Φεστιβάλ, στελεχώθηκε από τους:

Στάθη Χρυσικόπουλο (Καλλιτεχνικό Διευθυντή του Πατρινού Καρναβαλιού), Χριστίνα Κόκκοτα (Θεατρολόγο και μέλος της Ένωσης Ελλήνων Κριτικών Θεάτρου), Γιάννη Γεωργακάκη (Δόκιμο μέλος της Εταιρείας Ελλήνων Θεατρικών Συγγραφέων), Παναγιώτη Ρηγόπουλο (Δημοσιογράφο και μέλος της Ένωσης Συντακτών Ημερησίων Εφημερίδων Πελοποννήσου Ηπείρου & Νήσων).

 

Η είσοδος και για τις δυο ημέρες των εκδηλώσεων θα είναι με συμβολικό εισιτήριο 5 €.  

 

 

 

Σάββατο 24/01

 

19o Mετεκπαιδευτικό Σεμινάριο Παιδιατρικής

Συνεδριακό ΑΕΙ, 17.00

Ως 25/01

 

19o Mετεκπαιδευτικό Σεμινάριο Παιδιατρικής, που διοργανώνεται σε ετήσια βάση από την Παιδιατρική Κλινική του Πανεπιστημίου Πατρών. Στο φετινό σεμινάριο θα παρουσιαστούν θέματα παιδοπνευμονολογίας, δερματολογίας, ψυχιατρικής, φυματίωσης κ.ά., ενώ ο Καθηγητής Α. Λοβέρδος θα παρουσιάσει εισήγηση για τα συνταγματικά δικαιώματα του παιδιού. Πληροφορίες στη γραμματεία της Παιδιατρικής Κλινικής, τηλ.: 2610-999.466.

 

 

Ομιλία

Λεωνίδας Μαργαρίτης

«Η Ναυμαχία του Ακτίου και η τύχη των επιγόνων».

Διακίδειος

 

Στο  προγραμματισμένο πρόγραμμα διαλέξεων και ομιλιών του διμήνου Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου, προσκαλεσμένος της Διακιδείου Σχολής θα μιλήσει στις 7 μ.μ. στην αίθουσα της Διακιδείου Σχολής Λαού Πατρών ο Δικηγόρος, πρόεδρος της Εταιρείας Λογοτεχνών και τ.  Νομαρχιακός Σύμβουλος κ. Λεωνίδας Μαργαρίτης με θέμα: «Η Ναυμαχία του Ακτίου και η τύχη των επιγόνων».

Με την ομιλία του ο κ. Μαργαρίτης θα συμβάλει στην εξήγηση του αινίγματος και στην αποκατάσταση της φήμης της αδικημένης από την ιστορία γυναίκας και βασίλισσας του Οίκου των Πτολεμαίων Κλεοπάτρας.

Ο ομιλητής θα  επιχειρήσει να  απαντήσει  στο  αίνιγμα που άφησε στην ιστορία  η ατυχήσασα σε ένα παγκόσμιο παιχνίδι της Βασίλισσα: Γιατί μια πολυπράγμων,  ευφυής και με σπινθηροβόλο και σαγηνευτικό πνεύμα Ελληνίδα Βασίλισσα της Αιγύπτου   έφυγε με το στόλο της από την Ναυμαχία του Ακτίου χωρίς να νικηθεί και χωρίς να ρίξει τις δυνάμεις της στο πλευρό του Αντωνίου τη στιγμή που η μάχη ήταν αμφίρροπος και τα στρατεύματα της  ξεκούραστα.

Η ομιλία του κ. Μαργαρίτη αναμένεται με ενδιαφέρον  τόσο από τους φιλίστορες  όσο και από το ευρύτερο κοινό των ενδιαφερομένων για πολιτιστικά και ενημερωτικού χαρακτήρα θέματα.

 

Video Art

deadbeat escapement

PerforminLife

Art House, 21.00

 

1ο Πανελλήνιο Φεστιβάλ Σατιρικού Θεάτρου

«Μώμος ο Πατρεύς»

Village «Πάνθεον» Cinemas

 

Θέατρο

Διάφανο θέατρο

«Το ημερολόγιο ενός τρελού»

Αγορά, 21.00

 

Το «Διάφανο θέατρο» παρουσιάζει το «Ημερολόγιο ενός τρελού» του Νικολάι Β. Γκόγκολ σε σκηνοθεσία Λένας Γκαβαποστόλη. Ένα εξαιρετικό κείμενο, ένας ήρωας που κατά βάση αρνείται το παράλογο σύστημα του Τσαρικού κράτους αλλά φθάνει τελικά στο σημείο να αναγορεύσει τον εαυτό του σε… Βασιλιά της Ισπανίας!

Πανάκριβα πληρωμένη ευαισθησία, ποιοτική ενέργεια αγορασμένη με αβάσταχτο πόνο, με ολοκληρωτική θυσία. Η θεατρική πραγματοποίηση του «Ημερολόγιου» υψώνει μια συναρπαστική πορεία προς τη μοναξιά με δύναμη τρομακτική, δίνοντάς της διάσταση πανανθρώπινη. Ως θεατρικό κοινό, ως κοινωνικό σύνολο, γινόμαστε συν-μάρτυρες αυτής της συνειδήσεως που βυθίζεται στη σκιά, σ’ ένα έργο γεμάτο από σκληρό χιούμορ και αλήθειες που δύσκολα λέγονται.

Ο θεατής παρακολουθεί καθ’ όλη τη διάρκειά του, το δημόσιο υπάλληλο πρωταγωνιστή, να βυθίζεται όλο και περισσότερο στη μοναξιά και τη ρουτίνα του, να κατακρίνει με το θολωμένο μυαλό του αλλά μέσα στο παραλήρημα του λόγου του να παλεύει με το σύστημα που τον έχει παγιδέψει και τον οδηγεί σταδιακά στην τρέλα. Η Λένα Γκαβαποστόλη –στην πρώτη της σκηνοθετική απόπειρα– σημειώνει: «Όλα αυτά συνθέτουν την εικόνα ενός μοναχικού ανθρώπου σε αδιέξοδο, ενός ανθρώπου που προσπαθεί να δώσει απαντήσεις, προσπαθεί να καταλάβει, όμως, είτε γιατί διαθέτει αυξημένη ευαισθησία, είτε γιατί είναι μόνος, είτε γιατί δίνει τις λάθος απαντήσεις κάνοντας πιθανότατα και τις λάθος ερωτήσεις, είτε γιατί δεν παλεύει για τη βελτίωση της ζωής του, είτε γιατί όλα αυτά μαζί… στο τέλος, προτιμά να πιστέψει πως είναι ο Βασιλιάς της Ισπανίας».

Ο έρωτας, η κοινωνική και οικονομική ανέλιξη είναι πράγματα άπιαστα που μόνο μέσα στο μυαλό του μπορούν να γίνουν υπαρκτά. Η συνειδητοποίηση της αλήθειας οδηγεί αναπόφευκτα τον πρωταγωνιστή στην εδραίωση του φανταστικού και εξωπραγματικού ως τη μόνη επιλογή εξήγησης του ρεαλιστικού κόσμου.

«Έτσι, το ημερολόγιο του ήρωα –σε μια καθημερινότητα που ο εργαζόμενος αποκαλείται στέλεχος και / ή συνεργάτης, σε μια εποχή που αρχίζουν τα όρια του λογικού και του παράλογου να είναι δυσδιάκριτα, σε ένα κόσμο που οι άνθρωποι ολοένα και λιγότερο ονειρεύονται, ελπίζουν και παλεύουν– γίνεται περισσότερο επίκαιρο από ποτέ».

Μπροστά στα μάτια του θεατή, ο Ηλίας Αναστασόπουλος ως Αυξέντιος Ιβάνοβιτς Ποπρίστσιν κατεβαίνει σκαλί-σκαλί το ζοφερό πέρασμα που τον βγάζει από τη φυλακή προς τον ατέρμονο κοχλία της σχιζοφρένειας. Η μορφή του που στέκεται πέρα από το κωμικό και το δραματικό, πέρα από το γέλιο και το δάκρυ, καθηλώνει, αναστατώνει και προκαλεί το δέος. Ο ίδιος παρατηρεί: «Είναι ένα κείμενο που μου είχε προκαλέσει το ενδιαφέρον εδώ και πολύ καιρό. Φέτος, η ομάδα του «Διάφανου Θεάτρου» μεγάλωσε, είχαμε τη δυνατότητα να δημιουργήσουμε τρεις παραγωγές. Ήταν επιθυμία μου κάποτε να το ανεβάσουμε. Τα μέλη δέχθηκαν την πρόταση γιατί αν και το έργο είναι γραμμένο πριν από ένα αιώνα, παραμένει σύγχρονο, μιλά για την καταπίεση στην καθημερινότητα του ανθρώπου που οδηγεί ακόμη και στην τρέλα. Το προσεγγίζουμε ως ένα αναλόγιο, μια ανάγνωση προσωπική να εξελίσσεται με δράση επί σκηνής, στη σύγχρονη εποχή. Είναι μια προσπάθεια να αναλογιστούμε όλοι, πως ο καθένας από μας, θα μπορούσε να είναι στη θέση του ήρωα… Βρίσκω κοινά σημεία ως άτομο «αναρχικό», αν και συμβιβάζομαι στη δουλειά μου, στη σχέση μου με τους άλλους. Κάποια στιγμή δεν θα ήθελα να συμβιβάζομαι, αλλά να είμαι αυτό που δεν είμαι… Αυτή τη διέξοδο δίνει το θέατρο».

Ο Αναστασόπουλος γεννήθηκε στην Πάτρα το 1965, είναι παντρεμένος με δύο παιδιά και είναι ελεύθερος επαγγελματίας. Από πολύ νωρίς η αγάπη του για το θέατρο τον οδήγησε να ασχοληθεί ερασιτεχνικά με αυτό και από το 1985 άρχισε να συμμετέχει σε παραστάσεις των συλλόγων και των πολιτιστικών ομάδων του Πανεπιστημίου. Από το 1988 είναι μέλος του θιάσου της εταιρείας «Θεάτρου και Τέχνης», ενώ τα τελευταία χρόνια συνεργάζεται με το δήμο Μεσσάτιδος στη δημιουργία δρώμενων.

«Δεν είμαστε επαγγελματίες ηθοποιοί. Προσπαθούμε, αν και ερασιτέχνες, να έχουμε επαγγελματική συνείδηση. Ανεβάζουμε έργα που έχουν να πουν κάτι στο κοινό. Από τον «Φονιά» του Μήτσου Ευθυμιάδη, το «Loot» του Όρτον, το «Da» του Λέοναρντ, τις φετινές παραγωγές, ο κόσμος μας έχει αγκαλιάσει σε βαθμό που ούτε εμείς οι ίδιοι δεν περιμέναμε. Αυτό που μεταμορφώνει έναν οικοδόμο στη σκηνή είναι η αγάπη για έκφραση, για θέατρο, για τα κείμενα. Θέλω ο άνθρωπος που είναι απέναντί μου να περάσει «ευχάριστα», όχι να γελάσει αλλά και να προβληματιστεί, να φύγει «γεμάτος». Και η μεγάλη ανταμοιβή είναι το χειροκρότημα». 

Σε μετάφραση Μιχάλη Παπαντωνόπουλου. Συμμετέχουν οι Αννέζα Λουκή (Μαύρα, Σόφη, Μέτζη, νοσοκόμος), Ηλίας Αναστασόπουλος (Αξέντι Ιβάνοφ), Αλέξανδρος Κουκιάς (υπάλληλος, τμηματάρχης, νοσοκόμος). Ομάδα αλλαγής σκηνικών: Μιχάλης Σμυρλής, Αλέξανδρος Κουκιάς.

Οι παραστάσεις αρχίζουν αυτό το Σαββατοκύριακο, στο θέατρο «η Αγορά» (Καραϊσκάκη 149), στις 9 το βράδυ. Οι παραστάσεις θα συνεχιστούν 29-31 Ιανουαρίου και 1Φεβρουαρίου, από 5 έως 8 και από 12 έως 15 Φεβρουαρίου.

 

 

Κυριακή 20/01

 

 

Το ΕΚΑΜΕ /ΑΜΕΑ με το ξεκίνημα της νέας χρονιάς σας προσκαλεί στην κοπή της πρωτοχρονιάτικης πίτας του σε μια ξεχωριστή εκδήλωση που θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 25 Ιανουαρίου 2009 και ώρα 5.οο μ.μ. στον Κιν/φο  ΑΠΟΛΛΩΝ του Αιγίου.

            Είναι ιδιαίτερη η χαρά μας γιατί η εκδήλωσή μας θα συνδιαστεί με μια θεατρική παράσταση – προσφορά του ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΕΡΓΑΖΟ- ΜΕΝΩΝ ΟΤΕ ΠΑΤΡΑΣ – ΑΧΑΙΑΣ. Το έργο που θα παρουσιάσουν είναι «Ο καλός στρατιώτης Σβέικ» από το ομώνυμο μυθιστόρημα του Τσέχου συγγραφέα Yaroslav Hasek σε σκηνοθεσία του Χρήστου Μπαϊρακτάρη. Πρόκειται για ένα σατυρικό και αντιπολεμικό έργο, το οποίο περιγράφει γεγονότα που συμβαίνουν κατά το πρώτο έτος του πολέμου και ιδιαίτερα τις περιπέτειες του Σβέικ όταν κατατάσσεται στον στρατό –τόσο στα μετόπισθεν όσο και στην πρώτη γραμμή.

 

 

Συναυλίες

Χρήστος Τζιτζιμίκας-τραγούδι,    Αποστόλης Βαγγελάκης-κλαρίνο,

           Βασίλης Αβραάμ- βιολί,                 Βασίλης Τριάντης- λαούτο

«ΖΑΓΟΡΙΣΙΑ ΚΑΙ ΓΙΑΝΝΙΩΤΙΚΑ με τον Χρήστο Τζιτζιμίκα »

Σκέντζος

       

  

Η μουσική παράδοση της Ηπείρου αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους πολιτιστικούς θησαυρούς της Ελλάδας. Η Ήπειρος, ως εκ της γειτονίας με διάφορες περιοχές του ελληνικού χώρου, από του ιλλυρικού μέχρι της Θεσσαλίας και των νήσων του Ιονίου, αλλά και των σχετικών αλληλεπιδράσεων -μουσικών και ποιητικών-, παρουσιάζει χαρακτηριστική πολυμορφία ως προς τη σύνθεση των τραγουδιών της ( Ζαγορίσια, Πωγωνίσια, Γιαννιώτικα, Βορειοηπειρώτικα, Πρεβέζης κ.ά.).Το περιεχόμενό τους – όπως και στην υπόλοιπη Ελλάδα – ποικίλλει (ιστορικά και ηρωικά, αισθηματικά, γαμήλια, ποιμενικά, οδοιπορικά, μοιρολόγια ,της ξενιτιάς κ.ά.).

Ένα από τα πιο σοβαρά και εύστοχα μουσικά εγχειρήματα που αφορούν τη μουσική παράδοση της Ηπείρου ανήκει στο Χρήστο Τζιτζιμίκα. Η πολύχρονη έρευνα του Χρήστου Τζιτζιμίκα σε συνδυασμό με το γνήσιο ύφος του στο τραγούδι απέφερε δυο πολύ σημαντικούς δίσκους, τα «Ζαγορίσια και Γιαννιώτικα» και τα «Πατήματα» ,με τη συμμετοχή των Γρηγόρη Καψάλη και Πέτρο-Λούκα Χαλκιά στο κλαρίνο αντίστοιχα. Οι τελευταίοι είναι από τους πλέον χαρακτηριστικούς εκπροσώπους δυο αρκετά μεγάλων μουσικών παραδόσεων της Ηπείρου, της Ζαγορίσιας-Γιαννιώτικης και της Πωγωνίσιας  αντίστοιχα.

Ο δίσκος «Ζαγορίσια και Γιαννιώτικα» (1993) είναι ένα δείγμα του πλούσιου και ιδιαίτερου μουσικού ρεπερτορίου που διαθέτουν οι περιοχές των Ιωαννίνων και του Ζαγορίου ( «Μια μοναδική δουλειά που είναι απόρροια μιας μοναδικής έρευνας στον ελληνικό χώρο…» είχε γράψει τότε ο τύπος).

 Η επανέκδοση του παραπάνω άλμπουμ μετά από 15 χρόνια αποτελεί την αφορμή για τις συναυλίες   του Χρήστου Τζιτζιμίκα (τραγούδι). Έτσι, τη Κυριακή 25 και τη Δευτέρα 26 Ιαν (ώρα 22.30) συμπράττει επί σκηνής στο μουσικό χώρο «σκέντζος» -που λειτουργεί υπό τη διεύθυνση του Σπύρου Δελέγκου τα τελευταία 5 χρόνια- με 3 πολύ αξιόλογους μουσικούς ,τον Αποστόλη Βαγγελάκη στο  κλαρίνο, το Βασίλη Αβραάμ στο βιολί και το Βασίλη Τριάντη στο λαούτο. Το πρόγραμμα θα περιλαμβάνει ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα του μουσικού πλούτου της Ηπείρου με έμφαση στα Ζαγορίσια και τα Γιαννιώτικα, και δε θα λείψουν οι αναφορές στην ισχυρή παράδοση του Πωγωνίου, αλλά και των υπόλοιπων περιοχών.

Τις δυο αυτές μουσικές βραδιές μέλη της Χορολογικής Εταιρείας θα παρουσιάσουν ενδεικτικά 3 χορούς  με παραδοσιακές ενδυμασίες. Η Χορολογική Εταιρία είναι ένας σύλλογος καθηγητών Φυσικής Αγωγής με ειδικότητα στους παραδοσιακούς χορούς, που δραστηριοποιείται με σοβαρότητα σε πανελλήνιο επίπεδο.

  σκέντζος τηλ. 2610 274042  ( είσοδος 12 ευρώ με ποτό )

                      Π.Π. ΓΕΡΜΑΝΟΥ 111

 

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ

ΧΡΗΣΤΟΣ ΤΖΙΤΖΙΜΙΚΑΣ

Γεννήθηκε το 1963 στα Εσώβαλτα Πέλλας. Προερχόμενος από οικογένεια τραγουδιστών της λαϊκής παράδοσης, βίωσε από μικρός το δημοτικό τραγούδι. Από το 1983 ασχολείται με την έρευνα και απόδοση του δημοτικού τραγουδιού της Ηπείρου, Μακεδονίας, Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας.

 

Περιλαμβάνει 16 τραγούδια με σημείο αναφοράς το Πωγώνι της Ηπείρου. Συμμετέχουν ο Πετρολούκας Χαλκιάς (κλαρίνο), ο Χριστόδουλος Ζούμπας (λαούτο, μουσική επιμέλεια) και τέσσερις ακόμα αξιόλογοι μουσικοί. Η έκδοση έχει τη μορφή βιβλίου με εκτεταμένα ιστορικά και μουσικολογικά σχόλια (ελληνικά και αγγλικά) και φωτογραφικό υλικό.

 

ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ ΒΑΓΓΕΛΑΚΗΣ

Γεννήθηκε στην Πρέβεζα. Το 2003 αποφοίτησε από το Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Α.Π.Θ. και η διπλωματική του εργασία «Τραγούδια των περιοχών Χειμαδιό, Ριζά Πρεβέζης» είχε αντικείμενο την μουσικολογική έρευνα τραγουδιών της παραπάνω περιοχής. Το 2004 διορίστηκε στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση σαν καθηγητής μουσικής. Το 2006 εκδόθηκε το βιβλίο του .»Η τεχνική του παραδοσιακού κλαρίνου» από τον μουσικό οίκο fagotto.
Σήμερα διδάσκει κλαρίνο στο Τμήμα Λαϊκής και Παραδοσιακής Μουσικής Άρτας και είναι απεσπασμένος στο Αρχείο Ελληνικής Μουσικής του ίδιου τμήματος.
Στην μέχρι τώρα πορεία του έχει συνεργαστεί με πολλούς εκπροσώπους της παραδοσιακής, λαϊκής και έντεχνης μουσικής μεταξύ άλλων: Πέτρο-Λούκα Χαλκιά, Γιώργο Νταλάρα, Πέτρο Γαϊτάνο. Ακόμα έχει συνεργαστεί με πολλούς πολιτιστικούς συλλόγους παίζοντας τραγούδια από όλη την Ελλάδα και έχει συμμετάσχει σε πολλές εκδηλώσεις σαν παραδοσιακός μουσικός.
Αυτό τον καιρό είναι μέλος των Crama και επίσης συμμετέχει σαν session μουσικός σε πολλά σχήματα. Επίσης μαζί με τον Χρήστο Τάγκα εμφανίζονται ως ντούετο (κλαρίνο-κιθάρα) σε πολλά μπάρ και μουσικές σκηνές.

ΒΑΣΙΛΗΣ ΤΡΙΑΝΤΗΣ

Ο Βασίλης Τριάντης γεννήθηκε στην Πρέβεζα. Η πρώτη του ενασχόληση με τη μουσική ήταν σε ηλικία 11 χρονών όταν ξεκίνησε μαθήματα κλασσικής κιθάρας σε ωδείο της Πρέβεζας. Το 1997 αποφοίτησε από το Τ.Ε.Φ.Α.Α Κομοτηνής με ειδικότητα στους παραδοσιακούς χορούς ενώ κατά την διάρκεια των σπουδών του και έπειτα εργαζόταν ως κιθαρίστας σε λαϊκά κέντρα. Το 1999 ξεκίνησε να μαθητεύει κοντά στον μεγάλο λαουτιέρη Χρήστο Ζώτο, μελέτησε την ιδιαίτερη τεχνική του και έκτοτε ασχολείται κυρίως με το λαούτο και την παραδοσιακή μουσική. Το 2001 μετά από κατατακτήριες εξετάσεις εισήχθη στο Τμήμα Λαϊκής και Παραδοσιακής Μουσικής της Σχολής Μουσικής Τεχνολογίας του Τ.Ε.Ι Ηπείρου από όπου και αποφοίτησε. Από το 2003 διδάσκει λαούτο στο Μουσικό Γυμνάσιο Αγρινίου.

Έχει συνεργαστεί με πολλούς μουσικούς της παραδοσιακής μουσικής όπως ο Πέτρο Λούκας Χαλκιάς, ο Γρηγόρης Καψάλης, ο Θωμάς Χαλιγιάννης, ο Σταύρος Καψάλης, ο Σάββας Σιάτρας, ο Χρήστος Τζιτζιμίκας , ο Αλέξανδρος Αρκαδόπουλος, ο Μάνος Αχαλινωτόπουλος κ.α

 

 

Δευτέρα 26/01

 

Βιβλιοπαρουσίαση

Γιάννης Καλπούζος

«Ιμαρέτ, στη σκιά του ρολογιού»

Βυζαντινό, 20.00

 

Παρουσίαση του νέου μυθιστορήματος του Γιάννη Καλπούζου «ΙΜΑΡΕΤ Στη σκιά του ρολογιού». Για το βιβλίο θα μιλήσει ο Γιάννης Δημογιάννης, φιλόλογος. Ο συγγραφέας Κώστας Λογαράς θα συζητήσει με το συγγραφέα. Αποσπάσματα από το βιβλίο θα διαβάσει η δημοσιογράφος Φόνη Γερμενή. Ο Μανώλης Μαγκλάρας, πρόεδρος του Πανηπειρωτικού Συλλόγου Πατρών και ο Γιάννης Η. Παππάς, πρόεδρος του Συνδέσμου Φιλολόγων Πατρών θα απευθύνουν χαιρετισμό. Η εκδήλωση θα πλαισιωθεί από προβολή αρχειακού φωτογραφικού υλικού.

Οργάνωση: Πανηπειρωτικός Σύλλογος Πατρών – Σύνδεσμος Φιλολόγων Πατρών – Βιβλιοπωλείο DISCOVER ΠΑΠΑΣΩΤΗΡΙΟΥ – Εκδόσεις ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ

 

Με συμβολισμούς και συνειρμούς, ήχους και αρώματα. Ήρθε να σπάσει το φόβο και την προκατάληψη, πως ναι οι άνθρωποι μπορεί να ζουν μαζί και να αγαπιούνται ακόμα κι όταν αντιμάχονται. Ήρθε να σπάσει το φόβο και την προκατάληψη, πως ναι οι άνθρωποι μπορεί να χάνονται, αλλά αφήνουν σημάδια ανεξίτηλα.

Άρτα 1854. Δυο αγόρια γεννιούνται την ίδια νύχτα, ένας Έλληνας κι ένας Τούρκος. Το μυθιστόρημα παρακολουθεί τη ζωή τους με φόντο την άγνωστη το πλατύ κοινό ιστορία της περιοχής και όχι μόνο. Μια ολόκληρη εποχή αναπαρίσταται με μοναδικό τρόπο και χωρίς προκατάληψη, παράλληλα με την περιπέτεια, τη δράση, τον έρωτα, τις κωμικές ή τις τραγικές καταστάσεις, τις συνεχείς ανατροπές και εκπλήξεις ώστε να χτιστεί ένα χορταστικό και συναρπαστικό βιβλίο. Στη σκιά του ρολογιού που χτυπά τις οθωμανικές ώρες Έλληνες, Τούρκοι και Εβραίοι…

Το βασικό ζητούμενο στο «Ιμαρέτ» είναι η καλή λογοτεχνία. Εκεί μέσα βρίσκεται και η απόλαυση της ανάγνωσης, και η τοιχογραφία της εποχής 1854-1882, και ο προβληματισμός , και τα μηνύματα, και ο στοχασμός, και η τέχνη του λόγου.

Ο Γιάννης Καλπούζος γεννήθηκε στο χωριό Μελάτες της Άρτας το 1960. Από το 1982 ζει και εργάζεται στην Αθήνα. Έχει γράψει ποιητικές συλλογές, μυθιστορήματα και μία συλλογή διηγημάτων. Επίσης, από το 1995 έχει υπογράψει τους στίχους 65 τραγουδιών πολλά από τα οποία έγιναν επιτυχίες, καθώς και τους στίχους 18 τραγουδιών στο παιδικό θέατρο Τρυφεράκανθος.

 

 

 

 

Μουσικο-θεατρικές παραστάσεις

Κερασία Σαμαρά

«Άδεια ποδηλάτου»

Δημοτικό Θέατρο, 21.00

 

 

Το Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Πάτρας παρουσιάζει την «συγκινητική και αστεία» παράσταση «Άδεια ποδηλάτου» με την Κερασία Σαμαρά , στο θέατρο Απόλλων της Πάτρας την Δευτέρα  26  Ιανουαρίου 2009, στις 9:00 μ.μ.

Πρόκειται για ένα ταξίδι αναμνήσεων στην πρώτη μεταπολεμική εικοσαετία με πολλά τραγούδια της εποχής

Αυθεντικές επιστολές ανωνύμων που συνέλεξε η ίδια ψάχνοντας σε παλαιοπωλεία και ανάμεσα σε οικογενειακά κειμήλια ειδήσεις , σχόλια αφηγήσεις – ντοκουμέντα , μας ταξιδεύουν μαγικά στα χρόνια της φτωχογειτονιάς της μετανάστευσης, του ξέφρενου γλεντιού, του εμφυλίου, του έρωτα, της εξορίας, της παράφορης αισιοδοξίας.

Από Χαιρόπουλo μέχρι Χατζιδάκι τον Τσιτσάνη και τον Μίκη Θεοδωράκη, τα τραγούδια συνοδεύουν τις μαρτυρίες ζωντανεύοντας άγνωστες ανθρώπινες στιγμές, που αν και δεν γράφηκαν στην ιστορία , έγραψαν την Ιστορία της Νεώτερης Ελλάδας.

Φόρος τιμής στην πολύπαθη προηγούμενη γενιά , στους ανώνυμους ήρωες που έχουν καταγραφεί για πάντα στα οικογενειακά μας αρχεία και μόνο.

 

Στο πιάνο:   Γιώργος Κομπογιάννης

Μουσική Επιμέλεια:  Βασίλης Νικολαίδης

Σχεδιασμός φώτων : Δήμος Αβδελιώδης

Εικαστική φροντίδα: Άγγελος Παπαδημητρίου  

 

 

 

Τρίτη 27/01

 

Πατρινό Καρναβάλι

Κινηματογραφικό δρώμενο

Ανήσυχοι εν πλω & Γυμνός Οφθαλμός

«Ασπρόμαυρη ζωή – Πολύχρωμο Καρναβάλι

ΙΝΤΕΑΛ

 

 

Το δεύτερο Καρναβαλικό Κινηματογραφικό Δρώμενο, με τίτλο «ασπρόμαυρη ζωή, πολύχρωμα καρναβάλια θα γίνει στις 27 και 28 Ιανουαρίου στην κινηματογραφική αίθουσα του πολυχώρου «Ιντεάλ» με ελεύθερη είσοδο. Πρόκειται για μία συνδιοργάνωση των «Ανήσυχων εν Πλω» και του «Γυμνού Οφθαλμού», με την υποστήριξη του Δήμου Πατρέων – Αντιδημαρχία Πολιτισμού και της ΔΕΠΑΠ και την αποφασιστική οικονομική συμβολή των APLOPOLIS, Ινστιτούτο Θερβάντες Αθηνών, Παπασωτηρίου και Si Doux.
Είναι ένα παράθυρο στον κόσμο και στην προκειμένη περίπτωση στον Καρναβαλικό Πλανήτη, που, ευτυχώς, διαθέτει Καρναβάλια γεμάτα έμπνευση, μουσική και χρώμα.
Άνθρωποι, επικίνδυνα κυκλωμένοι από μια απειλητική πραγματικότητα, μέσα και από το Καρναβάλι, με όπλο την δημιουργικότητα τους, στήνουν μοναδικής έμπνευσης γιορτές «μετατρέποντας τον πόνο σε γιορτή». Ένα σχόλιο, όπως λέει και ο Νίκος Καββαδίας «για το δράμα ενός λαού που για χρόνια κι εντελώς άδικα, πληρώνει το τίμημα του δικαιώματος της αυτοδιάθεσης  και δεν έχει την ευκαιρία να “στήσει” το δικό του πολύχρωμο Καρναβάλι».

 

Η ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΔΡΩΜΕΝΟΥ

Το Καρναβαλικό Κινηματογραφικό Δρώμενο είναι ένα παράθυρο στον κόσμο και στην προκειμένη περίπτωση στον Καρναβαλικό Πλανήτη, που, ευτυχώς, διαθέτει Καρναβάλια γεμάτα έμπνευση, μουσική και χρώμα.

 

Λίγα λόγια για τις ταινίες

Μπορείτε να βρείτε σχεδόν τα πάντα για τις ταινίες τεκμηρίωσης (ντοκιμαντέρ), που θα προβληθούν στις ιστοσελίδες, που παρατίθενται μετά το Πρόγραμμα Προβολών.

 

CARNIVAL ROOTS

Φέτος ξεκινάμε ακριβώς από εκεί, που τελειώσαμε πέρυσι. Το εξαιρετικό ντοκιμαντέρ των Peter Chelkowski και Jason Benjamin επαναπροβάλλεται για να συναντήσει το κοινό, που του αξίζει. Αριστουργηματική καταγραφή, ενός αριστουργηματικού καρναβαλιού, αυτού του Trinidad και Tobago. Αριστουργηματικές κινηματογραφικές εικόνες κατορθώνουν το ακατόρθωτο: να εγκλωβίσουν μοναδικής σύλληψης καρναβαλικές δημιουργίες.

 

THE BLACK MARDI GRAS INDIANS SUPER SUNDAY

Μεγάλη Κυριακή του Καρναβαλιού στη Νέας Ορλεάνη. Οι μαύροι Ινδιάνοι ετοιμάζονται γιά μία ακόμη μοναδική παρέλαση. Εντυπωσιακές στολές, εμπνευσμένα τραγούδια, ηλεκτρισμένη ατμόσφαιρα. Οι μαύροι Ινδιάνοι της Νέας Ορλεάνης, αγωνίζονται σκληρά για να διασώσουν το μοναδικής πολιτιστικής αξίας καρναβάλι τους, μιας και οι ασύλληπτης έμπνευσης στολές τους είναι πολύ βαριές για να τις κουβαλήσουν(150 σχεδόν κιλά!) και, το χειρότερο, πολύ βαριές για να αντέξουν το δυσβάσταχτο κόστος κατασκευής τους

 

El Carnaval de Oruro

Το «Καρναβάλι του Ορούρο» του Ενρίκε Αγκιλάρ είναι ένα ντοκυμανταίρ, που παρουσιάζει τον ανταγωνισμό, που υπάρχει ανάμεσα στις παγανιστικές γιορτές των ινδιάνων για τη σοδειά, γνωστές με το όνομα Ανάτα, και το πολύχρωμο καθολικό καρναβάλι του Ορούρο(Βολιβία), το οποίο η UNESCO έχει ανακηρύξει Οικουμενική Πολιτιστική Κληρονομιά. Πρόκειται για τον αγώνα κατά του σφετερισμού ενός χώρου, που οι ινδιάνοι θεωρούν δικό τους, τη μάχη για την κυριαρχία που προσπαθεί να επιβάλει η καθολική εκκλησία.

 

Το Πολύχρωμο και Πολυπολιτισμικό Καρναβάλι του Ρεσίφε, το καλύτερο της Βραζιλίας.
 

Ένα ωριαίο αφιέρωμα στο πολύχρωμο και πολυπολιτισμικό καρναβάλι του Ρεσίφε, κατά πολλούς το καλύτερο της Βραζιλίας. 7 καρναβαλικά (και μη) videos, 5 από τα οποία είναι σκηνοθετημένα από την Katia Mesel. Μία πρώτη και σύντομη γνωριμία με ένα καρναβάλι, που αναγκαστικά θα μας απασχολήσει και τα επόμενα χρόνια.

 

Imperatriz Do Carnaval

Το ντοκιμαντέρ αυτό αποτελεί μια μοναδική κινηματογραφική ακτινογραφία του καρναβαλιού του Rio De Janeiro, του πιο διάσημου καρναβαλιού στον κόσμο. Η κάμερα του Μεντέιρος Σούλτζ καταγράφει με μοναδικό τρόπο την πολύμηνη προετοιμασία της Imperatriz Leopoldinense, μιας, σχεδόν άγνωστης, σχολής σάμπα, που ετοιμάζεται να συμμετάσχει στο Καρναβάλι του 2000, που αποκτά μια ιδιαίτερη αξία αφού συμπίπτει με τον εορτασμό των 500 χρόνων από την ανακάλυψη της Βραζιλίας.

 

SPOK FREVO ORQUESTRA: PASSO DE ANJO AO VIVO

Η πιο διάσημη ορχήστρα Frevo «βάζει» φωτιά στην σκηνή του πανέμορφου Τeatro Santa Isabel στο Recife, τον Μάιο του 2007, σε μια συναυλία, φόρο τιμής, στα 100 χρόνια του χορού Frevo.

 

Θα ήταν εγκληματικό να μην ευχαριστήσω τους: Μάκη(Aplopolis), Νάννα (Ινστιτούτο Θερβάντες Αθηνών), Ντέμπυ(Παπασωτηρίου) και Σόφη (Si Doux). Αυτοί ξέρουν… (κι εγώ ακόμη καλύτερα)

 

(δια «γυμνού οφθαλμού»)
νικόλαος ε. καββαδίας

 

 

 

Ομιλία

Κώστα Σημίτη

«Η ελληνική κοινωνία και οικονομία αντιμέτωπες με την κρίση»

Δημοτικό Θέατρο, 19.30

 

«Η ελληνική κοινωνία και οικονομία αντιμέτωπες με την κρίση» είναι το θέμα της ομιλίας του πρώην Πρωθυπουργού Κώστα Σημίτη, που θα πραγματοποιηθεί την Τρίτη 27 Ιανουαρίου και ώρα 7.30 το απόγευμα στο Δημοτικό Θέατρο «Απόλλων». Η εκδήλωση διοργανώνεται από το «Πολύεδρο» σε συνεργασία με το Επιμελητήριο Αχαΐας.

Με αφορμή την επανέκδοση του βιβλίο του «Η κρίση» από τις εκδόσεις «Πόλις» ο Κώστας Σημίτης θα πραγματοποιήσει την συγκεκριμένη ομιλία, ενώ θα παραμείνει στην Πάτρα για δύο ημέρες. Σημειώνεται πως η νέα έκδοση του βιβλίου θα περιλαμβάνει και τις προτάσεις του Κώστα Σημίτη για την έξοδο της Ελλάδος από την οικονομική κρίση.

 

 

 

 

Τετάρτη 28/01

 

Πατρινό Καρναβάλι

Κινηματογραφικό δρώμενο

Ανήσυχοι εν πλω & Γυμνός Οφθαλμός

«Ασπρόμαυρη ζωή – Πολύχρωμο Καρναβάλι

ΙΝΤΕΑΛ

 

Συναυλία

Ορχήστρας Πατρών

Συνεδριακό ΑΕΙ, 21.00

 

Ο Δημήτρης Μποτίνης ο νεώτερος θα είναι ο μαέστρος της συναυλίας της Ορχήστρας Πατρών, που θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 28 Ιανουαρίου και ώρα 21.00 στο Συνεδριακό και Πολιτιστικό Κέντρο του Πανεπιστημίου Πατρών σε διοργάνωση της ΔΕΠΑΠ στο πλαίσιο δράσεων της Αντιδημαρχίας Πολιτισμού του Δήμου Πατρέων.

Μαέστρος με ιδιαίτερη τεχνική, ταλαντούχος, βραβευμένος με το 2ο βραβείο (1ο δεν απονεμήθηκε) στον ΙΧ Διεθνή Διαγωνισμό Διεύθυνσης Ορχήστρας “Antonio Pedrotti” της Ιταλίας, ενώ παράλληλα απέσπασε και τα δύο ειδικά βραβεία, το «Βραβείο των Θεατών» και το «Βραβείο των Μελών του οίκου Pedrotti», ο Δημήτρης Δ. Μποτίνης έχει αποσπάσει εγκωμιαστικές κριτικές για τις εμφανίσεις του.

Το ρεπερτόριο, που θα ερμηνεύσει η Ορχήστρα Πατρών, περιλαμβάνει έργα των κλασικών μουσουργών Georg Friedrich Haendel, Samuel Barber, L. V. Beethoven και J.  Haydn. Σολιστικό ρόλο στο πρώτο  έργο του J.  Haydn θα έχει ο εικοσάχρονος ταλαντούχος Κερκυραίος μουσικός Αθανάσιος Ιωάννου (κόρνο).

Αναλυτικά το πρόγραμμα της συναυλίας, που χαρακτηρίζεται από σοβαρότητα και αυστηρότητα, διαμορφώνεται ως εξής: 

 

 

A’  ΜΕΡΟΣ

 

 

Georg Friedrich Haendel (1685-1759): Passacaglia σε σολ ελάσσονα (μεταγραφή για ορχήστρα εγχόρδων)

 

Samuel Barber (1910-1981): Adagio για έγχορδα

 

L. V. Beethoven (1770-1827): Μεγάλη φούγκα σε σι ύφεση μείζονα, op. 133

 

 

Β’   ΜΕΡΟΣ

 

 

J.  Haydn (1732-1809): Κοντσέρτο για κόρνο και ορχήστρα αρ. 1 σε ρε μείζονα

 

1. Allegro

2. Adagio

3. Allegro

 

 

J.  Haydn: Συμφωνία αρ. 45 σε φα δίεση ελάσσονα, του «Αποχαιρετισμού»

 

1.Allegro

2. Adagio

3. Menuet

4. Presto

5. Adagio

 

Οι μουσικόφιλοι θα έχουν την ευκαιρία να απολαύσουν στη «Μεγάλη φούγκα σε σι ύφεση μείζονα, op. 133» του Beethoven ένα από τα τελευταία και πιο δύσκολα έργα της συνθετικής παραγωγής του κορυφαίου μουσουργού, ενώ στη Συμφωνία του «Αποχαιρετισμού» του Haydn θα έχουν τη σπάνια εμπειρία να απολαύσουν μια ιδιαίτερη εμπειρία αφού το έργο θα παρουσιαστεί σύμφωνα με την παράδοση που του δίνει θεατρική αύρα. Συγκεκριμένα οι μουσικοί φεύγοντας από τη σκηνή θα σβήνει ο καθένας και ένα κεράκι που θα έχει μπροστά του, το ίδιο και ο μαέστρος- πλην δύο βιολιών- έως ότου η σκηνή μείνει ολοσκότεινη. Το έργο παίζεται παραδοσιακά με αυτόν τον τρόπο αναδεικνύοντας θεατρικό χαρακτήρα και μυσταγωγική ατμόσφαιρα και αντλεί την ιδιαιτερότητά του αυτή από τότε που οι μουσικοί εξέφραζαν τη διαμαρτυρία τους για τις συνθήκες εργασίας που είχαν δουλεύοντας στην υπηρεσία του κόμητα Εστερχάζι.

 

Ο Δημήτρης Δ. Μποτίνης γεννήθηκε στη Μόσχα το 1986 και μεγάλωσε στην Πάτρα, όπου σε ηλικία 5 ετών ξεκίνησε τις σπουδές του στο βιολί και αργότερα στη βιόλα και κλασσική κιθάρα στο Δημοτικό Ωδείο Πατρών, απ’ όπου και αποφοίτησε το 2006 με δίπλωμα βιολιού και βαθμό «Άριστα Παμψηφεί» με διάκριση.

Το 2000 ξεκίνησε τις σπουδές του στη Διεύθυνση Ορχήστρας  στη Φιλαρμονική Εταιρία – Ωδείο Πατρών  πλάι στον πατέρα του.Το 2003 και 2004 έλαβε μέρος ως ενεργός συμμετέχων στο 5ο και 6ο, αντίστοιχα, Διεθνές Master course για Διεύθυνση Ορχήστρας του prof. Yuri Simonov στη Βουδαπέστη.Μελέτησε Ανώτερα Θεωρητικά (2006 πτυχίο Αρμονίας με βαθμό «Άριστα») στη Φιλαρμονική Εταιρία – Ωδείο Πατρών.Τον Οκτώβριο του 2006 κέρδισε το 2ο βραβείο (1ο δεν απονεμήθηκε) στον ΙΧ Διεθνή Διαγωνισμό Διεύθυνσης Ορχήστρας “Antonio Pedrotti” της Ιταλίας, ενώ παράλληλα απέσπασε και τα δύο ειδικά βραβεία, το «Βραβείο των Θεατών» και το «Βραβείο των Μελών του οίκου Pedrotti».

Ο ιταλικός τύπος αναφέρθηκε εγκωμιαστικά:«σίγουρα αυτός που μάγεψε κριτές και ακροατήριο με το ασυνήθιστο δυναμικό και ενστικτώδες στιλ, ήταν ο νεότατος ταλαντούχος Έλληνας καλλιτέχνης», «χρησιμοποιεί όλο το σώμα του με μια εκπληκτικά φανταστική γκάμα κινήσεων επιβεβαιώνοντας την ιδιαίτερα πρωτότυπη τεχνική του, που ήταν σαν να έπλαθε την μουσική και να την δημιουργούσε ταυτόχρονα».

Από το 2006 ο Δημήτρης Μποτίνης συνεχίζει τις σπουδές του στο τμήμα Διεύθυνσης Όπερας και Συμφωνικής Ορχήστρας του Κρατικού Ωδείου “Rimsky-Korsakov” της Αγίας Πετρούπολης.Έχει διευθύνει την Liszt-Wagner Symphony Orchestra της Βουδαπέστης, την Ορχήστρα Haydn του Bolzano, την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης, την Ορχήστρα Πατρών και την Συμφωνική Ορχήστρα του Ωδείου της Αγίας Πετρούπολης.

 

 

 

 

Κινηματογραφική Λέσχη

«Summer Book», Σεϊφί Τεομάν
Village Cinemas – Πάνθεον, 19.30 & 22.30

 

 

Πέμπτη 29/01

 

Κινηματογραφικό αφιέρωμα

«Poupees Russes», Cedric Klapisch

Γαλλικό Ινστιτούτο, 20.00

 

Ο 30χρονος Ξαβιέ έχει εκπληρώσει το παιδικό του όνειρο. Έγινε συγγραφέας, παρ’ όλο που είναι λίγο χαμένος. Έχει κάποια προβληματάκια με την τράπεζα, κάποια δυσκολία να δεσμευτεί με μια γυναίκα, και οι ερωτικές του περιπέτειες εναλλάσσονται άσκοπα. Αναγκάζεται να ταξιδέψει για δουλειές στο Λονδίνο και στην Αγία Πετρούπολη. Μήπως εκεί συμφιλιώσει τη δουλειά, τον έρωτα, και το γράψιμο;

 

 

Μουσικές Βραδιές

«Ατραπός»

Βυρσοδεψείον, 22.30

 

 

ΘΕΑΤΡΟ

 

Θέατρο

ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας

«Μαλλιά Κουβάρια

Απόλλων

Πεμ. & Παρ., 21.30

Σαβ. 18.30, 21.30

Κυρ. 20.00

 

Θέατρο

Παιδική Θεατρική Σκηνή

Πολυχώρου Πολιτεία

«Τα Καινούρια Ρούχα του Βασιλιά» Χανς Κρίστιαν Άντερσεν

Πολιτεία, πρωινές παραστάσεις & κάθε Κυριακή, 17.30

 

 

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

 

Έκθεση φωτογραφίας

«Φωτογραφίες μιας Ξεχωριστής Μέρας. Παιδικά Πορτρέτα από τη Συλλογή του Νίκου Πολίτη (1880-1950)»

ΜΙΕΤ

Ως 22/02

 

Στο Πολιτιστικό Κέντρο Πατρών του ΜΙΕΤ φιλοξενείται από τις 21 Ιανουαρίου έως και τις 22 Φεβρουαρίου μεγάλο μέρος φωτογραφιών της συλλογής του Νίκου Πολίτη σε μια έκθεση με τίτλο «Φωτογραφίες μιας Ξεχωριστής Μέρας. Παιδικά Πορτρέτα από τη Συλλογή του Νίκου Πολίτη (1880-1950)».

Οι φωτογραφίες απεικονίζουν πορτρέτα παιδιών ή στιγμιότυπα της οικογενειακής ζωής. Η έκθεση αναπτύσσεται κυρίως σε δύο μέρη. Στο πρώτο περιλαμβάνονται φωτογραφίες που έχουν περισσότερο επίσημο χαρακτήρα και έχουν τραβηχτεί σε οργανωμένα φωτογραφικά εργαστήρια από επαγγελματίες φωτογράφους, καθώς και πορτρέτα που δημιούργησαν πλανόδιοι φωτογράφοι. Το δεύτερο μέρος περιλαμβάνει ερασιτεχνικές φωτογραφίες, πορτρέτα παιδιών, με χαρακτήρα περισσότερο στιγμιότυπου, καθώς και οικογενειακές σκηνές σε γιορτές, εκδρομές και άλλες ομαδικές δραστηριότητες.

 

 

Έκθεση ζωγραφικής

«Νέα αποκτήματα – Παραστατική Τέχνη, από τις συλλογές της Εθνικής Πινακοθήκης»

Δημοτική Πινακοθήκη

Ως 15/03

 

Έκθεση Ζωγραφικής                                               

Εύη Αποστόλου

ΙΝΤΕΑΛ

Ως 03/03

 

 

Βιολογικές φόρμες…

Βιομορφικά τοπία…

Ανθρώπινα σώματα…

Mία γοητεία

εσωτερική, κρυμμένη.

Είναι η γοητεία που ασκεί το ανθρώπινο σώμα, το εξωτερικό, αλλά και το εσωτερικό του…

Ένα  εσωτερικό  που δεν προσδιορίζεται μόνο βιολογικά, ανατομικά, που δεν οριοθετείται, αλλά μπορεί να   είναι  όπως το ορίζει και το βιώνει ο καθένας με το δικό του μοναδικό τρόπο.

Ένα  εσωτερικό  απαλλαγμένο από ταμπού, δίχως  λογικούς όρους και περιοριστικούς κώδικες   ένα ταξίδι στο δισυπόστατο   μυστήριο της ανθρώπινης ύπαρξης, υλικό και πνευματικό ταυτόχρονα, ωμή βιολογία και φαντασιακό,  άπιαστο  βίωμα.

Μια γοητεία ως έλξη και ως απώθηση, ένα ερωτικό παιχνίδι, μία πάλη, μία αναζήτηση…  Όλα είναι διττά και περίπλοκα…το ωμό και αποκρουστικό γίνεται θελκτικό και γλυκό την ίδια ώρα, ένα γλυκόπικρο συναίσθημα,

 Όλα διπρόσωπα βιώματα, η ηδονή και ο πόνος, η χαρά και η λύπη, η υγεία και η αρρώστια, η ζωή και ο θάνατος…

 Ένας ατέρμων κύκλος, μια κρυμμένη εντελέχεια, μία αναπόφευκτη συνύπαρξη και εναλλαγή των αντιθέτων .

  

 Ένα αίνιγμα… η ίδια η Ύπαρξη

 

  

Οργάνωση έκθεσης – Ιωάννα Γιαννοπούλου

 

Διάρκεια έκθεσης  21/01/09 Έως 3/03/09

 

Εγκαίνια Τετάρτη 21 Ιανουαρίου  ώρα 20.00

 

Είσοδος Ελεύθερη

 

 

 

 ΠΙΡΑΝΤΕΛΟ ΑΠΟ ΤΟ ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ ΤΗΣ ΔΕΠΑΡ

 

Τη δουλειά που έχουν κάνει πάνω σε κείμενα του γνωστού συγγραφέα  Λ. Πιραντέλο θα παρουσιάσουν το απόγευμα της Κυριακής τα μέλη του θεατρικού εργαστηρίου ενηλίκων της ΔΕΠΑΡίου.

Με αυτή την παρουσίαση – εργασία πάνω σε κείμενα από τρία γνωστά έργα του Πιρανέλο, ολοκληρώνεται ουσιαστικά ο πρώτος κύκλος διδασκαλίας του εργαστηρίου που ξεκίνησε τη δραστηριότητα του τον Οκτώβρη του 2008, υπό την καθοδήγηση της ηθοποιού, σκηνοθέτη και θεατρολόγου Χρυσούλας Παπαδοπούλου.

Αυτός ο πρώτος κύκλος είχε σαν στόχο τη γνωριμία των μελών του εργαστηρίου αλλά και την ανίχνευση των δυνατοτήτων τους. Σύμφωνα με την Χρ. Παπαδοπούλου τα μέλη αυτής της μικρής θεατρικής οικογένειας έχουν πολλές δυνατότητες και μεγάλη αγάπη γι’ αυτό που κάνουν.

Έτσι ο επόμενος κύκλος διδασκαλίας θα έχει να κάνει και πάλι με τον Πιραντέλο αλλά αυτή τη φορά μόνον με ένα έργο του το οποίο και θα παρουσιαστεί στη συνέχεια.

Στην εκδήλωση που θα πραγματοποιηθεί στις 6 το απόγευμα της Κυριακής, στις εγκαταστάσεις του Κέντρου Τεχνών της ΔΕΠΑΡ στα Αραχωβίτικα θα λάβουν μέρος οι: Χρήστος Αρβανίτης, Σοφία Βασιλείου, Χαρά Γιαννούλη, Θεανώ Κανελλάκη, Γεωργία Μάρκου, Ιωάννης Μαστρογιαννόπουλος, Ευάγγελος Μιχάλης, Γεράσιμος Νικολόπουλος, Παναγιώτης Παπαγεωργίου, Άλκηστις Παπαδοπούλου, Δημήτρης Παπασωτηρίου, Δημήτρης Πολίτης, Φωτεινή Τόγια, Καλλιρρόη Τσώκου και Ευγενία Χόνδρου.

 

 

 

Ο καλύτερος μουσικός αποχαιρετισμός, και μιά κρυφή ελπίδα για την συνέχιση αυτού του θεσμού και το 2010.

 

Νομίζετε, ότι ξέρετε, σχεδόν, τα πάντα για το φημισμένο καρναβάλι του Ρίο; Καλό είναι, να κρατήσετε μία επιφύλαξη μέχρι να δείτε αυτό το ντοκυμανταίρ.

 

 

 

 

 

Για διευκόλυνσή σας αποστέλλω λίγα λόγια για κάθε μία απ’ αυτές:

 

Σ’ όλα τα μέρη του κόσμου οι άνθρωποι, επικίνδυνα κυκλωμένοι από μια απειλητική πραγματικότητα, μέσα και από το Καρναβάλι, με όπλο την δημιουργικότητα τους, στήνουν μοναδικής έμπνευσης γιορτές «μετατρέποντας τον πόνο σε γιορτή». Αυτός ήταν και ο τίτλος του 1ου Καρναβαλικού Κινηματογραφικού Δρωμένου, που φέτος δίνει την θέση του στον «ασπρόμαυρη ζωή, πολύχρωμα καρναβάλια «.

Με αυτές τις 4 λέξεις θέλησα να σχολιάσω το δράμα ενός λαού, που για χρόνια κι εντελώς άδικα, πληρώνει το τίμημα του δικαιώματος της αυτοδιάθεσης  και δεν έχει την ευκαιρία να «στήσει» το δικό του πολύχρωμο Καρναβάλι.

 

 

Οι δυο δίσκοι αποσπούν ενθουσιώδης κριτικές από το σύνολο του μουσικού και όχι μόνο τύπου και παρουσιάζονται ζωντανά σε πόλεις της Ελλάδας και του εξωτερικού.
   Το 2001 συμμετέχει στη δισκογραφική έκδοση με τίτλο «Θεσσαλία».
   Το 2004 συνεργάζεται με την θεατρική ομάδα «Δρυός Τόποι» του Πανεπιστημίου Αθηνών δίνοντας παραστάσεις σε Ελλάδα και εξωτερικό.
   Το 2005 συμμετέχει στην θεατρική παράσταση «Γυάλινα και Μαλαματένια».
Διδάσκει το παραδοσιακό τραγούδι σε σεμινάρια και το 2005-2006 στο τμήμα Ελληνικής Παραδοσιακής Μουσικής του ΤΕΙ Άρτας.

Πρόσφατα ηχογράφησε υλικό από την γενέτειρα της οικογένειάς του, Μεγάλα Λιβάδια Κιλκίς, με 10μελή ορχήστρα από την Μακεδονία.

Σπουδάζει βυζαντινή μουσική στο Ωδείο Σκαλκώτα με το Λυκούργο Αγγελόπουλο, φωνητική με τη Lucia Fracea και ολοκληρώνει τις σπουδές του στο Τ.Ε.Φ.Α.Α. Αθηνών.

Οι πρώτες του εμφανίσεις ήταν με το μουσικό συγκρότημα «ΤΕΡΙΡΕΜ». Από τότε, έχει συνεργαστεί με πολλούς παλιούς και νέους αξιόλογους μουσικούς, κάνοντας εμφανίσεις σε όλη την Ελλάδα και το εξωτερικό.

Το 1993 κυκλοφορεί από τις εκδόσεις ίαμβος η πρώτη του δισκογραφική δουλειά με τίτλο «Ζαγορίσια και Γιαννιώτικα». Με τη συμμετοχή του Γρηγόρη Καψάλη στο κλαρίνο, δέκα αξιόλογων μουσικών και τη φιλική συμμετοχή του «ΤΕΡΙΡΕΜ». Την ηχοληψία κάνει ο Γιώργος Συγλέτος και την διεύθυνση ορχήστρας έχει ο Γιώργος Παπαδάκης. Συνοδεύεται από ένθετο (ελληνικά και αγγλικά) με πολλές πληροφορίες και φωτογραφίες.

Το πρώτο τραγούδι του δίσκου – Καπέσοβο- χρησιμοποιήθηκε στην ταινία «Αθήνα – Κωνσταντινούπολη» του Νίκου Παναγιωτόπουλου.
«Πατήματα» είναι ο τίτλος της δεύτερης δισκογραφικής δουλειάς που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις ίαμβος το 2001.

Αγγελική Τουμπανάκη: φωνή
Βασίλης Κετεντζόγλου: κιθάρα
Γιάννη Παπαγιαννούλη: κρουστά
Γιώτα Πεκλαρη: Χορος
Νίνα Φούφα: video art
Paolo Cammisuli: Performance

 

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s