Σεμινάρια Κινηματογράφου 2008-2009:Σχολείο κριτικής ανάλυσης, θεωρίας και ιστορίας του κινηματογράφου Β. Ραφαηλίδης

Franz Fanon: κάθε θεατής είναι δειλός ή προδότης

Το Σχολείο Β. Ραφαηλίδης ανήκει πλέον στο ενοποιημένο Εργαστήρι Θεωρίας και Πρακτικής Κινηματογράφου που θα διεξάγεται κάθε Σάββατο 14.30-19.30 στο DANCartE (Καρόλου 1 και Όθωνος Αμαλίας) και θα μπορείτε να το παρακολουθήσετε με το συμβολικό κόστος των 100€.  Εγγραφές έως 29/11/2008. Το Σάββατο 22/11/2008 θα πραγματοποιηθεί από τις 16.00 έως τις 19.30 ανοιχτό μάθημα του Εργαστηρίου Κινηματογραφικής Θεωρίας και Πρακτικής.

Σκοπός του Σχολείου κριτικής ανάλυσης, θεωρίας και ιστορίας κινηματογράφου Β. Ραφαηλίδης είναι πρωταρχικά να μας ενθαρρύνει να οδηγήσουμε το ενδιαφέρον μας για τον κινηματογράφο σε ανώτερα, επίπεδα γνώσεων. Όλοι μπορούμε να κατανοήσουμε το νόημα μιας ταινίας, η αναζήτηση του «βαθύτερου νοήματος» της όμως, απαιτεί καταρχήν από εμάς, ότι έχουμε συμφωνήσει να «επιτρέψουμε» στον εαυτό μας να διεκπεραιώσει μια τέτοια διεργασία. Βασικός σκοπός της εκπαίδευσής μας στο Σχολείο Β. Ραφαηλίδης είναι να μας προσφέρει μια «γλώσσα» ικανή να σχηματοποιεί και να αρθρώνει ότι ήδη γνωρίζουμε και βιώνουμε, αλλά δεν μπορούμε επαρκώς να εκφράσουμε. Μπορούμε να αναπτύξουμε και καλλιεργήσουμε ικανότητες προς αυτή την κατεύθυνση,  που ήδη κατέχουμε, αλλά ίσως δεν το γνωρίζουμε.

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ: Γιάννης Καραμπίτσος (Σκηνοθέτης, Μοντέρ, Κριτικός Κινηματογράφου)

Διοργάνωση: Καλλιτεχνική Διάδραση, Αστική μη Κερδοσκοπική Εταιρία

Διάρκεια : 20 εβδομαδιαία μαθήματα διάρκειας 5 ωρών (από αυτές οι πρώτες 3 ανήκουν στο εργαστήρι πρακτικής και οι δεύτερες δύο στο θεωρητικό εργαστήρι για κάποιον που θα ήθελε να παρακολουθήσει το ένα από τα δύο και το κόστος σε αυτή την περίπτωση ανέρχεται στα 75€).

Εγγραφές-Πληροφορίες: έως 29/11 στο τηλέφωνο 6944143564 και στο e-mail: art.diadrasi@gmail.com

Κατεβάστε την αίτηση συμμετοχής ή την δήλωση ενδιαφέροντος αν θέλετε να συμμετέχετε αλλά δεν έχετε ακόμα καταλήξει

Η απόκτηση της εξειδικευμένης ικανότητας να τοποθετήσουμε μια ταινία στο πλαίσιο της ιστορίας του κινηματογράφου θα ξεκινήσει με την προσπάθεια εκμάθησης των βασικών ρευμάτων, κινημάτων ή σχολών. Έχοντας ως σημείο αναφοράς την προβολή αποσπασμάτων πολλών χαρακτηριστικών ταινιών που ανήκουν σε κάθε ρεύμα, κίνημα ή σχολή και την προβολή και ανάλυση ολόκληρων σπάνιων ή πολύ αντιπροσωπευτικών ταινιών για κάθε περίπτωση.

Στο Σχολείο Β. Ραφαηλίδης θα ενημερωθούμε για ζητήματα σχετικά με την κινηματογραφική βιομηχανία (παραγωγή, διανομή και προβολή). Αυτό είναι σημαντικό αν ενδιαφερόμαστε για την ποικιλία των ταινιών που μας είναι διαθέσιμες. Από την άλλη, τόσο περισσότερο ενδιαφερόμαστε για την ποικιλία και την επιλογή, όσο περισσότερο είμαστε πληροφορημένοι σχετικά με την ιστορία του κινηματογράφου και την διάθεση ταινιών από διαφορετικές εθνικές κινηματογραφίες, διαφορετικές κουλτούρες. Θα ανυπομονούμε να δούμε διαφορετικά είδη ταινιών να ακμάζουν, να προβάλλονται πιο συχνά στις αίθουσες ή να είναι διαθέσιμες στο video club και να προβάλλονται από την τηλεόραση.Θα δούμε αποσπάσματα και ολόκληρες ταινίες που ανήκουν σε διαφορετικές εθνικές κινηματογραφίες, που ανήκουν όχι μόνο στον «πρώτο», ούτε μόνο στον «δεύτερο» αλλά και στον «τρίτο» κινηματογράφο, αν αποδεχτούμε τον χωρισμό των Fernando Solanas & Octavio Getino. Θα δούμε ταινίες ντοκιμαντέρ και ταινίες που ανήκουν στον Avant Garde κινηματογράφο. Θα δούμε ταινίες Animation. ………

Θα προσφύγουμε στην θεωρία και σημειολογία του κινηματογράφου ανιχνεύοντας μεθόδους προσέγγισης και ανάλυσης της κινηματογραφικής μορφής και του στυλ ή ύφους μιας ταινίας, όπως και της διακειμενικότητας.

Θα έρθουμε σε σύντομη επαφή με τις σημαντικότερες κινηματογραφικές θεωρίες και τους σημαντικότερους θεωρητικούς του κινηματογράφου.   Καθώς θα ενδιαφερόμαστε όλο και περισσότερο για την μορφή του φιλμ και το στυλ θα αναγνωρίζουμε ότι αυτά δεν μπορούν να διαχωριστούν από το περιεχόμενο. Μορφή και στυλ αποτελούν μέρος του περιεχομένου, μέρος του νοήματος.

Κάθε ανάλυση προϋποθέτει ότι διαχωρίζουμε κάτι στα συστατικά του μέρη. Η ανάλυση θα δείξει πως τα νοήματα προκύπτουν από την αλληλεπίδραση των μερών που συγκροτούν τα μορφικά και τα υφολογικά συστήματα της ταινίας.

Θα εξετάσουμε τις βασικές αρχές της κινηματογραφικής μορφής αφού πρώτα ορίσουμε την έννοια της μορφής στον κινηματογράφο.

Στη συνέχεια θα ασχοληθούμε με τις βασικές αρχές της αφηγηματικής κατασκευής (πλοκή και ιστορία, Αίτιο και Αποτέλεσμα, Χώρος και Χρόνος). Θα δούμε πως η χρήση αυτών των στοιχείων συνιστά αυτό  που αποκαλούμε κλασικό χολιγουντιανό κινηματογράφο.

Θα εξετάσουμε

  • τα μη αφηγηματικά μορφικά συστήματα και τους τύπους μη αφηγηματικής μορφής. Την μορφή, το ύφος και τα είδη των ταινιών Ντοκιμαντέρ.

  • Το ύφος (στυλ) ως μορφικό σύστημα.

  • Αφού ορίσουμε την έννοιά του, θα προχωρήσουμε στην ανάλυση του κιν/φικού ύφους.

  • Θα ασχοληθούμε με τα είδη και την αναγκαιότητα που τα γέννησε.

  • Θα ενημερωθούμε πάνω στους διαφορετικούς τρόπους της κινηματογραφικής παραγωγής και τι συνέπειες έχει η  «επιλογή» κάθε ενός από αυτούς τους τρόπους στο αισθητικό και ιδεολογικό αποτέλεσμα.

  • Για την Μορφή, και το Ύφος σε σχέση με την Ιδεολογία μιας ταινίας.

  • Τι ρόλο παίζουν οι συνθήκες προβολής, τα Μ.Μ.Ε., τα Φεστιβάλ και η διαφήμιση στην όλη κινηματογραφική διαδικασία.

  • Αν αυτό που έχουμε μάθει να αποκαλούμε κινηματογράφο συνιστά το μόνο υπαρκτό σύμπαν ή θα μπορούσε να υπάρχει παράλληλα έστω ένα εναλλακτικό στο οποίο θα μπορούμε να μετακινούμαστε όποτε θέλουμε.

 

Για την μέθοδο προσέγγισης της μορφής και του στυλ μιας ταινίας χρησιμοποιήθηκαν και θα χρησιμοποιηθούν οι απόψεις των Bordwell & Thompson. Αποτελεί μια μέθοδο ανάμεσα σε πολλές άλλες που από πολλούς αποκαλείται νεοφορμαλιστική, δεν είναι η απόλυτη μέθοδος. Χάρη στο συναρπαστικό βιβλίο, που κυκλοφόρησε πρόσφατα, σχετικά στην Ελλάδα, Εισαγωγή στην Τέχνη του Κινηματογράφου  των David Bordwell και Kristin Thompson και στο Πως να διαβάζουμε σωστά τις κινηματογραφικές ταινίες του Patrick Phillips, έχουμε και εμείς σήμερα την ευκαιρία να επιχειρήσουμε να προσεγγίσουμε τα υπόρρητα νοήματα μιας ταινίας, το βαθύτερό της νόημα.

Θα βασιστούμε επίσης στα πολύτιμα βιβλία των Robert Stam Εισαγωγή στην θεωρία του κινηματογράφου, Cristian Metz Ψυχανάλυση και Κινηματογράφος και Laura Mulvey Οπτικές και άλλες Απολαύσεις. Τον κατάλογο της βιβλιογραφίας συμπληρώνουν επίσης τα πολύ σημαντικά βιβλία Θεωρίες του Κινηματογράφου (1895-1927) της Ειρήνης Στάθη, Τα Εκφραστικά Μέσα του Κινηματογράφου σε επιμέλεια Μάκη Μωραΐτη, Κινηματογράφος: Η Τέχνη της Βιομηχανίας, Γυναίκα και Κινηματογράφος του Νίκου Κολοβού, Θεωρία του Κινηματογράφου του S. Kracauer, Τι είναι ο Κινηματογράφος; του Αντρέ Μπαζέν κ.α.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s