Τετάρτη, Πέμπτη και Παρασκευή 3,4 και 5 Σεπτεμβρίου (21.30) η Μήδεια του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Πάτρας και του Ανατόλι Βασίλιεφ επιστρέφει στην Πάτρα (Αρχαίο Ωδείο). Ευκαιρία για τους φίλους της Τέχνης της Πάτρας να δουν την παράσταση που ήδη έχει γράψει ιστορία. Τι δήλωσαν οι συντελεστές της παράστασης στην συνέντευξη Τύπου

 

Η «Μήδεια» του Ανατόλι Βασίλιεφ και του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.

επιστρέφει στην Πάτρα

 

 

του Ισίδωρου Σιδερόπουλου

 

Τη «Μήδεια» του Ευριπίδη παρουσιάζει το ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας με τη σφραγίδα του γνωστού ρώσου σκηνοθέτη Ανατόλι Βασίλιεφ, ο οποίος προσεγγίζει για πρώτη φορά στην πολυσήμαντη καριέρα του το εν λόγω κείμενο. Έχοντας σκηνοθετήσει το έργο «Μήδειας υλικό» του Χάινερ Μύλερ, ο Βασίλιεφ αντικαθιστά τώρα τη λέξη «εκδίκηση» με τη λέξη «θυσία» και τονίζει ότι πρόκληση για αυτόν είναι «το πώς θα ειπωθεί ένα ποιητικό κείμενο χωρίς τη στερεότυπη έκφραση του λόγου και του συναισθήματος». Στο Αρχαίο Ωδείο της Πάτρας 3-5 Σεπτεμβρίου.

Η «κόκκινη» Μήδεια στην κατακόκκινη αρένα «ακούει» ρυθμούς ρεμπέτικους, σύμφωνα με τις επιταγές του σκηνοθέτη, ο οποίος επιθυμούσε μουσικά ακούσματα που να γεφυρώνουν την απόσταση με την αρχαιότητα, αλλά που δημιουργούν ένα αποκαλυπτικό κράμα με το λόγο.

Το κυρίαρχο στοιχείο του έργου του Ευριπίδη έτσι όπως το θεωρεί ο Βασίλιεφ είναι ο διάλογος που εξελίσσεται σε αγώνα λόγων, με συγκρουσιακό χαρακτήρα. Όλο αυτό όμως έχει ένα παιγνιώδες αν και ριψοκίνδυνο χαρακτήρα. Το αποτέλεσμα μόνο μέσα από την παράσταση μπορεί να το εισπράξει κανείς… Η προσέγγισή του έχει να προτείνει κάτι αναπάντεχο, που όμως βασίζεται στους κανόνες του ποιητικού θεάτρου.

Η μεγάλη αυτή παραγωγή επιστρέφει εντός των τειχών, όπου και θα δοκιμαστεί για τρεις παραστάσεις, κλείνοντας ταυτόχρονα τις εκδηλώσεις του Διεθνούς Φεστιβάλ Πάτρας.

 

Προκαλώντας θόρυβο, συζητήσεις

κατάθεση απόψεων, εξαιρετικές ερμηνείες

 

Όπως ανέφερε σε συνέντευξη Τύπου ο αντιδήμαρχος Πολιτισμού Αλέξης Σκαρμέας, ευχαριστώντας το πατραϊκό κοινό για τη συμμετοχή του στις εκδηλώσεις, «το Διεθνές Φεστιβάλ Πάτρας ολοκληρώνει τον κύκλο του με μια δική μας συμπαραγωγή. Τη δύναμή του την οφείλει στον κόσμο. Αυτός είναι που το στηρίζει, το αγκαλιάζει και του δίνει τη δυνατότητα να πάει πιο πέρα. Κλείνουμε το φεστιβάλ με την αγωνία το «δικό» μας θεατρικό παιδί, μια παραγωγή του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. της πόλης μας, τη «Μήδεια». Διαβάσατε, ακούσατε, έγραψαν οι αθηναϊκές εφημερίδες, ο τοπικός Τύπος. Ασχολήθηκαν όλοι».  Ο κ. Σκαρμέας υπογράμμισε ό,τι ένιωσε στην Επίδαυρο: «Το πιο σημαντικό είναι ότι βγαίνοντας από το θέατρο είδα οικογένειες να διαφωνούν μεταξύ τους. Κάποιοι την αγκάλιασαν πολύ θετικά –ειδικά τα νέα παιδιά–, ενώ κάποιοι γονείς ήταν πιο συντηρητικοί. Για μένα αυτό είναι ζωή, αυτό είναι θέατρο. Είναι μια παράσταση που αξίζει τον κόπο να την παρακολουθήσει κανείς, είτε βγάλει θετικά είτε αρνητικά συμπεράσματα από την προσέγγιση που κάνει ο σκηνοθέτης. Δεν αφήνει κανέναν αδιάφορο. Έχεις το βλέμμα σου όλη την ώρα στη σκηνή και αυτό είναι το πιο σημαντικό απ’ όλα».

 

Παίρνοντας το ρίσκο

να «ταράξουν» τα νερά

 

Από την πλευρά της η καλλιτεχνική διευθύντρια του θεάτρου αλλά και πρωταγωνίστρια της παράστασης Λυδία Κονιόρδου κάνοντας μια μικρή αναδρομή, επισήμανε ότι το θέατρο γεννήθηκε την εποχή της γένεσης του διαλόγου, όταν τον 5ο αιώνα π.Χ. ο κάθε πολίτης είχε δικαίωμα και υποχρέωση να τεκμηριώνει τη δική του άποψη, φεύγοντας από τη μάζα και διαμορφώνοντας το δημοκρατικό πολίτευμα. «Το θέατρο είναι η καλλιτεχνική έκφραση αυτού του δικαιώματος και της υποχρέωσης του πολίτη να διαμορφώνει συνειδητή προσωπική γνώμη. Δεν είναι ο χώρος όπου η γνώμη του κοινού χειραγωγείται ούτε εκεί όπου του δίνονται εύκολες απαντήσεις, όπου του υποδεικνύουν τι πρέπει να πιστεύει. Είναι ο χώρος όπου εκτίθενται τα αιώνια διλήμματα που είναι συνυφασμένα με την ύπαρξη του ανθρώπου. Μέσα από την αναμέτρηση με αυτά τα διλήμματα ο άνθρωπος προχωρά στη μεγάλη περιπέτεια του πολιτισμού», είπε χαρακτηριστικά για να προσθέσει τη σημασία ότι η παράσταση άνοιξε έναν τέτοιο διάλογο ανάμεσα στο κοινό.

«Είναι πολύ σημαντικό να μεταδίδεται το πνεύμα του αρχαίου δράματος που είναι ο διάλογος, το δίλημμα, η σύγκρουση των απόψεων για να βρεθεί τελικά ποια είναι η διαδρομή μας», είπε για την προσφορά της συγκεκριμένης παράστασης, τονίζοντας ότι στηρίζεται στο πνεύμα του ίδιου του Ευριπίδη, ο οποίος στην εποχή του ήταν ρηξικέλευθος, δεν ακολουθούσε τις «συνταγές» των άλλων τραγικών ποιητών, δημιουργούσε μια νέα γλώσσα με δικό του νεωτερίστικο τρόπο. «Η παράσταση με τον τρόπο του Ανατόλι Βασίλιεφ –ένας πολύ γνωστός μεγάλος θεατράνθρωπος, σκηνοθέτης με ιστορικές παραστάσεις– που είναι σημείο αναφοράς στην παράδοση της Ευρώπης, δεν ανήκει σε στους μεταμοντέρνους σκηνοθέτες με την έννοια της αποδόμησης του υλικού αλλά αυτούς που υπηρετούν ένα ποιητικό μεταφυσικό θέατρο». Η πρόσκληση έγινε με δεδομένο ότι έχει μελετήσει την αρχαία ελληνική γραμματεία, και είναι σε θέση να προτείνει μια καινούρια οπτική σεβόμενος το πνεύμα και το υλικό του αρχαίου ελληνικού δράματος.

Ο Βασίλιεφ σκηνοθέτησε «Μήδεια» με τα μάτια ενός ευρωπαίου δημιουργού, την ψυχή ενός έλληνα, και την σκέψη ενός ρώσου μυστικιστή. Το στοιχείο που χαρακτηρίζει είναι αυτό του ιερού παιχνιδιού, του τελετουργικού. «Θέλοντας να γεφυρώσει μέσα από τη μεσογειακή παράδοση, τη μινωική παράδοση των ταυροκαθαψίων, μέσα σε μια σύγχρονη έκφανσή τους που είναι οι ταυρομαχίες της Ισπανίας, θέλησε να δημιουργήσει ένα χώρο, την αρένα, όπου συντελείται ένα ιερό τελετουργικό επικίνδυνο παιχνίδι» είπε η κ. Κονιόρδου. Επίσης αναφέρθηκε στους διαλόγους που έχουν τη μορφή αγώνων λόγου με αντιπαραθέσεις επιχειρημάτων επιτρέποντας ξεδίπλωμα αναμέτρησης. Η εκφορά του λόγου είναι μια αναζήτηση της μη ρεαλιστικής εκφοράς ενός ποιητικού λόγου.

Σημείωσε την αρωγή του δήμου, της αντιδημαρχίας Πολιτισμού και της Δ.Ε.Π.Α.Π., του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. που πήρε το ρίσκο να «ταράξει» λίγο τα νερά αποδεικνύοντας ότι βρίσκεται στην πρώτη γραμμή των θεατρικών πραγμάτων στον τόπο μας. Δεν παρέλειψε να ευχαριστήσει τους ηθοποιούς, τους συντελεστές της παράστασης αλλά και το τεχνικό και διοικητικό προσωπικό του θεάτρου. 

 

Στους μουσικούς δρόμους

του ρεμπέτικου

 

Ιδιαίτερο στοιχείο της παράστασης είναι η μουσική του Τάκη Φαραζή, που συνδέεται με τη μνήμη του ρεμπέτικου, ένα ιδίωμα μουσικό που μας συνδέει με την προσφυγιά και εκείνους που ήρθαν στον τόπο μας κουβαλώντας ένα άλλο ήθος, μια άλλη παράδοση, διατηρώντας όμως ένα στοιχείο επικό. «Ο Ανατόλι Βασίλιεφ μού ζήτησε να κινηθώ όσον αφορά τα τραγούδια του ανδρικού χορού κοντά στο ιδίωμα του ρεμπέτικου, όσον αφορά το γυναικείο χορό στα ακούσματα των αμανέδων και κάποια οργανικά κομμάτια που άφησε στην κρίση μου όσον αφορά το αισθητικό πλαίσιο και θα λειτουργούσαν ως γέφυρες ανάμεσα στα επεισόδια. Ο ρόλος της μουσικής ήταν απόλυτα σαφής από την αρχή, από το σκηνοθέτη», ανέφερε ο συνθέτης που σημείωσε ότι δεν θεωρεί ότι είναι «δική» του η μουσική αλλά ότι υλοποίησε το όραμα του σκηνοθέτη σε ό,τι αφορά τη λειτουργία της μουσικής αλλά και συνέθεσε πολλά στοιχεία με παραδοσιακά μοτίβα. Έτσι έχουμε τραγούδια κοντά στο ρεμπέτικο, ιστορίες από το γενικότερο πλαίσιο της αργοναυτικής εκστρατείας, μελοποιημένους στίχους του αγγελιοφόρου που εκφέρεται ως κείμενο από την Αγλαΐα Παππά.

 

Χωρίς διάθεση απολογίας

με την υπερηφάνεια της συμμετοχής

 

Ο Νίκος Ψαρράς τόνισε την ιδιαίτερη χαρά του που θα ανέβει στη σκηνή του Αρχαίου Ωδείου, το «μικρό αλλά κόσμημα» θέατρο. Είπε χαρακτηριστικά: «Η αγωνία μας είναι διπλή γιατί παίζουμε στη βάση μας, εντός έδρας. Και πιστεύουμε ότι οι πιο δύσκολοι κριτές μας είστε σεις. Από την πλευρά μου θέλω να πω ένα μεγάλο ευχαριστώ που μας καλύψατε κάτω από τη δική σας φτερούγα φέτος το καλοκαίρι και μας δόθηκε η ευκαιρία να συμμετάσχουμε σε μια μεγάλη παράσταση. Ήταν μεγάλη χαρά για όλους μας που βρεθήκαμε με έναν τόσο σπουδαίο θεατράνθρωπο όπως είναι ο Ανατόλι Βασίλιεφ που σίγουρα μας στιγμάτισε. Η πορεία μας απ’ εδώ και πέρα θα είναι αλλιώτικη. Μας οδήγησε μέσα από δύσκολα μονοπάτια, μη γνώριμα για μας, επίπονα και ταυτόχρονα πολύ γοητευτικά. Είχα τη χαρά να συνεργαστώ με ανθρώπους που θαύμαζα χρόνια». 

Δεν παρέλειψε να τονίσει σε ό,τι αφορά την κριτική των δημοσιογράφων των αθηναϊκών εντύπων ότι «στάθηκαν στο κοίλον και μετέδωσαν μόνο τις αντιδράσεις του κοινού. Δεν στάθηκαν καθόλου στην ίδια την παράσταση. Εμείς παιδευτήκαμε τόσους μήνες για να δούμε την αρχαία τραγωδία μέσα από διαφορετικό πρίσμα. Θα έπρεπε να σταθούν περισσότερο εκεί».

Αναφέρθηκε και στο περίεργο συναίσθημα να είναι «θεατές των θεατών» και γι’ αυτό ζήτησε «έλεος» που σχολιάστηκε και θετικά και αρνητικά. «Αυτή τη στιγμή είμαι σε θέση να «δικαιολογηθώ» και να τονίσω ότι το «έλεος» από μένα ήταν παράκληση και δεν ήταν επίπληξη προς τους θεατές και δεν είχα κανένα σκοπό να ανοίξω διάλογο. Δεν ανοίγεις διάλογο με το κοινό. Αλλά όταν αυτό γίνεται εμπόδιο στη συνέχιση του λόγου σου, οφείλεις να τους το υπογραμμίσεις», υπογράμμισε. 

Στο ίδιο πνεύμα και οι άλλοι ηθοποιοί Αγλαΐα Παππά, Νίκος Καραθάνος, Αλεξία Καλτσίκη και Λεονάρδος Μπατής τόνισαν και το «άδικο» της υπερβολικής κριτικής σε μια σημαντική παράσταση που θα αφήσει το στίγμα της. Άλλωστε όπως είπε και ο Νίκος Καραθάνος, «το θέατρο γίνεται προς χάρη της ζωής, είναι ένα ωραίο παιχνίδι, μια ωραία φάση, απόπειρα, συνεργασία, σύγκρουση που διεγείρει και τους πάνω και τους κάτω»…

 

Ταυτότητα


«Μήδεια» του Ευριπίδη, από το Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Πάτρας. Μετάφραση: Εύη Μπαστιά. Σκηνοθεσία: Ανατόλι Βασίλιεφ. Σκηνικά: Διονύσης Φωτόπουλος. Κοστούμια: Αντάλ Τσάμπα. Μουσική: Τάκης Φαραζής. Χορογραφία: Χόρβατ Τσάμπα.

Ερμηνεύουν: Λυδία Κονιόρδου, Αγλαΐα Παππά, Νίκος Ψαρράς, Νίκος Καραθάνος, Δημήτρης Κανέλλος, Γιώργος Γάλλος, Λεονάρδος Μπάτης, κ.ά. Στο χορό: Αλεξία Καλτσίκη, Μαριάννα Δημητρίου, Τζίνα Θλιβέρη, Πηνελόπη Σεργουνιώτη, Πηνελόπη Μαρκοπούλου, Ειρήνη Τζανετουλάκου, Λεονάρδος Μπατής, Στέλιος Ξανθουδάκης, Βασίλης Κουκαλάνι, Θοδωρής Ευστρατιάδης, κ.ά. Παίζουν οι μουσικοί: Τάκης Φαραζής, Μάνος Σαβιολάκης, Κώστας Νικολόπουλος, Γιάννης Πολυχρονάκης.

 

INFO:

 

Το εισιτήριο κοστίζει 25 ευρώ και 20 το μειωμένο. Προπώληση γίνεται από το κατάστημα οπτικών «Καραμούζης» (Μαιζώνος 92), από το Δημοτικό Θέατρο «Απόλλων» (10.00 – 13.00 και 18.00 – 21.00) και από τη ΔΕΠΑΠ, Ακτή Δυμαίων 50 (Λογιστήριο, 1ος όροφος), τις ώρες 08.00 – 14.30.
Χορηγός είναι η Ελληνική Τράπεζα.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s