Αποθέωση για τη «Μήδεια» από 1.500 θεατές στη Σπάρτη. Αλλαγή σκηνικού και χειροκρότημα.

Η «Μήδεια» «τάραξε τα νερά» και «ζέστανε τα αίματα» στην Επίδαυρο. Προχθές βράδυ, όμως, στη Σπάρτη, σε ένα κατάμεστο Σαϊνοπούλειο Αμφιθέατρο (περίπου 1.500 θεατές), δεν θα ήταν υπερβολή να λέγαμε ότι αποθεώθηκε.

Όρθιο το κοινό χειροκροτούσε στο φινάλε φωνάζοντας «μπράβο», κάνοντας τους ηθοποιούς μετά τα όσα έζησαν στο αργολικό θέατρο να αισθάνονται ανακουφισμένοι και δικαιωμένοι, όπως πραγματικά τους άξιζε. Οι θεατές παρακολουθούσαν προσηλωμένοι καθ’ όλη τη διάρκεια τη δράση επί σκηνής, πριν ξεσπάσουν σε παρατεταμένα χειροκροτήματα.

Η παράσταση ήταν λίγο μικρότερη σε διάρκεια (περίπου τρεις ώρες αντί για τρεισήμισι) από αυτήν της Επιδαύρου, από την αγγελική ρήση είχε παραλειφθεί το ξενόγλωσσο κομμάτι, ενώ είχε αφαιρεθεί και η σκηνή όπου το άρμα του θεού Ηλιου έσερνε τις σορούς των παιδιών.

Οι αλλαγές έγιναν με τη σύμφωνη γνώμη του σκηνοθέτη, Ανατόλι Βασίλιεφ, προκειμένου να μειωθεί ο χρόνος, δίχως όμως να πληγεί στο ελάχιστο το καλλιτεχνικό αποτέλεσμα. Απόδειξη ότι οι αντιδράσεις του κοινού τον δικαίωσαν, όπως δικαίωσαν και όλους τους συντελεστές και τους ηθοποιούς που πίστεψαν, στήριξαν και δούλεψαν για ένα άρτιο αποτέλεσμα.                                                                                                                  

δημοσιεύτηκε στο e-go.gr  (http://new.e-go.gr)/

Αλλαγή «σκηνικού» και χειροκρότημα

Παρασκευή, 22.08.08

Και μετά τα γιουχαΐσματα ήρθε… η αποδοχή! Μια «Μήδεια» χωρίς τις προκλητικές σκηνές της Επιδαύρου, μικρότερης διάρκειας και χωρίς τον εμπνευστή της Ανατόλι Βασίλιεφ -θα τη συνοδεύσει ξανά στο Ηρώδειο στις 13 και 14 Σεπτεμβρίου- μεταφέρθηκε την Τετάρτη το βράδυ στο Σαϊνοπούλειο Θέατρο της Σπάρτης για να «εκτεθεί» στο κοινό της πόλης. Ήταν η πρώτη παράσταση μετά το επεισοδιακό διήμερο της Επιδαύρου, σε ένα κατάμεστο θέατρο από ένα κοινό (περίπου 1.500 θεατές) που την παρακολούθησε προσηλωμένο. Ενα κοινό που αρχικά, αμήχανο και υποψιασμένο, περίμενε το υπερβολικό, αλλά στη συνέχεια ανέκτησε γρήγορα τον ενεργητικό του ρόλο στη σχέση του με τα δρώμενα στη σκηνή, προσφέροντας στον ηθοποιό την ενθάρρυνση που χρειάζεται για να συνεχίσει και να απογειώσει το ρόλο του.Τίποτα δεν θύμιζε την αρένα της Επιδαύρου με τις αποδοκιμασίες του σοκαρισμένου και εξαγριωμένου κόσμου να ξεφεύγουν από κάθε έλεγχο, με τα «γιούχου», τα «αίσχος», τις μαζικές αποχωρήσεις και τη ρίψη κερμάτων στο χορό να διαλύουν το κλίμα και να τινάζουν όλη την παράσταση στον αέρα. Κοντράστ εικόνων και αντιδράσεων.Τι άλλαξε όμως μέσα σε τέσσερις μέρες και φτάσαμε από τα «γιούχου» στο προχθεσινό αποθεωτικό φινάλε; Ηταν η ίδια παράσταση με άλλο κοινό; Ηταν οι δηλώσεις του Βασίλιεφ σε συνεντεύξεις του στον Τύπο περί «απαίδευτου θεατρικά ελληνικού κοινού» που πυροδότησαν τις αντιδράσεις και δημιούργησαν κλίμα πριν ακόμα από την πρεμιέρα της παράστασης;Κατά τη γνώμη των συντελεστών του έργου, η χρονική σύντμηση της παράστασης από τρεισήμισι σε δύο ώρες και πενήντα πέντε λεπτά, με την περικοπή σκηνών που εξόργισαν το κοινό στην Επίδαυρο, και το ιδιαίτερο δέσιμο των σκηνών της τραγωδίας, σε συνδυασμό με κάποιες δευτερεύουσες σκηνοθετικές παρεμβάσεις, συνέβαλαν καταλυτικά στη μεταστροφή των θεατών και στη διαφορετική τελικά αποδοχή του έργου.«Προσπαθήσαμε να μειώσουμε τις αποστάσεις για να συντομεύσουμε χρονικά την παράσταση, η οποία θεωρώ ότι πλέον έχει δέσει λόγω της επανάληψης. Γιατί μόνο όταν ένα έργο επαναλαμβάνεται λαμβάνει τους σωστούς του χρόνους. Τώρα τρέχουμε τη “Μήδεια” με τη σωστή ταχύτητα. Επιπλέον, ο Βασίλιεφ πραγματοποίησε ορισμένες αλλαγές και διορθώσεις στις σκηνές, σεβόμενος το κοινό ύστερα από όσα διαδραματίστηκαν στην Επίδαυρο», εξηγεί η Λυδία Κονιόρδου, η οποία απουσία του Ρώσου σκηνοθέτη έχει επωμιστεί όλη την ευθύνη της «Μήδειας».Τελικά, οι τροποποιήσεις έφεραν το θεμιτό αποτέλεσμα και στο Σαϊνοπούλειο Θέατρο δεν έπεφτε καρφίτσα. Καθ’ όλη τη διάρκεια της παράστασης, οι θεατές παρακολουθούσαν προσηλωμένοι την ιστορία της προδομένης γυναίκας μέσα στο κατακόκκινο, αιμάτινο σκηνικό του Διονύση Φωτόπουλου, για να ανασηκωθούν από τις θέσεις τους με το τέλος της παράστασης. Ορθιοι και εμφανώς ενθουσιασμένοι, καταχειροκρότησαν ηθοποιούς και μουσικούς, φωνάζοντας παρατεταμένα «μπράβο!».Η μεγαλύτερη μερίδα του κοινού σχολίασε θετικά τη «Μήδεια» του Ανατόλι Βασίλιεφ. «Καταπληκτική μουσική, καταπληκτικός χορός, καταπληκτικές ερμηνείες. Ηταν μια παράσταση που κρατούσε το ενδιαφέρον μας αναλλοίωτο μέχρι το τέλος», μας είπε η κυρία Αντωνία Παπαδήμα. Ο 25χρονος Θωμάς Νικολόπουλος, αν και πήγε προκατειλημμένος να παρακολουθήσει το έργο, είπε πως το τελικό αποτέλεσμα δικαίωσε την επιλογή του. «Μετά τα όσα διάβασα στον Τύπο, ήμουν διχασμένος. Ελεγα: “Να πάω ή να μην πάω να τη δω;”. Χαίρομαι πραγματικά που την είδα. Μια παράσταση άκρως ευρηματική, με εξαιρετική μουσική, αν και προσωπικά θεωρώ ότι δεν ταίριαζε ιδιαίτερα στο ύφος της αρχαίας τραγωδίας».Κατηφορίζοντας από το Σαϊνοπούλειο, μια παρέα νεαρών συζητά: «Πώς λες να αντιδρούσαμε αν βλέπαμε τη “Μήδεια” της Επιδαύρου;». Η απορία ζωγραφισμένη στο πρόσωπό τους. Κάποιοι άλλοι θεατές βασανίζονταν επίσης από απορίες. «Πώς είναι δυνατόν μια παράσταση να έχει εκ διαμέτρου διαφορετική αντιμετώπιση από το κοινό; Τα “κοψίματα” έφτιαξαν τελικά μια διαφορετική “Μήδεια” ή μήπως το κοινό ήταν πιο ανεκτικό σε ένα χώρο ουδέτερο, χωρίς τη φόρτιση της Επιδαύρου;».

Τι δεν είδαν και δεν άκουσαν οι θεατές στη Σπάρτη

1. Την παράξενη εκφορά του λόγου των ηθοποιών, που τόνιζαν και χρωμάτιζαν με ιδιαίτερο στικτό τρόπο άρθρα και συνδέσμους.

2. Τη διαρκή κίνηση των μαυροφορεμένων τεχνικών του θεάτρου μέσα στη σκηνή, που αποσπούσε την προσοχή του κοινού. Στη Σπάρτη, η παρουσία υπήρχε, αλλά ήταν διακριτική.

3. Το άρμα που έσερνε πίσω του τα νεκρά παιδιά.

4. Την αποδόμηση του καραβιού που συμβόλιζε την Αργώκαι κατ’ επέκταση την αποτυχία της Αργοναυτικής Εκστρατείας.

5. Την αγγελική ρήση που συνεκφωνήθηκε σε ελληνικά, αγγλικά και γαλλικά από τρεις διαφορετικούς ηθοποιούς. Στη Σπάρτη, εκφωνήθηκε μόνο στα ελληνικά από την Αγγελο (Αγλαΐα Παππά).

Φαραζή Χριστίνα, Ελεύθερος Τύπος

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s