ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΝ ΠΟΛΥΒΡΑΒΕΥΜΕΝΟ ΕΛΛΗΝΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟ ΣΤΕΛΙΟ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΠΟΥΛΟ 5 & 6/12 ΣΤΟ DANCartE, ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΤΟΥ ΙΔΙΟΥ, ΜΕ ΠΙΟ ΠΡΟΣΦΑΤΗ ΤΗΝ ΒΡΑΒΕΥΣΗ ΤΟΥ ΣΤΟ 49ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΑΙΝΙΑ ΤΟΥ «ΤΗΝ ΝΥΧΤΑ ΠΟΥ Ο ΦΕΡΝΑΝΤΟ ΠΕΣΣΟΑ ΣΥΝΑΝΤΗΣΕ ΤΟΝ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ ΚΑΒΑΦΗ». Δείτε το πολύ ενδιαφέρον trailer του αφιερώματος.

 Παρασκευή & Σάββατο 5 & 6/12/2008

DANCartE(Καρόλου 1 και Όθωνος Αμαλίας)

 

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΟΣ

Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου 2008

21. 30 Ι. Μόραλης (2005)

 Σάββατο,  6 Δεκεμβρίου 2008

 18.00 Άδης (1996)

 20.00 Γιώργος Σεφέρης: Ημερολόγια Καταστρώματος (2001) . (Tην ταινία θα προλογίσει ο ποιητής Θωμάς Παπαστεργίου)

 21.15 Συζήτηση με τον δημιουργό

 

 Την Κυριακή 7/12/2008, στις 11.30 το πρωί στον Α.Σ.Τ.Ο. (Βαλτετσίου 3) στην Λέσχη Ανάγνωσης «Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι» θα παρουσιαστεί  η ποιητική συλλογή του Στέλιου Χαραλαμπόπουλου «Αλλαγή Αιώνα», Εκδόσεις Άγρα

  

Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου 2008

21. 30 Ι. Μόραλης (2005)

Από το μεσοπόλεμο που πρωτοεμφανίζεται μέχρι και την πρόσφατη δουλειά του που έδειξε το Γενάρη του 2004, ο Γιάννης Μόραλης, αριθμεί εβδομήντα χρόνια συνεχούς παρουσίας στο χώρο της Τέχνης. Δημιουργός που βάδισε μαζί με την περίφημη γενιά του ’30, που συνέχισε τις μορφικές αναζητήσεις του καθ’ όλη τη διάρκεια του εικοστού αιώνα, αλλά και δάσκαλος που από το εργαστήρι του στην Καλών Τεχνών πέρασαν οι σημαντικότεροι Έλληνες εικαστικοί.

Ένα ντοκιμαντέρ για τον άνθρωπο και τον καλλιτέχνη που υπογράφει Ι. Μόραλης.

Ο Στέλιος Χαραλαμπόπουλος ανέφερε σε συνέντευξή του ότι την μορφή που πήρε η ταινία, την υπέδειξε με τον δικό του τρόπο ο ίδιος ο Γιάννης Μόραλης, κατά την διάρκεια των γυρισμάτων. «Το πλάνο που είχα στο μυαλό μου πριν ξεκινήσω παραμερίστηκε στην πορεία, καθώς ο Γιάννης Μόραλης μου έδωσε στοιχεία-κλειδιά που με οδήγησαν σε μία εντελώς διαφορετική προσέγγιση». Ο Στέλιος Χαραλαμπόπουλος υπογράμμισε επίσης ότι πρόκειται για ένα ντοκιμαντέρ για τον άνθρωπο Γιάννη Μόραλη και όχι τον καλλιτέχνη καθώς, όπως τονίστηκε ο ίδιος ο δημιουργός, όταν η συζήτηση έφτανε στο έργο του ζητούσε ευγενικά να αλλάξουν θέμα. Επιπλέον πρόσθεσε ότι ο Γιάννης Μόραλης ανήκει στην περίφημη γενιά του 1930, που στιγματίστηκε από την μικρασιατική καταστροφή. Μάλιστα σημείωσε χαρακτηριστικά «Όσοι είδαν την ταινία, θα παρατήρησαν την συναισθηματική φόρτιση που τον κυριεύει όταν θυμάται τον εαυτό του να είναι έξι χρονών και να ζητά από την μητέρα του να του φτιάξει ένα σακουλάκι, μέσα στο οποίο θα μπορούσε να φυλάξει την περιουσία του, δηλαδή κάποιες εικονίτσες, ένα μεγενθυτικό φακό και κομμάτια από φιλμ.»

 

Σάββατο,  6 Δεκεμβρίου 2008

 

18.00 Άδης (1996)

 

Με αφορμή την αναζήτηση ενός προσώπου που έχει εξαφανισθεί, ο ήρωας της ταινίας ξεκινά ένα ταξίδι στο Βορρά. Εγκαταλείπει την ασφάλεια και τη σιγουριά του δικού του κόσμου – σπίτι, δουλειά, οικογένεια και επιχειρεί μια κατάβαση στον άλλο κόσμο του άγνωστου και της αβεβαιότητας. Έτσι η συμβολική κάθοδος στον Άδη – επίσκεψη στο Νεκρομαντείο της Εφύρας, οριοθετεί και σηματοδοτεί τη διπλή παρουσία του Άδη στην ταινία. Αφενός, ένα ταξίδι στον εσωτερικό κόσμο, περίσκεψη και στοχασμός για την πορεία μιας ζωής, μια καταβύθιση σ’ αυτή την «κόλαση της συνείδησης» και αφετέρου, ένα ταξίδι στον κόσμο του «άλλου», στο ρευστό ιστορικό περίγυρο των απρόβλεπτων κοινωνικών αλλαγών που συμβαίνουν στις γειτονικές βαλκανικές χώρες. Η ιστορία της Ευανθίας, που σαν άλλη Άλκηστη, θα κατέβει στον Άδη, στη θέση του άντρα της, του Άδμητου, επισημαίνει και «δανείζεται» από την Ευριπίδεια τραγωδία το ήθος, σαν στάση ζωής. Η θυσία της Ευανθίας αφυπνίζει, παραδειγματίζει τον Μάνο για μια ηθελημένη αναζήτηση των ορίων για μια απόπειρα κάθαρσης, εξιλέωσης.

 

 20.00 Γιώργος Σεφέρης: Ημερολόγια Καταστρώματος (2001)

Ένα ταξίδι στην ποίηση και τη σκέψη του Γιώργου Σεφέρη. Οι περιπλανήσεις ενός ακάματου ταξιδιώτη σε τόπους, κείμενα, μουσικές, ταινίες, ανθρώπους, διαδοχικές επιστρώσεις, εμπειρίες που σωρεύονται σε ένα πλούσιο υπέδαφος από σημαντικά και ασήμαντα πριν μεταγραφούν σε αυτή την άλλη γλώσσα, την Ποίηση. Ένας εργάτης της γλώσσας ορκισμένος εχθρός των υψηλότερων ρητορικών σχημάτων και της συναισθηματικής εκμετάλλευσης, εραστής της δουλειάς και του λιτού, ένας μανιακός χειροτέχνης της γραφής. «Πελεκώντας τον εαυτό μας, έτσι γράφουμε», μια φράση του Σεφέρη που δείχνει ανάγλυφα τη συχνά μακρόχρονη και εξαιρετικά επίπονη Οδύσσεια της δημιουργίας.

Ποιος είναι ο Γεώργιος Σεφέρης; Η σχολική μας μαθητεία μας έχει διδάξει ότι είναι ένας από τους δύο νομπελίστες ποιητές της χώρας. Ο Στέλιος Χαραλαμπόπουλος παίρνει αυτό το μαθησιακό νήμα και μας πάει παρακάτω. Μας ξεδιπλώνει μέσα από ιστορίες, από ποιητικούς στίχους την προσωπικότητα αυτού του σπουδαίου διανοητή. Χριστούγεννα του 1952. Ο Σεφέρης ταξιδεύει για Βηρυτό. Παραπλέοντας τις ακτές της Κύπρου θα προσεγγίσει τον Κάβο-Γάτα και το μοναστήρι του Αγίου Νικολάου και θα ακούσει για πρώτη φορά την ιστορία του ακρωτηρίου με το περίεργο όνομα. Η διήγηση της ιστορίας θα συνεπάρει τον Σεφέρη. Τα φαρμακερά φίδια που μετά από παρατεταμένη ξηρασία γέμισαν τον τόπο και οι γάτες που πήραν οι καλόγεροι για να τα εξοντώσουν θα ταξιδεύουν στο μυαλό του και θα του προσφέρουν τον τίτλο ενός ποιήματος που θα ολοκληρωθεί χρόνια αργότερα, το 1969, και σχεδόν αμέσως θα περάσει στον χώρο του μύθου. Το 1972 ένα χρόνο μετά τον θάνατό του και είκοσι χρόνια μετά τα περιβόητα ταξιδιωτικά Χριστούγεννα του 1952 πολιτικοί κρατούμενοι της χούντας το δημοσιεύουν στον παράνομο τύπο της φυλακής. Η πράξη τους ήταν ηρωική γιατί μας άφησαν την παρακαταθήκη ότι ο Γεώργιος Σεφέρης υπήρξε ένας αντιστασιακός του πνεύματος. Στηριζόμενος στην βελούδινη φωνή του αφηγητή Δημήτρη Καταλειφού, στη μαγευτική μουσική του εγνωσμένου κύρους Νίκου Κυπουργού ο Θάνος Λαμπρόπουλος και ο Στέλιος Χαραλαμπόπουλος καταθέτουν μια αξιόπιστη κινηματογραφική πρόταση. H ταινία πήρε το Πρώτο Bραβείο Tαινίας Tεκμηρίωσης στα Kρατικά Kινηματογραφικά Bραβεία Ποιότητας 2001.

21.15 Συζήτηση με τον δημιουργό

 

Στέλιος Χαραλαμπόπουλος

Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1956. Σπούδασε Οικονομικά και Κινηματογράφο στην Ελλάδα κι έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στην Οικονομία στο Παρίσι. Υπήρξε εκδότης του περιοδικού τέχνης «Γραφή». Έχει γυρίσει ντοκιμαντέρ για λογαριασμό της κρατικής τηλεόρασης και για ξένα κανάλια. Συνιδρυτής από το 1988, μαζί με τους Θάνο Λαμπρόπουλο και Γιάννη Βαρβαρίγο της ΠΕΡΙΠΛΟΥΣ ΕΠΕ.

1974-1977: Σχολή Κινηματογράφου & Τηλεόρασης, Λυκούργου Σταυράκου
1974-1980: Ανώτατη Σχολή Οικονομικών & Εμπορικών Επιστημών
1980-1982: Στρατιωτική θητεία
1983-1984: Μεταπτυχιακές σπουδές στην οικονομία στη Γαλλία, D.E.A.
D’ ECONOMIE EUROPEENNE στο Πανεπιστήμιο PARIS II και
AUDITEUR LIBRE στα σεμινάρια κινηματογράφου του πανεπιστημίου
PARIS X.

ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ

1980, ΣΕ ΛΕΥΚΗ ΣΕΛΙΔΑ, μικρού μήκους

1987, Η ΒΟΛΤΑ, μικρού μήκους

Βραβείο καλύτερης ταινίας, Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

1996, ΑΔΗΣ, μεγάλου μήκους

2000, ΕΙΔΑΝ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΜΑΣ ΓΙΟΡΤΕΣ, ντοκιμαντέρ

2001, ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΑ ΚΑΤΑΣΤΡΩΜΑΤΟΣ – ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΕΦΕΡΗΣ, ντοκιμαντέρ

Πρώτο Βραβείο Καλύτερου Ντοκιμαντέρ, Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

2005, Ι. ΜΟΡΑΛΗΣ, ντοκυμαντέρ, 80′

2007 , «Τη νύχτα που ο Φερνάντο Πεσσόα συνάντησε τον Κωνσταντίνο Καβάφη», ντοκυμαντέρ, 90′ Βραβείο της ΠΕΚΚ, 1ο Κρατικό Βραβείο Ντοκιμαντέρ 49ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Σχολιάστε